Hjälp med guppy!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fantawor87
    • August 2009
    • 101

    Hjälp med guppy!!!

    när jag köpte mina guppys (3 hanar och 3 honor)
    så var dom jättefina svarta med röd ,gul, oranga fenor med svarta prickar på.
    men nu så har dom börjat bekna.
    använder jag fel mat eller?
    jag använder flingor till guppys.
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    De kanske är stressade, vad har du för andra fiskar? Inredning? Färg på bottenmaterialet?

    Kommentar

    • wowilolmoma
      • January 2010
      • 317

      #3
      spelar bottenmatrealets färg roll??
      60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
      190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
      Å en kissemiss

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Det kan det absolut göra. En mörkare/neutral färg på bottengruset kan påverka fiskarnas färg ganska markant. Stressnivån också om jag inte har helt fel. Många fiskar trivs i lite 'skummare miljöer och kommer mer till sin rätt bland skuggiga växter/mörka bottnar.
        Guppys är nog inte något undantag. ^^

        Jag skulle också vilja veta mer om växter/gömställen/bakgrund från dig, Fanta.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #5
          så ljus färg stressar fisken?
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • Christin3
            • January 2010
            • 15

            #6
            Om du tyckte dom var färggrannare i affärnen än hemma så är det nog pga lysrören. Jag funderade över samma sak och köpte då samma ljusrör som dom hade i affären, aqua glow, oooo så fina fiskar jag har nu =p

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Detta kan bero på mycket. Förutom det som nämnts ovan kan det bero på följande:
              1. Höga nitritvärden om karet är nystartat tex.
              2. Stress pga. för många hanar. En hane till två honor brukar rekommenderas eftersom det finns hanar som är väldigt "på" och för att avlasta honorna bör antalet honor vara fler än hanar.
              3. Sjukdom
              4. Dåligt syresatt. Pumpen ska vara riktad så att vågor bildas på ytan.
              5. Giftiga ämnen i vattnet. Vanligast om man nyss bytt rör i huset eller har rör som utsöndrar giftiga ämnen. Men kan oxå vara tillfälligt från reningsverk. Märker du att fiskarna blir bleka och slöa direkt efter vattenbyte kan det vara läge att pytsa i lite vattenberedningsmedel.
              osv. osv...
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              Arbetssätt...