Platy-när dags för bebisar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOL
    • August 2009
    • 27

    Platy-när dags för bebisar??

    Hur länge går platy innan de får fiskbebisar? Har en hona som ser sprickfärdig ut... ser små svart prickar bak i "magen" kan man tyda på ngt speciellt när det är dags? Vill inte gärna sätta henne fler dgr än nödvändigt i ett yngelkar men får hon dom ute i det där hon är nu kommer det inte finnas ngr kvar då de lär bli mat till de andra..
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av MOL
    Hur länge går platy innan de får fiskbebisar? Har en hona som ser sprickfärdig ut... ser små svart prickar bak i "magen" kan man tyda på ngt speciellt när det är dags? Vill inte gärna sätta henne fler dgr än nödvändigt i ett yngelkar men får hon dom ute i det där hon är nu kommer det inte finnas ngr kvar då de lär bli mat till de andra..

    bäst är att låta dom föda i det stora karet.
    ha lite flytväxter, några andra bra gömställen.
    i slutändan kommer någon/några att klara sig,
    vilket är de starkaste/snabbaste = naturligt urval.

    annars studerar du honan, kollar dagligen när hon e tjock,
    en dag så har hon fött, räkna då 25-30 dagar framåt,
    då kommer nästa förlossning, och du kan exempelvis
    stoppa ner henne i en stor yngelkasse på den 24:e dagen.

    räkna dock med att hon har fest på sina egna yngel.
    så, det kanske föds 30 st, men det är kanske bara
    5-15 som klarar sig från honan.

    kan du stoppa ner en flytväxt i kassen så ökar chansen.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Mitt standardtips är att INTE använda yngelkasse, det stressar honorna för mycket och är ingen garanti för att ynglen verkligen överlever. OM man har glupska fiskar i det vanliga akvariet och ändå vill spara yngel från en kull så är ett separat välplanterat YNGELAKVARIUM bättre, där kan honan få gå länge i lugn och ro tills hon fött och sedan flytta tillbaka till det andra akvariet.

      Mer info här:http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • MOL
        • August 2009
        • 27

        #4
        Fick ungar på henne för ca en månad sedan.. men tyvärr var det bara fem som klarade sig och nu finns bara en kvar... Då är det nog dags igen snart då... Har bara ett yngelakvarium på ca 20-25l där jag har yngel nu.. vågar inte släppa i henne där då finns nog inte de kvar.. får göra som sist... hålla koll och ta "sugklockan" och plocka upp dom, de jag hittar...
        Är det samma tid på Guppy?

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          Är väldigt nöjd med mina mollys, de verkar inte intresserade av att äta sina yngel alls. Inte heller mina sebrafiskar bryr sig nämnvärt om dem, ibland jagar de dem lite förstrött men ynglen kommer alltid undan.

          Jag tror också att det tyvärr stressar honan mycket att vara i en yngelkasse. Det är säkert bäst för den havande honan om hon kan röra sig fritt som vanligt.
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...