Platy - Hur mycket ska jag mata ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Platy - Hur mycket ska jag mata ?

    När jag startade akvariet blev jag rådd att mata väldigt sparsamt i början. Nu har det gått tre veckor så jag anser att det är dags att öka matningen lite.
    Levandefödare behöver dessutom lite mer mat än andra fiskar har jag ju också hört...


    Hur mycket och hur ofta ska jag mata varje dag ? Jag matar med flingfoder, ungeför hur många flingor per gång ?
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Det är nog svårt att säga ett exakt antal flingor, de är ju olika stora.

    Jag vet inte om det finns ett rätt svar på den där frågan egentligen, det är väl lite olika vilka arter man har och så. Men folk brukar säga att fiskarna ska äta upp maten på 1-2 minuter. Ta en liten nypa i taget. Äter de upp maten fortare så ge dem lite till.

    Det är svårt det där. Jag har haft mitt kar sedan november och kan fortfarande ge för mycket ibland. Igår gav jag dem fryst mysis och det blev en lite väl stor bit jag stoppade i. Det var iofs kul att se hur ena nyckelhålscikliden försvarade sin bit som om det var hans egna yngel.

    En gång om dagen matar jag och det verkar funka bra. Väldigt få fiskar har dött (har svårt att tro att någon gjort det pga svält), inte särskilt mycket alger och lite lagom med snäckor.

    Tycker också du bör skaffa lite annat foder också så du kan variera. Något granulat och något frysfoder är bra att ge ibland.

    Andra kanske har helt andra åsikter om det här, men det funkar iaf bra för mig.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      lite svårt att säga, men jag hade nog testat mig fram lite och se hur mkt de äter upp. de ska äta upp allt inom typ 2 min, liten regel :P.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av myslas
        Det är nog svårt att säga ett exakt antal flingor, de är ju olika stora.

        Jag vet inte om det finns ett rätt svar på den där frågan egentligen, det är väl lite olika vilka arter man har och så. Men folk brukar säga att fiskarna ska äta upp maten på 1-2 minuter. Ta en liten nypa i taget. Äter de upp maten fortare så ge dem lite till.

        Det är svårt det där. Jag har haft mitt kar sedan november och kan fortfarande ge för mycket ibland. Igår gav jag dem fryst mysis och det blev en lite väl stor bit jag stoppade i. Det var iofs kul att se hur ena nyckelhålscikliden försvarade sin bit som om det var hans egna yngel.

        En gång om dagen matar jag och det verkar funka bra. Väldigt få fiskar har dött (har svårt att tro att någon gjort det pga svält), inte särskilt mycket alger och lite lagom med snäckor.

        Tycker också du bör skaffa lite annat foder också så du kan variera. Något granulat och något frysfoder är bra att ge ibland.

        Andra kanske har helt andra åsikter om det här, men det funkar iaf bra för mig.
        fasen...du hann före med hästlängder XD.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Ursprungligen postat av myslas
          Det är nog svårt att säga ett exakt antal flingor, de är ju olika stora.

          Jag vet inte om det finns ett rätt svar på den där frågan egentligen, det är väl lite olika vilka arter man har och så. Men folk brukar säga att fiskarna ska äta upp maten på 1-2 minuter. Ta en liten nypa i taget. Äter de upp maten fortare så ge dem lite till.

          Det är svårt det där. Jag har haft mitt kar sedan november och kan fortfarande ge för mycket ibland. Igår gav jag dem fryst mysis och det blev en lite väl stor bit jag stoppade i. Det var iofs kul att se hur ena nyckelhålscikliden försvarade sin bit som om det var hans egna yngel.

          En gång om dagen matar jag och det verkar funka bra. Väldigt få fiskar har dött (har svårt att tro att någon gjort det pga svält), inte särskilt mycket alger och lite lagom med snäckor.

          Tycker också du bör skaffa lite annat foder också så du kan variera. Något granulat och något frysfoder är bra att ge ibland.

          Andra kanske har helt andra åsikter om det här, men det funkar iaf bra för mig.

          Vad är granulat för något ? Vilket frysfoder är att rekomendera ? Hur ofta ska jag variera med fodret ? Tack för alla svar myslas

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Granulat är korn istället för flingor. I princip behöver man inte variera fodret, då ett bra foder innehåller allt det fiskarna behöver, men säg flingor fyra dagar, granulat två dagar och frysfoder en dag. Du får pröva dig fram och se vad fiskarna verkar må bra av.
            När det gäller mängden brukar jag säga att om du tar den absolut minsta mängd du kan tänka dig att ge, så räcker det med hälften!!
            Fler fiskar dör av övermatning än av svält.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #7
              Det är kanske inget måste ur ren näringssynpunkt men jag tror fiskarna uppskattar att få lite varierad mat.

              Jag blev rekommenderad det här granulatet i min lokala butik och fiskarna älskar det. Trots att fodret är väldigt smått så var både stora som små fiskar galna i det. Sägs att det ska förstärka fiskarnas färger och jag har då alltid tyckt att mina kardinaltetror har väldigt starka färger. Det kanske beror på belysningen också men fodret har ingen negativ inverkan iaf.

              När det gäller frysfoder finns det en hel massa att välja på. Mygglarver är väl det säkra kortet för i stort sett all fisk. Röda mygglarver är väl att betraktas som godis för nästan all fisk men många varnar för att mata med det för att det är allergiframkallande och kan vara uppfiskat i rejält skitiga vatten. Jag köper alltid Åleds frysfoder eftersom jag har fått för mig att det håller hög kvalitet och har aldrig haft problem med deras röda mygglarver (men jag ger mina fiskar det väldigt sällan ändå). Det finns både svarta och vita mygglarver också som funkar bra annars. Man kan prova sig fram lite. Jag gav mina mysis för första gången igår och cikliderna var som galna i det.

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Tror man inte ska mata med röda mygglarver om man har sugfiskar som till exempel pleco, ancistrus för jag tror dom inte tål det men äter ändå, och dör :/

                Kommentar

                • Ancristus <3
                  • July 2009
                  • 277

                  #9
                  Wtf?
                  Nån som vet mer om det?
                  I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christerhedberg
                    Tror man inte ska mata med röda mygglarver om man har sugfiskar som till exempel pleco, ancistrus för jag tror dom inte tål det men äter ändå, och dör :/
                    Det där stämmer inte, mina ancistrus käkar röda mygg som tokstollar när det bjuds, men ENDAST röda mygg till malarna är ju inte bra. Har man den typen av fiskar skall man nog komplettera med "algflakes", dvs lite större bitar foder med högt alginnehåll som sjunker till botten. Ett annat alternativ är grönfoder i flingform....

                    Istället för granulat kan man dessutom använda flytande pellets....

                    Jag brukar blanda lite av varje alla dagar i veckan; frysfoder, flingor och pellets.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Fler fiskar dör av övermatning än av svält.
                      Precis vad jag brukar säga!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Miller01
                        • June 2009
                        • 21

                        #12
                        Jag brukar ge räkor till dom fiskar som käkar det... min pansar ål älskar det... och det är inte många fiskar som står emot räkor =) Bara att skölja riktigt noga så att inte fiskens mage kollapsar.

                        Vad gäller röda mygglarver så tål t.ex inte mina Contressiceps ciklider den maten... Tyvärr. Ålen och alla andra fiskarna diggar dock mygglarver.

                        Är det någon som vet vart man kan få tag på levande foder? Bor i GBG så någonstans i närheten vore gött... Var på Herkules zoo och frågade men de hade inget. Lite roligare att titta på när dom får jaga maten lite.
                        Senast redigerad av Miller01; 15 August 2009, 17:37. Anledning: Stavning

                        Kommentar

                        • Spongeduck
                          • June 2009
                          • 366

                          #13
                          Jag matar mina fiskar med flingor varje dag. Dessutom matar jag min ancistrus med algtabletter på kvällarna. Då brukar även platysarna vara där och nafsa.
                          Blir det övermatning för platyn med både algtabletter och flingor?

                          Kommentar

                          • wallström
                            • March 2009
                            • 1092

                            #14
                            jag matar bara med frysfoder varje eller varannan dag.
                            mygglarver artemia och räkor ibland.
                            Ingen av mina fiskar tar flingfoder med frysfoder och levandefoder blir dom helt galna i
                            Emil

                            Kommentar

                            • Lycka500
                              • July 2009
                              • 30

                              #15
                              Men det viktigaste är ju att du inte ger för mycket mat men du ska ge platy guppy svärdbärrare iallafall 2 gånger om dan men det ska bara vara en nypa per gång och är försiktig om att inte det blir mycket mat i nypan,för det har ju råkat hänt..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...