För tidig födsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yesska
    • July 2009
    • 140

    För tidig födsel?

    Min Black Molly hona håller på att föda yngel nu. Hon är i en yngelkasse. De två första som kom ut är fina och simmar runt lite. Sen kom ett litet litet yngel som fortfarande satt fast i en gul liten boll (romkorn?). Den dog, sen kom det ett stort yngel. Sedan kom det två gula korn utan yngel och efter det ett till litet yngel med kornet fast under magen. Har hon fött för tidigt eller är det alltid såhär? Hittills är det ju iallafall tre friska yngel.

    Hur länge brukar honan hålla på att föda? Så man vet när man ska ta ut henne ifrn yngelkassen?
    160l asien gurami projekt
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kan vara så att hon stressats över att bli flyttad till yngelkasse.
    För en levandefödare är det naturligt att simma och gömma sig bland växter eller bakom något så en yngelkasse är ett stort stressmoment för de flesta fiskar.

    Måste du ha henne i yngelkass? Har du rovfiskar i karet?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Yesska
      • July 2009
      • 140

      #3
      jag har lite flytväxter i yngelkassen. Jag har två skalarer som nog skulle äta upp ynglen om hon födde fritt. Men tre utav ynglen hittills är ju stora och friska.
      160l asien gurami projekt

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ok.. Ja scalarerna skulle klippa ynglen direkt. Men hur har du tänkt göra med ynglen som överlever? De kan ju inte vara i kassen mer än några veckor och scalarerna kommer mumsa i sig dem om du släpper över dem då?
        Vuxna scalarer kan äta fiskar i storlek som små tetror utan problem så lär ju dröja länge innan dina yngel är stora nog
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Yesska
          • July 2009
          • 140

          #5
          Mina scalarer är fortfarande rätt små och låter mina tetror vara och jag ahr ett Molly yngel som är runt 1 cm. Men tanken är att jag ska flytta ynglen till ett eget akvarium tills de blir stora nog.
          160l asien gurami projekt

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ok.. Det är bra.
            Låt då nästa hona föda där ist så får du kanske fler friska yngel
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Yesska
              • July 2009
              • 140

              #7
              Jo, det var ju tanken. Det akvariet var tomt och jag hann inte fixa iordning det innan hon började föda. >.<
              160l asien gurami projekt

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Yesska
                jag har lite flytväxter i yngelkassen. Jag har två skalarer som nog skulle äta upp ynglen om hon födde fritt. Men tre utav ynglen hittills är ju stora och friska.

                Växterna i yngelkassen motverkar inte stressen, honan syns ju för alla andra fiskar ändå....Om du ändå tänker ha ynglen i ett annat akvarium sedan kanske det vore en bättre idé att låta henne föda där nästa gång istället? Att levandefödare ibland föder "ägg" och "förtidigt födda" yngel händer ibland, men det är vanligare om de utsätts för stress, som i ditt fall.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...