Mums tycker dom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChippN
    • July 2009
    • 42

    Mums tycker dom

    Mina platys äter upp min vattenpest

    Är det normalt beteende, eller matar jag för klent?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    aldrig sett en platy äta växter, slukar den verkligen växtbladen eller drar de bara av dem?
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • ChippN
      • July 2009
      • 42

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      aldrig sett en platy äta växter, slukar den verkligen växtbladen eller drar de bara av dem?
      det är båda delarna, men oftast äter de nog upp dem. ser aldrig att de spottar ut igen

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        okej, aldrig hört talas om platy som ätit växter :/, kan tyvärr inte hjälpa dig :/.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Snap3
          • May 2009
          • 145

          #5
          mina platy är växter, förbannat jobbigt. Ska börja ge dom ännu mera grönsaker

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Det är vanligt att fiskar sliter sönder växter, mindre vanligt att de dessutom äter upp dem, det är inte så att bitarna sugs in i filtret? Det vanligaste är att fiskarna är ute efter de alger som växer på växterna, och då följer ofta även växtens blad med.

            Mitt tips är att satsa på kraftigare växter, typ kålplanta/javaormbunke, vallisneria eller anubias. Till detta kan ni gärna börja ge mer/större andel "grönfoder", det går bra med vilken typ av grönfoder som helst, men själv föredrar jag flytande pellets med mycket spirulina (finns för afrikanska ciklider) och så kallade alg"tabletter" för malar (dessa brukar se ut ungefär som en liten frisbee...).

            Lycka till i fortsättningen.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              platys behöver ganska mycket vegitabilsk föda. Du kan ju testa ge dem en kokad salladsbit de kan äta på mina levandefödare brukar uppskatta det!
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              • ChippN
                • July 2009
                • 42

                #8
                Tack för svaren!

                Vattenpesten hade jag ändå tänkt att byta ut (de verkar inte trivas i mitt akvarium), tänkte då som du sa någon lite grövre.

                Algtabletter lägger jag i en var tredje dag. Oftare kanske? Kan även testa med lite sallad.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av ChippN
                  Tack för svaren!

                  Vattenpesten hade jag ändå tänkt att byta ut (de verkar inte trivas i mitt akvarium), tänkte då som du sa någon lite grövre.

                  Algtabletter lägger jag i en var tredje dag. Oftare kanske? Kan även testa med lite sallad.
                  Skippa salladen, risken är att den ligger och blir dålig och förstör vattnet, testa med att ge en liten bit algfoder varje gång du matar istället. Det är säkert för att vattenpesten inte trivs som de lyckas äta upp den, då är den redan "uppmjukad" när de tar en tugga.

                  Vid frågor om olika problem med växter så ställer du dessa i växtforumet istället, men jag tror för det mesta att problemen beror på belysningen. I naturen växer vattenpesten mest liggande uppe på ytan, med (väldigt)gott om ljus. En extra lampa eller ett nytt lysrör kanske hjälper, om ditt är lysrör är gammalt.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    Ge dem hellre sallad eftersom de brukar hämma bitningen på växter bättre än algfoder. Plocka bort salladen efter en dag om de inte ätit upp hela!
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Just i det här fallet gissar jag mer på att det är för att vattenpesten ändå inte trivs riktigt som de äter den. Vattenväxter i sig är nämligen inte riktigt det de brukar äta, det är däremot så att de gärna "noppar" alger från växterna om det finns att tillgå. Halvdåliga/ruttnade växter och växtdelar är dock en helt annan sak, det tycker de smakar mumma....jag framhärdar i att man helst inte skall ge grönsaker i akvariet, även om det KAN gå bra, just för att risken för överutfodring/och därpå följande dålig vattenkvalitet/ är allt för stor.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...