Mina guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Mina guppys

    Hej, jag har haft mina guppys sedan april och ännu ingen yngel... vad kan det bero på?

    jag har 2 hanar och 4 honor.
    hanarna ger sig aldrig på honorna

    jag har även playts också.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hur stort är karet?
    Hur många gömställen?

    Både platy och guppy äter mer än gärna sina yngel men har man bara någonstans där ynglen kan gömma sig tills de blivit lite större så brukar lagom många yngel överleva.
    Täta växtsnår är bästa gömstället. Javamossa är kanonbra om du vill vara riktigt säker.
    Dina guppy har med största sannolikhet redan fått yngel även om du inte har sett några.
    Får du bara några yngel att överleva brukar det gå lättare sen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Kewell
      • December 2008
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hur stort är karet?
      Hur många gömställen?

      Både platy och guppy äter mer än gärna sina yngel men har man bara någonstans där ynglen kan gömma sig tills de blivit lite större så brukar lagom många yngel överleva.
      Täta växtsnår är bästa gömstället. Javamossa är kanonbra om du vill vara riktigt säker.
      Dina guppy har med största sannolikhet redan fått yngel även om du inte har sett några.
      Får du bara några yngel att överleva brukar det gå lättare sen.

      Mina guppys blir knappast tjocka. men det finns en som har blivit tjockare än då jag köpte den. men hur kan man tidigast märka att de är ''gravida''? och hur?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Kewell
        Mina guppys blir knappast tjocka. men det finns en som har blivit tjockare än då jag köpte den. men hur kan man tidigast märka att de är ''gravida''? och hur?
        Inte alla guppy blir smällfeta utan vissa ser man knappt när det är dags.
        Du vet garanterat att en guppy är dräktig om du har henne i samma kar som en hane

        En sak till som kan påverka mängden yngel är vattenkvalitén. i små kar med många fiskar blir vattnet fort dåligt så om man inte har en väldigt bra filtrering och täta vattenbyten kan honorna föda små kullar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Kewell
          • December 2008
          • 95

          #5
          Jag köpte precis 2 guppys till. 1 hane och 1 hona. I genomsnitt brukar de vara 2 honor per hane men just nu när jag har 3 hanar och 5 honor så kanske hanarna ger sig på nu.

          Jag köpte också lite javamossor. Nu när jag kollar på karet märker jag att mina 2 gula guppys ger sig på medan den orange-blå guppyn umgås med platysen.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Det är vanligt att gula/guldguppy äter yngel, troligen har detta hänt tidigare, men om du följer råden ovan så har ynglen bra chans att överleva ändå. Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...