Guppyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Guppyyngel

    Lite nyfiken bara på vid vilken ålder folk tycker guppyyngel blir könsmogna.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hanar, ca. 3mån. Honor något senare.

    Allt beror på hur fort de får lov att växa. Alltså hur bra förhållanden man har i sina kar.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • MrArboc
      • March 2007
      • 56

      #3
      Vad folk tycker är väl inte intressant?

      Jag tycker att vingummi är gott.

      Könsmognad för guppies beror på en mängd faktorer, jag tycker att det säkraste sättet att veta är att se att de parar sig.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Från en professionell fiskodlare fick jag veta att guppyhonor blir könsmogna efter tre dagar. Så vill man ha kontrollerad avel så är det bara att separera alla yngel från scratch!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Från en professionell fiskodlare fick jag veta att guppyhonor blir könsmogna efter tre dagar. Så vill man ha kontrollerad avel så är det bara att separera alla yngel från scratch!!
          Intressant

          När jag separerade yngel gjorde jag det efter ca. 3 veckor då man kan se skillnad på könen och jag fick aldrig oönskade yngel.

          Den teorin hade jag velat veta mer om. Var det en professionell guppyodlare
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Fick till det lite mysko i rubriken. Har precis hört om tre dagar men aldrig hört eller sett någonstans om det utan några veckor till åtminstone. Finns det gott om rovfisk ska det väl gå fortare än om mindre fiender eller hur man säger. Nyfiken på om någon kan tala om och gärna visa bilder HUR man ser skillnad på yngel etfrer tre dagar. Skulle det stämma vore det vara bra att veta.
            På SGS-hemsida står det inget om tre dagar ens. Därför undrar jag om jag trott fel hela tiden http://hem.passagen.se/mikeno/index.htm
            Senast redigerad av eriahl; 22 August 2009, 10:00.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Det är omöjligt att se skillnad efter 3 dagar. Inte förrän efter några veckor kan man urskilja kön...

              Har svårt att tro på det här med tre dagar utan att se bevis eftersom mina yngel aldrig fick några yngel
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Riddaren
                • June 2009
                • 126

                #8
                Det innebär alltså att man måste ha ett kar för var yngel om man inte vill att de ska bli på smällen?
                Jag är imponerad att proffesionella guppyodlare har råd att göra så isåfall, med tanke på att det är omöjligt att könsbestämma dem då vad jag vet.
                Om nu den här proffesionella guppyodlaren INTE låter dem gå i varsitt kar så blir det alltså incest?
                ______________________________________________
                540 L + 540 L + 47 L
                Entusiastisk amatör

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Incest blir det i princip i alla hobbykar med guppy och andra levandefödare. Vissa anser ju att det är därför guppy får så mycket defekter.
                  Jo, odlaren har varsitt litet kar med varsitt litet yngel, och en ansenlig mängd växter. De är på 1-2 liter var.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Klart att det går att ha ynglen ett och ett. Men att dom blir könsmogna efter tre dagar?? Tittar man lite på t ex SGS-hemsida finns en del info om bland annat könsmognad.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Från en professionell fiskodlare fick jag veta att guppyhonor blir könsmogna efter tre dagar. Så vill man ha kontrollerad avel så är det bara att separera alla yngel från scratch!!
                      Han behagade skoja! Eller så förstod du honom fel på nå´t sätt...
                      Men vill man ha kontrollerad avel på guppy (inte bara odling/uppfödning) så måste man inom 2-3 veckor ha separerat ungfiskarna. Hanarna blir könsmogna omkring en månads ålder som tidigast (när gonopodiet formats/ombildats klart) och honorna några veckor/någon månad senare än hanarna SOM TIDIGAST!!!!
                      Däremot kan honorna INNAN DESS ha "befruktats" med spermiepaket som lagras i väntan på könsmognaden....sedan befruktas honan av dessa spermier när hennes ägg blivit mogna....de kallas inte miljonfisk för inte!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Riddaren
                        Det innebär alltså att man måste ha ett kar för var yngel om man inte vill att de ska bli på smällen?
                        Jag är imponerad att proffesionella guppyodlare har råd att göra så isåfall, med tanke på att det är omöjligt att könsbestämma dem då vad jag vet.
                        Om nu den här proffesionella guppyodlaren INTE låter dem gå i varsitt kar så blir det alltså incest?
                        Incest är ett begrepp som inte har något i den här diskussionen att göra, här (när det gäller akvariefisk) pratar vi om inavel och återkorsning på olika nivåer. Incest pratar man nästan bara om i samband med människor...

                        Inavel/återkorsning är inget problem när det gäller de flesta akvariefiskar, även om många tror det. Man kan inavla/linjeavla en grupp guppy i många många år (så länge man plockar bort svaga individer hela tiden) utan större problem, och några genetiska defekter brukar inte heller uppstå, de eventuella problem man upplever vid akvariefiskuppfödning har oftast med skötsel (vattenbyten, utfodring mm) att göra, även om det är "populärt" att skylla på "dengenererade guppy" istället för att se sin egen del i saken när man misslyckas.

                        Ett annat skäl till känsliga guppy kan vara att det handlar om importguppy som fötts upp på helt annat sätt än i våra förhållanden i Sverige. Men det är en helt annan sak än inavelsproblematik, satsa på svenskodlat så är du på den säkra sidan.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Jo, odlaren har varsitt litet kar med varsitt litet yngel, och en ansenlig mängd växter. De är på 1-2 liter var.
                          Det är nog ganska speciellt för den odlaren i så fall, jag har varit hos en proffsodlare som höll dem på helt annat sätt; en grupp med vuxna avelsdjur flyttades i nätkasse mellan odlingsakvarierna och tilläts släppa tillräckligt många (100-200?) yngel där innan de flyttades till nästa akvarium. De flesta ungfiskar föddes sedan upp i grupp för senare försäljning. Unga obefruktade honor plockades tidigt undan och hölls för sig själva i grupp, liksom diverse hanar hölls för sig själva i ett annat som senare skulle korsas med dessa honor. Den här odlaren förser större delen av akvarieaffärerna i Stockholm med levandefödare.....samma odlingsrecept tillämpas där för alla levandefödare....

                          1-2 litersakvarier är ett "svårt och arbetskrävande" sätt att hålla akvariefisk på. Dessutom växer guppy dåligt i dessa volymer; visst, det KAN gå bra, men mest troligt är att det skiter sig förr eller senare.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...