Pingo Dvärg Guppy och Bumblebee Guppy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av BjörnL
    Ja det kan nog stämma att akvarietrivsel odlade dessa för ett tiotal år sedan då han är intreserad av guppys han t.o.m. tävlade ett tag med utställningsguppys.

    MVH Björn
    Ja han hade många andra typer "hemma"/på lager också....

    Lämna en kommentar:


  • BjörnL
    svarade
    Ja det kan nog stämma att akvarietrivsel odlade dessa för ett tiotal år sedan då han är intreserad av guppys han t.o.m. tävlade ett tag med utställningsguppys.

    MVH Björn

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    ...PINK="PINGU" alltså?

    Ha ha, det bevisar bara att handlarnamn är ett riktigt skitsätt att beskriva olika färgformer av fiskarna....Nä, skriv ut det rätta istället!
    "pink"/rosa guppy hade jag hört om förut, och dessutom sett "live" ,odlas/odlades i stor skala av bland annat "Akvarietrivsel" i stockholm för ett 10-tal år sedan, då såg jag hundratals (om inte tusentals!) leveransfärdiga "pinkguppy" hos honom....

    Lämna en kommentar:


  • BjörnL
    svarade
    Hejsan alla.

    Här vet inte handlarna vad det är de säljer. Jag kan berätta att det rör sig om en ovanlig grundfärg på guppys kallad pink/pingu varför de har böjt pink till pingo vet jag inte just nu, men det kommer nog. Det denna pink grundfärg gör är att den gör om det svarta anlaget på bakroppen till rosa det är därför grundfärgen kallas (eng. rosa).Har fisken inte svart anlag på bakkroppen då blir den inte heller rosa. Vidare antar jag att handlarna kallar de dvärg för att de växer lite sämra, det gäller att vara smart. Men det är alltså helt vanliga guppys som kan paras med alla andra guppys det rör sig inte om någon "ny variant" utan bara en mindre vanlig täckfärg linkande att det på människor finns vita, färgade, gula...alltså ingen egen dvärgart

    Kuriosa: Om man korsar en hane av blå moskvastam med en hona av pink så kommer det i andra generationen fram väldigt häftiga fiskar se länk; (fisken man får fram är Rundschwanz Pink Moskau.)




    Det kommer inom kort att komma information om guppyns alla färger och varianter på svenska guppysällskpets nya hemsida.

    www.guppys.se

    Titta gärna in på sidan

    MVH Björn

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Tack Ansjo, men jag hittade in ändå.....

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Länk?
    EDIT: Hittade deras hemsida, men där kan man ju inte logga in som privatperson...?
    EDIT2:
    Lyckades hitta in som gäst....
    Saken är klar, det där var bara "vanliga handlarnamn"....men nya ovanliga färger av guppy, dvs. P.reticulata....
    Senast redigerad av tummen; 04 September 2009, 22:58.

    Lämna en kommentar:


  • Dreama
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Det låter som olika typer av odlingsformer, det är ingen hejd på grossisternas/odlarnas namnidéer...du kan möjligen inte länka till någon sida med bilder så jag kan uttala mig närmare?
    Du kan gå in på Akvarietekniks hemsida och titta på deras olika Guppyvarianter.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Gjorde en snabb sökning på googles bildsök och det verkar som att din "Bumblebee guppy" är/kan vara en gulsvart strimmig endlershybrid, och jag gissar att det samma kan vara fallet med den andra också, även om jag inte fick någon träff på "Pingo dvärg guppy" eller liknande.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Det låter som olika typer av odlingsformer, det är ingen hejd på grossisternas/odlarnas namnidéer...du kan möjligen inte länka till någon sida med bilder så jag kan uttala mig närmare?

    Lämna en kommentar:


  • Dreama
    startade ett ämne Pingo Dvärg Guppy och Bumblebee Guppy.

    Pingo Dvärg Guppy och Bumblebee Guppy.

    Är det någon som vet något om dessa?
Arbetssätt...