Flåsande och dräktig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Flåsande och dräktig guppy

    En av mina guppytjejer är högdräktig, verkligen sprängfärdig. Hon är väldigt flåsig och står gärna vid ytan och flåsar, allra helst bland växterna. Mår hon dåligt eller är det bara jobbigt att vara dräktig och hon tänker föda yngel snart? Måste jag sätta henne i födokasse för att nåt yngel ska kunna överleva eller räcker det att låta henne föda i karet och hoppas på det bästa? Är inte superintresserad av 40 yngel direkt men ett eller två som överlever vore ju kul.
    www.devons.se
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag tycker att du kan låta henne vara och föda fritt i akvariet. Så som du beskriver så låter det som det är väldigt, väldigt nära attt hon ska föda. håll koll på henne så att allt går som det ska.

    lycka till!
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Kollar till henne ofta, fasen det är ju som att vänta på kattungar detta! *S*
      www.devons.se

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Första ynglen är alltid speciellt

        Lycka till och hoppas du inte har planerat nåt annat idag
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Nu står den andra tjockisen och flämtar ikapp med den första! Fasen nu får de klämma ut nåt snart! Det är färdiga pyttesmå yngel som kommer ut va?
          www.devons.se

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Sophia_
            Nu står den andra tjockisen och flämtar ikapp med den första! Fasen nu får de klämma ut nåt snart! Det är färdiga pyttesmå yngel som kommer ut va?

            yes, det är små, små yngel som är färdigutvecklade när de kommer ut ur mamman .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Sophia_
              • January 2009
              • 454

              #7
              Fortfarande lika tjocka bägge två men simmar nu runt istället: *frustrerad*
              www.devons.se

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Det kan ta något dygn till..
                Jag brukar kunna se på mina honor något dygn innan det är dags och då beter de sig så. Simmar och gömmer sig bland växter eller uppepå pumpen för att sen komma fram och simma som vanligt igen. Jag brukar kalla det förverkar
                Många gånger föder de på natten då allt är lugnt och andra fiskar har somnat.

                Se till att mata direkt du ser att någon hona har fött eftersom de lätt blir matta efter en födsel. En del till och med dör men det är inte lika vanligt.
                Mata som vanligt när du ser att hon ynglat men krossa flingorna lite för att underlätta för ynglen. Övermata inte eftersom det bara förpestar vattnet.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #9
                  Varje gång jag kollar i akvariet är jag rädd att se två små guppisar som exploderat. Tack och lov har det inte hänt ännu Men inga yngel heller, de är så lyckliga och glada. En kompis som jobbar i vår zooaffär var här igår och konstaterade att "de där föder i natt" men nähä då. Inte mina guppysar inte! De är lika envisa som sin matte!
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Haha... Det kommer när det kommer och vissa ser verkligen sprickfärdiga ut
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Grothras
                      • July 2009
                      • 401

                      #11
                      En gång för kanske 10 r sedan så hade jag ett 200liters kar hemma hos mina föräldrar med guppy. En hona dog en gång sprickfull med yngel. Dock när jag för sent dissikerade honan med en skalpell så var alla ynglen redan döda. Det tycke jag var ganska så tråkigt. :P

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Grothras
                        En gång för kanske 10 r sedan så hade jag ett 200liters kar hemma hos mina föräldrar med guppy. En hona dog en gång sprickfull med yngel. Dock när jag för sent dissikerade honan med en skalpell så var alla ynglen redan döda. Det tycke jag var ganska så tråkigt. :P
                        Så brukar det gå, tyvärr. Är man snabb kan man snitta döende honor och på så sätt klara en del yngel.

                        Frågan är bara om dessa sedan riskerar att råka ut för samma sak själva?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Sophia_
                          • January 2009
                          • 454

                          #13
                          Usch säg inte så där! De är fortfarande lika tjocka sötnosarna, och hannarna är väldigt intresserade av dem.
                          www.devons.se

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sophia_
                            Usch säg inte så där! De är fortfarande lika tjocka sötnosarna, och hannarna är väldigt intresserade av dem.
                            Hanar kan vara väldigt intresserade och till och med nafsa lite på magen eftersom de vet att det snart är dags för yngel. För fiskarna i karet betyder det mat eftersom de svagaste oftast blir uppätna.
                            Detta är helt normalt och ett bra och naturligt sätt att endast avla på bra exemplar.
                            Du ska inte behöva oroa dig även om det finns en liten risk att de inte klarar födseln. Finns liksom inget du kan göra för att underlätta ändå förutom att sköta akvariet och mata som vanligt.
                            Sysslar man med fiskar så blir man på sätt och vis van vid att fiskar dör ibland ... Låter kanske rått men just guppy lever inte så länge.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Sophia_
                              • January 2009
                              • 454

                              #15
                              Nä jag vet de inte alltid brukar leva så jättelänge men MINA kunde ju ta och slå rekord i överlevnad! Det är lättare med katterna jag föder upp de kan man ju underlätta för på ett annat sätt. Även om det där med är så att de starkaste överlever. Eller ja man kan få de svaga att överleva med ibland men dessa ska ju inte gå vidare i avel.

                              Jaja, jag fortsätter väl att stirra på dem med jämna mellanrum. De blir skitglada varje gång jag kommer för de tror de ska få mat!
                              www.devons.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...