HJÄLP!!! Platyyngel ikväll! Svara någon som kan!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrisJonas
    • September 2009
    • 3

    HJÄLP!!! Platyyngel ikväll! Svara någon som kan!!

    Hej!

    Vi är ett par som har ett akvarium bestående av 10 neontetror, 3 korallplatys, 2 ancistrus malar samt 1 kampfisk hane.
    Under tiden vi haft vårt akvarium (4 månader) har 3 fiskar "spårlöst" försvunnit, vi misstänker att dom blivit mat.

    Nu ikväll upptäckte jag en liten miniplutt platy som simmade!!!! JISSES vad jag gormade och skrek. Vi föder inte upp eller någonting, den bara vart där :-) Nu är vi såklart jätteglada men rädda, hur gör vi nu? Kan den ätas upp? Vad ska vi hitta på? Vi har bara ett akvarium. Hjälp. PLEASE! =)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den kommer troligen att bli uppäten, antingen av sina föräldrar, kampisen eller av tetrorna. Sedan är den, eller åtminstonde inte har varit ensamt yngel, utan syskonen är antingen någon annanstans i karet eller i de andra fiskarnas magar.
    Detta behöver du inte få panik över, då Platy får nya yngel med ungefär en månads mellanrum, så till nästa gång kanske ett yngelakvarium inte är fel?
    Har du tätt planterat kommer ända några yngel att överleva, och det är oftast de starkaste som gör detta och växer till sig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ChrisJonas
      • September 2009
      • 3

      #3
      Tack för snabbt svar!
      Men tvi för att den kommer bli nattmat
      Den är nu döpt till och med
      Ynglet som vi ser är lite mindre än en centimeter, så det kanske är några dagar? Vad vet vi. Inget att göra då alltså. Vi har ju inte direkt som mål att föda upp fiskar, men ärligt talat, det gör ont i djurhjärtat att veta att dom kanske går "ont öde" till mötes.

      Vi låter henne simma runt där så får vi väl hoppas att Madonna växer på sig :-)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det låter bra det, och håll en liten extra tumme för det lilla ynglet som troligtvis är ganska nyfött.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ChrisJonas
          • September 2009
          • 3

          #5
          Jag vill bara berätta, att Madonna nu lever och frodas i vårt akvarium =)=) Hon överlevde alltså. Hon växer så det knakar.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Kul, snart kommer det väl fler yngel också? För ni hade väl fler vuxna, eller var det de som hade dött?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              lycka till...har själv 3st överlevare (snart 2 veckor gammla) bland 15st neontetror och 6st platys

              Så länge den har någonstans att gömma sig så klarar den nog sig
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Constantine
                lycka till...har själv 3st överlevare (snart 2 veckor gammla) bland 15st neontetror och 6st platys

                Så länge den har någonstans att gömma sig så klarar den nog sig
                ....precis vad jag brukar säga själv

                ....och du verkar ha tillräckligt med gömställen, och de som överlever hemma hos dig är ju en rätt så "lagom" mängd. Lycka till!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • FamiljenMårtensson
                  • October 2008
                  • 93

                  #9
                  Mitt Platy-yngel är några månader nu, och ''föräldralös''. Hon bor i ett 15-liters med en guppyhane och hans armé

                  Det är underbart när man upptäcker yngel som simmar omkring i akvariet, och att se dem växa upp är otroligt kul
                  Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                  Kommentar

                  • icefudge
                    • August 2009
                    • 177

                    #10
                    kan säga med 99% säkerhet att det är kampfisk hannen som är ansvarig för försvinnandet av dom andra
                    Malar is the shit

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av icefudge
                      kan säga med 99% säkerhet att det är kampfisk hannen som är ansvarig för försvinnandet av dom andra
                      Mycket troligt ja....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • platypus
                        • September 2009
                        • 23

                        #12
                        Ursprungligen postat av icefudge
                        kan säga med 99% säkerhet att det är kampfisk hannen som är ansvarig för försvinnandet av dom andra
                        Så är det hemma hos mig just nu vet jag, ett dussin yngel har försvunnit och KF hanen är ovanligt rund om magen. Undra vad som har hänt...

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av platypus
                          Så är det hemma hos mig just nu vet jag, ett dussin yngel har försvunnit och KF hanen är ovanligt rund om magen. Undra vad som har hänt...
                          ja undra det du! Ha en bra helg!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...