Konstiga stjärtfenor på guppy yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOL
    • August 2009
    • 27

    Konstiga stjärtfenor på guppy yngel...

    Fick guppy yngel för en månad sedan ca.. Dessa simmar i ett litet akvarie för sig själva nu börjar de ju växa och jag satt och försökte kolla in hur de såg ut.. ser att flertalet har jätte knepiga stjärtfenor, ser ut som de är tre kantiga med den tjockaste delen mot stjärtdelen och sen avsmalnande till en tre kant i slutet.. Ala har det som sagt inte och jag undrar bara om det är ngt typ av inavel eller fel, el är det ngn sjukdom som behöver medicineras? Vet inte om detta skulle lagts på sjukdoms sidan?
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    När mina yngel började få sådant var det ett tecken på fenröta och dåligt vatten! medicinera mot fenröta och mata mindre. Jag har erfarat själv att det är lätt att man övermatar yngel och det gör vattnet skitigt. Man ska helst ha ett större akvarium åt ynglen eftersom de skitar ner ganska mycket när de är så pass många, även fast de inte är så stora.
    Lycka till!
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Jag skulle inte medicinera om jag inte var tvungen i ett redan inkört kar.
      Anledningen är förmodligen som Estetfjortiz skrev dålig vattenkvalité kanske pga överbefolkning, övermatning och/eller brist på vattenbyte.

      Försök ge bort/sälj när de kommer upp lite i storlek så du inte har så många vuxna, mata lagom och gör små vattenbyten lite oftare ist.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • MOL
        • August 2009
        • 27

        #4
        Var idag iväg til zoo butiken här i närheten..skulle köpa lite växtnäring ser ut som mina växter skulle behöva lite hjälp på traven.. Hittade lite X av Seras produkter (tror jag det var) och tog lite X av varje. Hittade en med olika sjukdomar jätte intressant och bra om jag kan kalla det så, bilder och info.. Kollade ang fenröta, har studerat ynglen och det måste vara de de har, fenan har liksom föesvunnit är bara en liten spets kvar på de stackrarna, har även ett platy yngel i där med och om det vore inavel på alla som jag också trott så är det väl helt otroligt att även denna har så..
        Snacka om otur.. men jag har märkt att man lätt överdoserar maten till ynglen de äter ju inte så mkt.. Så imorgon skall jag göra vatten byte av lite både hos ynglen och hos de stora sen bär det av till zoo igen och skaffa medicin.. Växer alltså fenorna ut igen? Hur lång tid tar det innan amn ser förändring?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Det är mest troligt INTE fenröta så medicinera inte!
          Denna åkomma med spetsig fena på yngel är vanligt i överbefolkade akvarium där vattenkvalitén blivit dålig.
          Jag har ett yngel som har det i mitt 54L och den har levt med det i någon månad nu och är pigg. Tror nog att du kan lösa det genom att göra som du skrev med vattenbyte, mindre matning och flytt av fisk.

          OBS: Medicinerar du tar du bort alla goda bakterier i filtret och akvariet anses som nystartat igen. Det vill säga att du sätter allt ur balans och riskerar hög nitrit eftersom du har så många fiskar.
          Risken är alltså större att du får massdöd ifall du medicinerar och ha det som tumregel att aldrig medicinera ifall du inte måste och i den mån det är möjligt i ett reservkar.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ta pengarna och lägg på ektozon-salt ist
            Pytsa ner lite salt (ca. 1msk/50L) vid vattenbytet när du märker att någon fisk mår dåligt eller skadat fenorna.
            Det är så gott som ofarligt och skadar inte de goda bakterierna.
            Det brukar hålla sånt som fenröta och svamp borta....

            Om du nu inte vill lägga så mycket pengar på salt så funkar det med vanligt bordssalt oxå men ektozon-salt är ändå att rekommendera
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • MOL
              • August 2009
              • 27

              #7
              Såg först nu ditt inlägg :S
              Var iväg och köpte en medicin idag på zoo butiken har inte namnet framför mig..
              det lilla akvariet har jag ca 25 yngel ca ngn cm stora akvariet kanske är på ca 20-25l ungefär, sen har jag det större på 100l där jag har de stora vuxna fiskarna plus lite fler sorter. Där har det trillat flera av pinnen nu i veckan... Köpte en platy när jag startade upp akvariet, tyckte hon såg lite lustig ut ihopfällda fenor och simmade inte vanligt framåt utan mer ålade sig fram.. tänkte att det kanske var för att hon kom till nytt ställe och nytt vatten men icke såg även ut som hon var lite grå aktig utanpå som en tunn tunn hinna... nu var hon död i förrgår... Köpte 10 neontetror till mina fyra jag hade här hemma ngr år gamla som följde med akvariet.. totalt 14st men nu är det bara 7 kvar, även en guppy hane har dött med, så tråkigt.. Nu ser det ut som om platy hanen har mer ihopfällda fenor han med och den andra platy honan jag har kvar har en vit/grå rund grej på ena sidan en bit bakom ena fenan, ser ut som ett fjäll som typp lossnat el är på klistrat.. Svårt att förklara... Fattar inte vad detta är i det större är det rent och fint har gjort vattenbyte osv men det lilla förstår jag iof för min dotetr har varit på och matat när hon inte vetat att jag har matat.. men det har blivit tilsägelse och att bara jag ger el när hon är med.. Men tråkigt när man inhandlar fiskar för hur många hundra som helst och sen kolar dom...

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Är akvarierna nystartade
                Alltså INGA goda bakterier?
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • MOL
                  • August 2009
                  • 27

                  #9
                  Det stora på 100-120l ja hur länge kan jag haft det.. ett par veckor kanske.. har haft i sådant där medel som är bra när mans tartar upp ny för vattnet... det lilla ett 1,5-2 månader kanske...

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Låter som du får lära dig om nitrit den hårda vägen då
                    Innan akvariet kommit i balans bör man inte ha mer än ett par fiskar, dvs den första månaden.
                    Det som förmodligen hänt i ditt 100L är att du tillsatt alldeles för många fiskar på en gång i ett akvarium som inte hunnit skapa några goda bakterier.
                    Goda bakterier sitter främst i filtret och hjälper till att bryta ner gifter som blir av fiskbajs.

                    Det du bör göra nu direkt är att göra ett ganska stort vattenbyte på ca. 50% och fylla på med friskt vatten.
                    När du gjort det tar du ditt filter från lilla karet och kramar ur geggan som finns i filtret i stora karet. På så vis får du massor av goda bakterier som kan fästa sig i filtret.
                    Skit som hamnar på botten kan du bara suga upp imorgon om det stör dig.
                    Sen är det läge att tillsätta lite salt med. ½-1dl kan du ha i som en engångsdos.... sen bör du inte ha i den mängden salt på ett tag. Salt behövs bara när man misstänker sjukdom i karet eller om någon fisk skadat sig.
                    Saltet kommer i detta fall hjälpa till att bryta ner nitriten och lugna fiskarna.

                    Risken finns att du kommer få börja om igen men nu vet du iaf lite mer om hur man bör starta upp ett akvarium
                    En sak till.... Mata MAX var tredje dag, mycket sparsamt nu en tid framöver tills du känner att du har kontroll igen.

                    När vi startade våra kar hade vi heller ingen aning och lyckades inte förrän typ 3:e försöket eller nåt så ge inte upp....
                    Zoopet är en fantastisk sida som innehåller mycket bra fakta.. Har hjälpt oss med det mesta
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • MOL
                      • August 2009
                      • 27

                      #11
                      Jag hällde i det medlet i söndags som jag köpte mot ihopfällda fenor och fenröta mm det täckte lite olika sjukdomar... Det står på den att de skall hällas i och sen skall verkningstiden vara fyra el fem dgr kommer inte riktigt ihåg.. skall kolla igen... sen skall man byta en del vatten och filtrera vattnet genom kol filter, vad är detta? Har inte hört detta... Någon som vet och kan förklara Små ynglen i akvariet har små små vita fläckar typ på kroppen om man ser noga.. Men det verkar som att det verkar bättre. Platyn i det stora akvariet verkar också må bättre, började ju se slö ut han med.. Som det är nu så skall jag enl beskrivningen göra vattenbyte och detta på torsdag el fredag då som sagt skall kolla upp men hur gör jag då med nitrit osv, vi startade det lilla karet först och har stårr uppe ett tag innan vi fick det stora... det stora hade varit igång ca tre dgr innan vi fick det men vi övertog fiskarna först och de städade ur det andra och sen hämtade vi det och de hade slängt det gamla filtret som satt i pumpen men vi fick med ett nytt... och satte i detta..
                      Lite rörigt men....

                      Letar efter ett nytt akvarium på stativ vilket var tanken från första början, har kollat lite på olika Juwel 180-190 ca. När jag väl köpt ett sådant och startar igång det skall det väl stå och gå i ett par dgr innan fiskarna släpps i, blir icke förrän de är friska och jag hittat ett då, men skall jag ta filtret från akvariet sen när allt är ok och krama ur i det nya då? Tips mottages tacksamt!!!

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Läs denna guide och gör det om och om igen tills den sitter
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #13
                          ja ibland kan det leda till fenröta men inte alltid såklart. :P Vet att mitt avkarium hade blivit väldigt övermatat eftersom jag hade varit bortrest i en vecka och haft "fiskvakt". Det var det som gjorde att vattenkvaliten försämrades och det leddet tillslut till fenröta. Om man inte gör något åt den dåliga vattenkvaliten så kan det leda efter ett tag till fenröta och andra bakteriesjukdommar!
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          • MOL
                            • August 2009
                            • 27

                            #14
                            Måste ha varit fenröta el ngt annat för ena platy ynglet har repat sig.. tyvärr strök en del med men ngr har växt och börjar bli "mini gupy" nu blir det lite vattenbyte 1ggr vecka... och inte massa mat utan begränsat..

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av MOL
                              Fick guppy yngel för en månad sedan ca.. Dessa simmar i ett litet akvarie för sig själva nu börjar de ju växa och jag satt och försökte kolla in hur de såg ut.. ser att flertalet har jätte knepiga stjärtfenor, ser ut som de är tre kantiga med den tjockaste delen mot stjärtdelen och sen avsmalnande till en tre kant i slutet.. Ala har det som sagt inte och jag undrar bara om det är ngt typ av inavel eller fel, el är det ngn sjukdom som behöver medicineras? Vet inte om detta skulle lagts på sjukdoms sidan?
                              Den här åkomman brukar kallas "torpedsjuka" och är svår att komma tillrätta med om den väl brutit ut, det bästa är att förebygga det genom regelbundna vattenbyten och sparsam matning. Ett tips är att alltid ha "städfiskar", typ Corydoras(pansarmalar) och/eller ancistrusar i alla akvarier, de äter i de flesta fall upp foderresterna innan dessa blir ett (verkligt)problem.

                              ...har man trots regelbundna vattebyten fortfarande "slöa" fiskar så byt lite mer och lite oftare under en period.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...