Svärdbärare - yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Svärdbärare - yngel.

    Det verkar som om den största honan i mitt kar är på väg att få yngel. Hon har blivit väldigt rund om magen och har en svart trekant vid analfenan, någonting hon inte haft innan hanen flyttade in i karet. Jag är inte helt säker på om hon faktiskt är gravid, men det mesta tyder på det.
    Frågan jag har är, om hon får yngel, hur gör jag för att dessa yngel ska ha bäst chans att överleva? Behöver jag flytta dom till ett annat kar, eller kan de stanna kvar där de är?
    65 liter
    220 liter
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ursprungligen postat av ImPulse
    Behöver jag flytta dom till ett annat kar, eller kan de stanna kvar där de är?
    Ja, i annat eller yngelkasse, de äts upp av alla andra inkl mamman.

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Ursprungligen postat av Nilsrolf
      Ja, i annat eller yngelkasse, de äts upp av alla andra inkl mamman.
      Rackarns, jag misstänkte det. Tack för svaret.

      Edit:
      Osäker på om någon kommer se detta men jag känner inte för att dubbelposta.
      Är det någon som vet var jag kan få tag på billiga yngelakvarium? Glas eller plast spelar inte så stor roll, och volymen är jag osäker på. Men så länge det fungerar till att låta ett gäng svärdbärare växa upp lite i det så är det okej.
      Senast redigerad av ImPulse; 06 August 2009, 23:50.
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ImPulse
        Rackarns, jag misstänkte det. Tack för svaret.

        Edit:
        Osäker på om någon kommer se detta men jag känner inte för att dubbelposta.
        Är det någon som vet var jag kan få tag på billiga yngelakvarium? Glas eller plast spelar inte så stor roll, och volymen är jag osäker på. Men så länge det fungerar till att låta ett gäng svärdbärare växa upp lite i det så är det okej.
        Ett annat tips (om det inte finns rovfiskar i akvariet) är att ha det tätt planterat (i alla nivåer, javamossa är extremt bra yngelskydd) och med mycket gömställen nere vid botten (rötter och grottor) så kommer de snabbaste och smartaste ynglen att överleva. För tänk på att en stor svärdbärarhona lätt kan få upp till 80-100 yngel i en kull, och om du inte har VÄLDIGT mycket plats så bör du satsa på kvalitet istället för kvantitet.
        "födkassar/yngelburar" är inget bra alternativ, honan kan koma åt ynglen i alla fall och dessutom stressas hon enormt av att vara instängd i en "isoleringscell". Vill du ändå ha tag på yngelakvarium bör dessa rymma kring 50-100 liter för att det skall bli bra för fiskarna.

        Kolla in blocket, där säljs det bra billiga (och dyra!) akvarier hela tiden. PRUTA om du tycker de ligger lite väl högt i pris, vissa personer övervärderar sina akvariers andrahandsvärde något enormt! Men underskatta samtidigt inte värdet på saker som "följer med på köpet"....

        För att kunna ge bättre tips undrar jag; vad finns det för andra fiskar i akvariet?
        Senast redigerad av tummen; 07 August 2009, 16:43.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ImPulse
          • August 2009
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Ett annat tips (om det inte finns rovfiskar i akvariet) är att ha det tätt planterat (i alla nivåer, javamossa är extremt bra yngelskydd) och med mycket gömställen nere vid botten (rötter och grottor) så kommer de snabbaste och smartaste ynglen att överleva. För tänk på att en stor svärdbärarhona lätt kan få upp till 80-100 yngel i en kull, och om du inte har VÄLDIGT mycket plats så bör du satsa på kvalitet istället för kvantitet.
          "födkassar/yngelburar" är inget bra alternativ, honan kan koma åt ynglen i alla fall och dessutom stressas hon enormt av att vara instängd i en "isoleringscell". Vill du ändå ha tag på yngelakvarium bör dessa rymma kring 50-100 liter för att det skall bli bra för fiskarna.

          Kolla in blocket, där säljs det bra billiga (och dyra!) akvarier hela tiden. PRUTA om du tycker de ligger lite väl högt i pris, vissa personer övervärderar sina akvariers andrahandsvärde något enormt! Men underskatta samtidigt inte värdet på saker som "följer med på köpet"....

          För att kunna ge bättre tips undrar jag; vad finns det för andra fiskar i akvariet?
          Tack för tipsen.
          Förutom svärdbärarna (3 st.) har jag ett stim neontetror, 2 väderålar, 2 ancistrus (varav en har en ganska gulaktig färg), en Glyptoperichthys joselimaianus (L001), och 3 banjomalar. Fullt hus med andra ord men ingen beter sig aggressivt mot andra, förutom vid matning då Glyptoperichthys-malen gärna knuffar bort de andra malarna för att få mer mat åt sig själv.
          65 liter
          220 liter

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ImPulse
            Tack för tipsen.
            Förutom svärdbärarna (3 st.) har jag ett stim neontetror, 2 väderålar, 2 ancistrus (varav en har en ganska gulaktig färg), en Glyptoperichthys joselimaianus (L001), och 3 banjomalar. Fullt hus med andra ord men ingen beter sig aggressivt mot andra, förutom vid matning då Glyptoperichthys-malen gärna knuffar bort de andra malarna för att få mer mat åt sig själv.
            När det gäller yngelätare så är nog banjomalarna och tetrorna största hoten i ditt akvarium, förutom de vuxna svärdisarna förståss. sugmalar äter inte yngel.

            Läs mer här om svärdbärare:http://www.zoopet.com/forum/showthre...=H%E5rda+fakta
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              "födkassar/yngelburar" är inget bra alternativ, honan kan koma åt ynglen i alla fall
              Jag har vid något tillfälle flyttat över henne dit för att sedan bara låta ynglen vara där. Fungerat för mig. Gjort det när det varit akvariebrist.

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #8
                Alrighty, jag har fått tag i ett mindre kar nu iaf, ska starta upp det nu i veckan, så det verkar ha löst sig fint. :]
                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • MrArboc
                  • March 2007
                  • 56

                  #9
                  Ursprungligen postat av ImPulse
                  Alrighty, jag har fått tag i ett mindre kar nu iaf, ska starta upp det nu i veckan, så det verkar ha löst sig fint. :]
                  Och om några månader börjar dina yngel få yngel, samtidigt som din nuvarande hona får en ny kull ungefär var 4:e vecka. Många kar blir det

                  Kommentar

                  Arbetssätt...