sjukdom eller ph obalans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mia_pling
    • August 2009
    • 2

    sjukdom eller ph obalans?

    Har startat upp et 150L akvarium som jag köpte me begagnat me några växter och även ca 10 svärdbärare i varierande storlek. Nu har ena ögat på två av honorna "svullnat" upp och ser jättestort ut (otrevligt) den ena verkar pigg men den andra har magrat av och ligger mest på botten.
    Frågade i akvarieaffären och de sa att de kunde bero på att ph värdet ändrats drastiskt?? Skulle ev gå tillbaka av sig själv.
    Någon som har en annan ide?
    Mia
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det finns många orsaker till att sådant där händer. En smäll mot ögat, en bakterieinfektion osv.
    Har du ett filter som varit igång hela tiden och som inte har dött?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • mia_pling
      • August 2009
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Det finns många orsaker till att sådant där händer. En smäll mot ögat, en bakterieinfektion osv.
      Har du ett filter som varit igång hela tiden och som inte har dött?
      Hej Jens
      Jag hade inte någon fungerande pump första 3 dygnen för den jag fick med va inte inte komplett. Så jag använde bara själva pumphuvudet första dagarna tills jag fick rätt saker till pumpen. Sen dess tror ja de har varit okej iaf. Det har ju inte kommit in några nya fiskar i karet så de borde ju inte vara ngn sjukdom?! Känns iaf för hemskt att se fiskstackarn..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        De har antagligen drabbats av "glosöga", och enligt mina erfarenheter går detta sällan/aldrig tillbaka av sig själv. Troligen beror detta på dålig vattenkvalitet de första dagarna/tiden eftersom du bara hade pumphuvudet och ingen filtermedia igång, byt mycket vatten ofta nu till att börja med tills allt stabiliserar sig och mata ytteras försiktigt så ingen mat blir kvar och ligger och ruttnar/förpestar vattnet. Om någon vecka/veckor så borde filtret vara igång lite bättre så du kan mata lite mer igen. När det gäller de två "sjuka" fiskarna så är det bara att hoppas att de ändå tillfrisknar, även om chansen är liten.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...