Min platy blir mobbad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChippN
    • July 2009
    • 42

    Min platy blir mobbad

    Hej!

    Har ett nyuppstartat akvarium (mitt första). Har för tillfället 4 platys (2 honor, 2 hanar).

    En av hanarna blir ständigt ivägjagad av den andra. Han tillåts inte hållas i närheten av någon. Beror det på att han vill ha alla honorna själv? Hjälper det om jag skaffar en till hona? Tycker synd om honom
  • ElinM
    • August 2009
    • 28

    #2
    Hej,

    Se i allafall till att han har någonstans att gömma sig så att han kan få vara ifred ibland.
    Ibland kan det hjälpa med fler honor, då har den elaka hanen mer att hålla koll på men förmodligen kommer han fortsätta att bli bortkörd...

    /Elin

    Kommentar

    • ChippN
      • July 2009
      • 42

      #3
      Det finns ställen han kan gömma sig på. De har lite av ett varsitt hörn i akvariet nu.

      Testar skaffa någon mer hona när jag får chansen. Vill att han också ska ha det bra

      Kommentar

      • I/A
        • August 2009
        • 28

        #4
        Nu får någon rätta mig om jag har fel.
        Är det inte så att 1 fisk i akvariet blir den som bestämmer, typ som flockar.
        Det är väll därför den jagar bort den andra hanen för att han vill ha honorna ifred :P.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av I/A
          Nu får någon rätta mig om jag har fel.
          Är det inte så att 1 fisk i akvariet blir den som bestämmer, typ som flockar.
          Det är väll därför den jagar bort den andra hanen för att han vill ha honorna ifred :P.

          jo typ . han vill ha honorna för sig själva och jaga bort andar hanar som ses som hot .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Arctic
            • March 2009
            • 281

            #6
            ett tips är faktiskt att skaffa en till hane + fler honor...med 3 hanar som rivaliseras så "späds" bråket ut mer och den mobbade får lite mer tid i fred :P

            Kommentar

            • Ancristus <3
              • July 2009
              • 277

              #7
              Då fick ja svar på mitt problem :P
              I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Arctic
                ett tips är faktiskt att skaffa en till hane + fler honor...med 3 hanar som rivaliseras så "späds" bråket ut mer och den mobbade får lite mer tid i fred :P
                Härligt att fler tagit till sig mina råd! Skulle just skriva detta själv!
                Men ännu fler hanar kan ibland behövas! Bara akvariet är stort nog så funkar ofta en större grupp bättre än några få individer. Dessutom kommer den dominante hanen inte ha tid att hålla andra hanar undan från honorna, så då får man fler (olika)pappor till ynglen i akvariet.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...