Äter platy sina egna yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    Äter platy sina egna yngel?

    Som rubriken säger; äter platy sina egna (eller andras) yngel? Om ja, i vilken utsträckning? Räcker det med gömställen och mycket växter för att merparten yngel ska klara sig?
    160 liters sällskapsakvarium
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    både och.
    jag har haft platys som i en yngelkasse har käkat upp alla som kom ut.
    föda i öppet kar är alltid bäst. med mycket flytväxter, andra blommor,
    lite grottor, stenrösen och liknande så ökar chansen dramatiskt att
    några skall klara sig.

    sedan finns det platys som inte ens tittar på sina avkommor.
    men det är nog mer sälsynt.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Jag har bara platys och ancistrus i mitt akvarium just nu och mina Platys struntar i sina yngel totalt...

      Jag måste köpa flera fiskar snabbt innan det blir en platy invasion i akvariet :P

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        ....ja som sagt, med mycket gömställen tenderar fler yngel att klara sig. Det beror mycket också på vilket sällskap de har i övrigt, har man barber, ciklider eller större tetror så är det oftast inte många som klarar sig till vuxen storlek.

        Det är ju dessutom så att när man väl har några yngel av olika storlek i akvariet så verkar de vuxna mer och mer strunta i att äta nyfödda yngel.
        DÅ kommer nästa problem; var gör man av överskottet? Svar: använder som levandefoder till större fiskar; säljer (antingen till affär eller privat/på akvarieauktioner) eller så ger man bort dem.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          ....ja som sagt, med mycket gömställen tenderar fler yngel att klara sig. Det beror mycket också på vilket sällskap de har i övrigt, har man barber, ciklider eller större tetror så är det oftast inte många som klarar sig till vuxen storlek.

          Det är ju dessutom så att när man väl har några yngel av olika storlek i akvariet så verkar de vuxna mer och mer strunta i att äta nyfödda yngel.
          DÅ kommer nästa problem; var gör man av överskottet? Svar: använder som levandefoder till större fiskar; säljer (antingen till affär eller privat/på akvarieauktioner) eller så ger man bort dem.
          Tack för svaren! Har ett 85 L kar med fyra vuxna Molly och fem sebrafiskar, och varken mollysarna eller sebrafiskarna bryr sig om molly-ynglen. Ibland jagar de dem men det är alltid väldigt förstrött och inte så ihärdigt så ynglen hinner simma iväg . Då jag har blivit biten av akvariebacillen har jag precis köpt ett till kar på 170 L, och därför har jag tänkt köpa platy för att få en fisk med lite mer färg, och som dessutom är fredlig och trivs med de övriga fiskar jag tänkter ha i karet.

          Har nu bestämt mig för att jag ska köpa fyra vuxna platy som går ner i 170 L karet direkt, och sen ca 10 yngel/ ungfiskar att ha i mitt 85 L, så får de växa upp där med övriga yngel och sen flytta till det större karet.

          Än sålänge har jag inga problem med överbefolkning, har bara haft mitt 85 L i ca sex veckor. Får se om det blir aktuellt, har ca 15 - 20 mollyyngel på uppväxt, de är snart sex veckor. Har tänkt ligga lågt med fiskköpandet eftersom jag har levandefödare
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Ludde87
            Har tänkt ligga lågt med fiskköpandet eftersom jag har levandefödare
            KLOKT!!!!!! Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Karin_95
              • May 2009
              • 85

              #7
              jag har två hanar och 3 honor men de blir inga yngel jag har haft flera men dom dog har haft dom kanske 1 år , men inget jag har också två guldfiskar en kampfisk (inte såå gammal) och två malar och massa massa gömmställen. Grottor, massa växter,yngelväxter, rötter allt! men inget hjälper ..så vrt inte om platysarna äter upp dom precis efter födseln

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Platys äter sina yngel om de kommer åt det är sant.
                Det är nog också bra eftersom alternativet blir besvärligt.
                Platyhonan föder 20-80 yngel var 4:e vecka cirka.
                Ynglen skulle bli könsmogna på 2-3 månader.
                Räkna försiktigt på detta. 20 yngel - 3 månader...
                Efter ett kvartal minst 200 yngel var 4:e vecka...
                100 honor troligen - tusentals yngel varje månad inom ett halvt år osv osv
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Platys äter sina yngel om de kommer åt det är sant.
                  Det är nog också bra eftersom alternativet blir besvärligt.
                  Platyhonan föder 20-80 yngel var 4:e vecka cirka.
                  Ynglen skulle bli könsmogna på 2-3 månader.
                  Räkna försiktigt på detta. 20 yngel - 3 månader...
                  Efter ett kvartal minst 200 yngel var 4:e vecka...
                  100 honor troligen - tusentals yngel varje månad inom ett halvt år osv osv
                  ...i teorin ja, i verkligheten skulle populationen troligen antingen krascha på grund av överbefolkning och därpå följande stressrelaterade sjukdomar efter ett tag eller stabilisera sig på en "lagom" nivå för karet genom att kullarna troligen kommer bli mindre.

                  ...men visst, det är alltid bättre att satsa på kvalitet än kvantitet....och om fiskarna "sköter det där själva" på det ena eller andra sättet så är det ju bara bra.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Ludde87
                    • July 2009
                    • 146

                    #10
                    Fick mina första platyyngel i natt. Har lyckats håva in två stycken som nu bor i en yngelbox. Men oj vad små de är jämfört med dalmatinermollyyngel!

                    Ja jag får se hur det går om det blir massvis med yngel. Jag är lite osäker på vilken av honorna som fick den här kullen, har nog en eller två honor till som inte har fött än. Men jag har fått känslan av att platyyngel är lite känsligare än dalmatinermollyyngel? Får se hur det går helt enkelt om de växer som de ska.

                    Får väl sälja av lite så småningom om det blir för många. Nu har jag två akvarier att fördela fisken på så det är lugnt än så länge
                    160 liters sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ha inte ynglen för länge i yngelboxen, de växer dåligt då, flytta dem istället om någon vecka till ett eget akvarium där de får växa till sig i lugn och ro, det brukar gå mycket bättre då. Lycka till!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Ludde87
                        • July 2009
                        • 146

                        #12
                        Efter ca 1-2 dygn släppte jag ut ynglen i akvariet för det blev som en hinna på vattnet i yngelboxen. De verkar klara sig jättebra i karet trots vuxna och halvvuxna platy, sebrafiskar och dalmatinermolly.

                        Nästa fundering är att skaffa tigerlimia och kanske få lite såna yngel också . Tur att ekonomi och plats begränsar annars hade jag kunnat ha hur många kar som helst!
                        160 liters sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        Arbetssätt...