blå limia :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #31
    en liten uppdatering då.

    mina yngel simmar på som vanligt och de börjar sakta växa sig större vilket är jätteroligt . jag har inte kollat på den växten som vandal föreslog men jag ska kolla upp det senare när det blir växtköp . hade nog tänkt möblera om lite i akvariet men jag får se hur det blir det det .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #32
      liten uppdatering

      mina små yngel växer så att det knakar och det är riktigt roligt att se när de simmar runt och utforskar akvariet . ska försöka ta några foton på akvariet imorron och lägga upp här i tråden .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #33
        uppdatering

        ikväll så ska jag försöka lägga upp ett litet foto på hur mina limior bor .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #34
          uppdatering

          hade glömt bort att jag skulle lägga upp ett foto här ju , imorron så SKA jag ta ett foto och lägga upp här!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #35
            I söndags köpte jag fem stycken Limia nigrofasciata, de heter populärt Gul Limia eller Tigerlimia. Har två hanar och tre honor och alla tre honorna är tjocka så jag väntar med spänning på att de ska få yngel.

            Det är en mycket vacker sort, de är lite gulskimrande med svarta vertikala ränder på kroppen. Hanarna ser lite konstiga ut, de har en slags "puckel" och kroppsformen är lite underlig. Honorna är rätt lika guppyhonor.

            De bor i mitt 85 liters tillsammans med platy, en dalmatinermolly, sebrafiskar och ancistrus. Jag har planterat ett "buskage" med cabomba, och sedan har jag flytväxter också med långa rötter. Fick platyyngel för några veckor sedan och de verkar klara sig mycket bra trots en del vuxna fiskar, så jag har förhoppningar om att limia-ynglen när de kommer också ska klara sig fint.
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #36
              Ursprungligen postat av Ludde87
              I söndags köpte jag fem stycken Limia nigrofasciata, de heter populärt Gul Limia eller Tigerlimia. Har två hanar och tre honor och alla tre honorna är tjocka så jag väntar med spänning på att de ska få yngel.

              Det är en mycket vacker sort, de är lite gulskimrande med svarta vertikala ränder på kroppen. Hanarna ser lite konstiga ut, de har en slags "puckel" och kroppsformen är lite underlig. Honorna är rätt lika guppyhonor.

              De bor i mitt 85 liters tillsammans med platy, en dalmatinermolly, sebrafiskar och ancistrus. Jag har planterat ett "buskage" med cabomba, och sedan har jag flytväxter också med långa rötter. Fick platyyngel för några veckor sedan och de verkar klara sig mycket bra trots en del vuxna fiskar, så jag har förhoppningar om att limia-ynglen när de kommer också ska klara sig fint.

              det var en trevlig läsning och hoppas att du yngel och att de klarar sig, mina 2 små yngel är ungefär 1 cm stora och de har klarat sig bra. mina simmar bland cryptocyryne och de verkar gilla det ^^.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #37
                uppdatering, nu har jag tagit lite bilder men bara 2 blev så där bra så jag lägger upp dem och hoppas jag att det blir.

                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Ludde87
                  • July 2009
                  • 146

                  #38
                  Nu har jag fått mitt första limiayngel!

                  Har bara sett ett än sålänge men det kanske finns fler i karet.
                  160 liters sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ludde87
                    Nu har jag fått mitt första limiayngel!

                    Har bara sett ett än sålänge men det kanske finns fler i karet.

                    vad kul! eller hur är de en underbar fisk .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Ludde87
                      • July 2009
                      • 146

                      #40
                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      vad kul! eller hur är de en underbar fisk .
                      Ja de är väldigt vackra tycker jag. De små små ynglen är randiga redan nu, precis som sina föräldrar. De håller sig väl gömda bland växterna, jag har ett mindre kar som jag skulle kunna flytta dem till, men de verkar ändå klara sig rätt bra med vuxna limior, platy och sebrafiskar.
                      160 liters sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Ancristus <3
                        • July 2009
                        • 277

                        #41
                        Fint akvarium Markus!
                        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #42
                          Jag flyttade över fyra limiayngel idag till mitt 25 liters kar, jag tror att de ska kunna gå med körsbärsräkorna utan problem?

                          Jag ser dem lite mer nu för de gömmer sig inte lika mycket när det inte finns större fiskar i karet. Men de verkade klara sig mycket bra i det stora karet med de vuxna fiskarna, så det kanske är onödigt att flytta dem till eget kar, men tänkte att de kan vara där i två veckor eller så och äta upp sig lite i alla fall.
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #43
                            Ursprungligen postat av Ludde87
                            Ja de är väldigt vackra tycker jag. De små små ynglen är randiga redan nu, precis som sina föräldrar. De håller sig väl gömda bland växterna, jag har ett mindre kar som jag skulle kunna flytta dem till, men de verkar ändå klara sig rätt bra med vuxna limior, platy och sebrafiskar.

                            jaså, så de klarar sig så bra. hehe bara där är nog med växter så klarar sig ynglen sig.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ancristus <3
                              Fint akvarium Markus!

                              tackar så mycket .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ludde87
                                Jag flyttade över fyra limiayngel idag till mitt 25 liters kar, jag tror att de ska kunna gå med körsbärsräkorna utan problem?

                                Jag ser dem lite mer nu för de gömmer sig inte lika mycket när det inte finns större fiskar i karet. Men de verkade klara sig mycket bra i det stora karet med de vuxna fiskarna, så det kanske är onödigt att flytta dem till eget kar, men tänkte att de kan vara där i två veckor eller så och äta upp sig lite i alla fall.
                                det kommer att gå jättebra med körsbärsräkorna. det låter bra att låta dem äta upp sig lite de 2 veckorna. bara inte de andra fiskarna tror att de är mat .
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...