mina guppy bara dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • schackbrädescikliden
    • August 2009
    • 7

    mina guppy bara dör

    hej!jag har ett 75 l akvarium och har guppy i det och andra tetror och jag har köpt säkert 15 st guppy och jag har bara 2 kvar och alla andra bara har dött inga bitmärken och dom är helt felfria när dom ligger döda i akvariumet.och jag undrar varför alla bara dör!!
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #2
    Har en kompis som köpt 20 guppy alla dog snabbt alla värden i akvariet bra.
    Efter 2 månader 15 nya från ett annat ställe samma sak hände med dem.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Försök skaffa från privatpersoner ist.
      De som ni köper i butik är oftast ganska gamla och har varit med om en hel del redan. Guppy blir inte så gamla och utvecklas relativt sent med tanke på den korta levnadstiden så de som finns i butik har många gånger redan passerat "bäst före".

      Lyckas ni däremot få yngel på någon av era inköpta guppy så kommer ni lägga märke till att de är ganska tåliga och produktiva
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • schackbrädescikliden
        • August 2009
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Försök skaffa från privatpersoner ist.
        De som ni köper i butik är oftast ganska gamla och har varit med om en hel del redan. Guppy blir inte så gamla och utvecklas relativt sent med tanke på den korta levnadstiden så de som finns i butik har många gånger redan passerat "bäst före".

        Lyckas ni däremot få yngel på någon av era inköpta guppy så kommer ni lägga märke till att de är ganska tåliga och produktiva

        tack för tipsen jag ska försöka hitta hen privartperson

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Mina guppy har slutat dö knall och fall, och inte heller blir de krokiga, sedan jag började ha vitaminer i vattnet dagligen.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            köp guppy från privatpersoner, bättre kvalitè tycker jag .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Wictor_88
              • March 2007
              • 210

              #7
              Om du bor i gbg kan du få guppys av mig! Och lyckas du ha ihjäl dom då ska du ha pris :-)

              Om någon annan vill ha guppys och bor i gbg kan ni skicka pm.. Är lite endlers stuk på dom.

              Edit, börjar ta slut nu..Pma för uppdate.
              Senast redigerad av Wictor_88; 13 August 2009, 22:41.

              Kommentar

              • schackbrädescikliden
                • August 2009
                • 7

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Mina guppy har slutat dö knall och fall, och inte heller blir de krokiga, sedan jag började ha vitaminer i vattnet dagligen.


                vilka vitaminer använder du??? tacksam för svar

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Ursprungligen postat av schackbrädescikliden
                  vilka vitaminer använder du??? tacksam för svar
                  Atvitol från JBL.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    ...istället för att pytsa i vitaminer direkt i akvarievattnet så skall/kan man mata så varierat som möjligt, inte t.ex. bara en typ av "huvudtorrfoder", nej komplettera istället med frysfoder av olika slag, samt att du kan mata med foder med högt innehåll av alger/grönfoder.

                    Wiktor 88: annonser eller likartad text är inte tillåten i forumen....läs z-pets regler! Skicka ett PM till den det gäller istället.....

                    För övrigt kan man ibland misstänka stress som ytterligare en anledning till döda fiskar, om man nu inte hittar andra "spår" att gå på.
                    I många fall har man vid en analys "fel/ogynnsam fisksammansättning" i akvariet, vilket kan leda till att de "svagaste" fiskarna dör, helt enkelt för att de inte kan återhämta sig.
                    Senast redigerad av tummen; 07 August 2009, 16:12.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      mina endlers verkar må bäst med följande blandning på fodret:

                      50% Grönt (alger) torrfoder till Malawifiskar, med väldigt högt värde av spirulina
                      25% Animaliskt torrfoder till Ciklider (typ skalarer)
                      25% Olika former av frystorkat.

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av maggan55
                        Har en kompis som köpt 20 guppy alla dog snabbt alla värden i akvariet bra.
                        Efter 2 månader 15 nya från ett annat ställe samma sak hände med dem.
                        "alla värden i akvariet bra" -bra för vilka fiskar då?

                        Guppy vill gärna ha lite hårt till neutralt vatten, och kan du dessutom säkert säga att det inte fanns någon typ av smitta i akvariet som tog död på dem? Det syns ju inte på vattentester....men det troligaste är att kompisen tyvärr fått gamla individer, möjligtvis med en dold smitta som gjort att alla dog så fort.

                        Din kompis akvarium, hur stort var det? 15-20 guppy på samma gång i ett för litet akvarium leder till stress som snabbt kan ta död på de friskaste fiskar.
                        Senast redigerad av tummen; 07 August 2009, 16:23.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          mina endlers verkar må bäst med följande blandning på fodret:

                          50% Grönt (alger) torrfoder till Malawifiskar, med väldigt högt värde av spirulina
                          25% Animaliskt torrfoder till Ciklider (typ skalarer)
                          25% Olika former av frystorkat.

                          .
                          Låter som en väldigt bra mix, dessutom kan man gärna komplettera med levandefoder då tillfälle ges, nu t.ex finns det säkert dafnier på många ställen som är lätta att fånga.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av schackbrädescikliden
                            hej!jag har ett 75 l akvarium och har guppy i det och andra tetror och jag har köpt säkert 15 st guppy och jag har bara 2 kvar och alla andra bara har dött inga bitmärken och dom är helt felfria när dom ligger döda i akvariumet.och jag undrar varför alla bara dör!!
                            Mitt tips är att se om dina två kvarvarande guppy kan få föda fram yngel som kan få bilda stommen till din guppystam, men tyvärr kan det bli svårt med tetror i samma akvarium eftersom dessa klipper ynglen direkt om tillfälle ges. Annars är mitt näst bästa bästa tips att ta bort tetrorna så guppysarna får lugn och ro att föröka sig.....köp också bara honor från affärerna i fortsättningen så kommer hanarna "på köpet" sedan när ynglen växer upp.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...