När ska hon föda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    När ska hon föda?

    Har två dräktiga platyhonor, då de är rätt ljusa ser man romkornen i buken på henne. Den ena honan har börjat få svarta prickar i sina romkorn - ögonanlag misstänker jag.

    Men när är det dags att sätta henne i yngelkassen? Har två hanar som är efter henne jämt och ständigt jag är rädd att de stressar henne. Men samtidigt kan hon ju bli stressad av att gå i yngelkaret. Tips å råd, nån?
    www.devons.se
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    #2
    65 dagar +/- 4?

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Ursprungligen postat av Jina
      65 dagar +/- 4?
      Ung 2 veckor efter att de börjar sparka?
      www.devons.se

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        de är ungefär gravida i 30 dagar.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Jina
          65 dagar +/- 4?
          FEL, omkring 30 dagar mellan födslarna skall det vara...

          Mitt bästa tips är att komplettera med fler (flyt)växter istället för att flytta honan. Då kan hon lättare komma undan hanarnas uppvaktning.(+att ynglen har någonstans att gömma sig den första tiden efter födseln.) Dessutom är det naturligt med hanarnas uppvaktning så det är nog inte så farligt som det ser ut....

          Har du fler honor i akvariet? Om det finns fler honor brukar det vara lättare för dem att då och då komma undan från hanarna...
          Senast redigerad av tummen; 03 September 2009, 08:46.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • HeroS
            • January 2009
            • 285

            #6
            Håller med tummen! Det bästa du ka göra för de små liven är att ha mycket växter (gärna flytväxter), småttingarna är bra på att gömma sig. Släng bara i lite extra flingfoder när du matar (när bäbisarna har fötts) så smaskar de i sig det =) Lycka till
            96 Liter
            54 Liter
            /Sandra

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av HeroS
              Släng bara i lite extra flingfoder när du matar (när bäbisarna har fötts) så smaskar de i sig det =) Lycka till
              Bra att vi är överens om det övergripande, men det där var inte ett bra tips, risken för övermatning är överhängande, däremot kan man smula den normala mängden foder lite grann så ynglen lättare får i sig det.

              Variera också gärna med frysta småfoder, typ. artemianauplier, dafnier eller cyklops, finns att köpa i de flesta bra akvariebutiker, och det märke jag föredrar är Åled´s frysfoder, jag har hittills inte hittat ett bättre foder. Även de vuxna fiskarna äter frysfodret, även om det är smått. Mata bara väldigt lite åt gången men ofta....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Sophia_
                • January 2009
                • 454

                #8
                Hon födde innan jag han flytta henne nånstans! Får hoppas det går bra inte sett några yngel ännu. Alla mina flytväxter tenderar att fastna runt pumpen! Mycket irriterande. Annars har jag andmat i som nu försvunnit helt.

                Det skulle vara tre honor och två hanar men jag tror det blivit tvärtom faktiskt. Kanske år ta och köpa två honor till helt enkelt...
                www.devons.se

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sophia_
                  Hon födde innan jag han flytta henne nånstans! Får hoppas det går bra inte sett några yngel ännu. Alla mina flytväxter tenderar att fastna runt pumpen! Mycket irriterande. Annars har jag andmat i som nu försvunnit helt.

                  Det skulle vara tre honor och två hanar men jag tror det blivit tvärtom faktiskt. Kanske år ta och köpa två honor till helt enkelt...
                  Nej, låt det vara som det är nu, du har snart en större grupp ändå när dina yngel växt till sig, risken är istället att du får in någon smitta i akvariet om du kompletterar med nya individer ofta. (MYCKET VANLIGT!!!!) Bättre att låta ynglen växa upp och "fylla tomrumen" om man säger så. Lycka till!
                  Senast redigerad av tummen; 15 September 2009, 09:25.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • HeroS
                    • January 2009
                    • 285

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Bra att vi är överens om det övergripande, men det där var inte ett bra tips, risken för övermatning är överhängande, däremot kan man smula den normala mängden foder lite grann så ynglen lättare får i sig det.

                    Variera också gärna med frysta småfoder, typ. artemianauplier, dafnier eller cyklops, finns att köpa i de flesta bra akvariebutiker, och det märke jag föredrar är Åled´s frysfoder, jag har hittills inte hittat ett bättre foder. Även de vuxna fiskarna äter frysfodret, även om det är smått. Mata bara väldigt lite åt gången men ofta....
                    Ja mena så klart att man inte kan slänga i hela burken mat utan eftersom att de är ett X antal bäbisar som kommer ut o att de behöver mat så har det inte (i mina kar) skadat att ta en extra nypa. De små behöver ju ganska mycket mat för att växa, och växa bör de göra ganska fort, annars kommer mamma och pappa platy att smaska på dem.. tyvärr.

                    Men flytväxter är det bästa gömställen
                    Lycka till med dina bäbisar
                    96 Liter
                    54 Liter
                    /Sandra

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av HeroS
                      Ja mena så klart att man inte kan slänga i hela burken mat utan eftersom att de är ett X antal bäbisar som kommer ut o att de behöver mat så har det inte (i mina kar) skadat att ta en extra nypa. De små behöver ju ganska mycket mat för att växa, och växa bör de göra ganska fort, annars kommer mamma och pappa platy att smaska på dem.. tyvärr.

                      Men flytväxter är det bästa gömställen
                      Lycka till med dina bäbisar
                      OK! Men tyvärr tederar nybörjare att övertolka det där med att "ta en nypa mer" om det finns yngel. Ett ännu bättre tips är att man kan dela upp den vanliga matransonen i 3-4 delar och mata flera mindre portioner under dagen istället för en gång om dagen som man normalt brukar göra. Ynglen behöver mat OFTA, men inte så mycket varje gång.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Sophia_
                        • January 2009
                        • 454

                        #12
                        Första honan födde i smyg den lilla rackaren! Hann inte se skymten av nåt yngel och inte sett efteråt heller. Nu har jag satt hona nummer två i yngelbox. Jäklar vad hon bajsar! Hoppas hon inte passar på att föda så jag är på jobbet, eller i alla fall lämnar några kvar i så fall.
                        www.devons.se

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sophia_
                          Första honan födde i smyg den lilla rackaren! Hann inte se skymten av nåt yngel och inte sett efteråt heller. Nu har jag satt hona nummer två i yngelbox. Jäklar vad hon bajsar! Hoppas hon inte passar på att föda så jag är på jobbet, eller i alla fall lämnar några kvar i så fall.
                          Stressfaktorn är antagligen jämförbar med att sätta en människa i isoleringscell, men här med det tillägget att hon inte kan gömma sig för de andra fiskarnas blickar...låt henne inte sitta i boxen längre än nödvändigt, några dagar högst....Hur ser ditt akvarium ut? Du kanske behöver dra ner på flödet i pumpen en del om det går(platyyngel är lite "korkade" och sugs ibland in i pumpen om den suger för hårt), samt komplettera med fler växter i de andra nivåerna också, ytväxter har du ju redan....javamossa t.ex. är suveränt nere i akvariet när ynglen ibland söker sig till botten....och jag vill upprepa det jag sagt många gånger tidigare; det är mycket bättre att de får föda fritt i akvariet! Även om de äter upp ynglen ibland. Vilka andra fiskar har du i akvariet? Kanske det är någon av dessa som glufsat i sig ynglen?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...