blå limia :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    blå limia :)

    hallå alla akvarievänner!

    idag så var jag hos akvarietjänst i malmö och fick syn på blå limia, köpte mig ett par. Jag har aldig haft sådana fina varelser men jag har hört lite om dem. har ni några personliga erfarenheter om dem? hur känsliga de är etc? har försyått att de ska vara typ som guppy .

    Bilder kommer senare ikväll, ska försöka fota de små liven och lägga upp.
    MVH macke_fisk
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    liten snabbuppdatering

    fick inga bra bilder på dem ikväll, de vill gärna hålla sig i bakgrunden. får se om jag kan få bättre bilder på dem imorron.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • jagsjalv
      • February 2006
      • 139

      #3
      Grattis till ett kanonköp! Jag har haft mina i snart ett år och de är jätteroliga! Skulle tro att de är snäppet svårare att hålla än guppy men inga problem alls. Jag har mina i ett 200 liters kar och de blir ständigt fler. Visst tar de yngel men inte särskilt många.

      Jag tycker att Limia har ett betydligt roligare beteende än till exempel guppy och svärdbärare, det händer något hela tiden.
      /André

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av jagsjalv
        Grattis till ett kanonköp! Jag har haft mina i snart ett år och de är jätteroliga! Skulle tro att de är snäppet svårare att hålla än guppy men inga problem alls. Jag har mina i ett 200 liters kar och de blir ständigt fler. Visst tar de yngel men inte särskilt många.

        Jag tycker att Limia har ett betydligt roligare beteende än till exempel guppy och svärdbärare, det händer något hela tiden.

        skitbra ju, väntar med spänning på att få yngel av min hona. vill gärna ha lite yngel men jag får snällt vänta .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          snabb uppdatering

          mina små limior (kam man säga så ) simmar lungt och stilla i akvariet så jag ska se om jag kan knäppa några kort. försökte igår men det blev inga bra foto men jag får se om jag kan få bågra bra ikväll .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            bild på mina små liv, hona och hane. får ursäkta den dåliga bilden.

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            bild på min hona.

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            båda igen.

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!



            jag är en urusel fotograf, men man kan se vad det ska föreställa iaf .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Ludde87
              • July 2009
              • 146

              #7
              Ah vad spännande! Det finns limior på Djurhörnan i Lund också, men de är helt färglösa och ser, sorgligt nog, tämligen tråkiga ut! Hmm känns som att det får bli en utflykt till Akvarietjänst för att kolla in blå limior!
              160 liters sällskapsakvarium

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                jah gör det!, när jag var där så var det 20% rabatt på de fiskar som var där inne . de har dock flyttat till en ny lokal som är i närheten av deras gamla, kommer inte ihåg vad adressen var nu . damn!
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  uppdatering

                  inget speciellt har hänt mer än att de simmar och utforskar akvariet. väntar dock på att honan ska släppa ifrån sig lite yngel så att jag blir glad .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • jagsjalv
                    • February 2006
                    • 139

                    #10
                    Jag väntade ocksåp med spänd förväntan på mina första yngel, nu ynglar de hela tiden och det simmar alltid massa små i akvariet. Men det tar tid för dem att växa, jag tror att det tar ungefär fem månader för hanarna att utveckla gonopodium, jag tror att honorna blir könsmogna lite tidigare. Jag är verkligen inte säker på dessa fakta men ungefär så här har det varit för min första kull med yngel. I början trodde jag att det bara skulle bli honor av allihop, nu har det däremot blivit jämt fördelat.

                    Hoppas hon ynglar snart! Se bara till att ha mycket växter i akvariet!
                    /André

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      oj, det var lång tid :/, men då är det bara till att vänta. jag har skaffat mig lite javamossa som jag ska fästa på en rot + ta bort några fiskar så att det är nästan bara mina små limior kvar^^. kan inte du lägga upp en bild på ditt akvarium med dina limior så att man kanske kan få se ?
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • jagsjalv
                        • February 2006
                        • 139

                        #12
                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        oj, det var lång tid :/, men då är det bara till att vänta. jag har skaffat mig lite javamossa som jag ska fästa på en rot + ta bort några fiskar så att det är nästan bara mina små limior kvar^^. kan inte du lägga upp en bild på ditt akvarium med dina limior så att man kanske kan få se ?

                        Ja visst tar det lång tid! Speciellt första kullen!
                        Jag ska se om jag kan lyckas få till en bild och yckas lägga upp den på någon sida dessutom.
                        /André

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          bli medlem på photobucket eller imageshock (stavning) så kan du lägga upp därifrån .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • jagsjalv
                            • February 2006
                            • 139

                            #14
                            Jag la upp några bilder på bloggen, i kategorin djur. Fast de blev ganska korniga eftersom jag var tvungen att ha ett högt ISO-värde för att få snabba slutartider.
                            /André

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              kan du kanske länka hit, hittar inte .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...