Platy jätte små?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    Platy jätte små?

    Hej!jag har ett 60l akvarie med typ 4 honor och typ 5 platy hanar.Men dom är så små. Dom ska bli mycket större . Jag har haft dom ett bra tag men dom växer inte direkt. Så jag undrar om dom får fel foder som dom får.Eller vad kan det va som är fel för att dom har slutat växa .Tacksam för svar.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Gör regelbundna vattenbyten med ca. 1 veckas mellanrum och mata med varierad kost så bör de må bra och växa bra.
    Risken är kanske att du matat för mycket så vattnet blivit dåligt och på så vis fått fiskarna att sluta växa.. Men det är ju bara spekulationer
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      ok tack för svaret.Men en fråga till hur många nypor kan man ge dom?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Nypor är olika stora så det är svårt att säga exakt. En nypa brukar räcka och bättre att mata för lite än för mycket
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          Jo så är det men tack för svaren detta ska jag tänka på ..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kanske dina övriga fiskar käkar upp maten för dem, och i ett kar med ganska hög belastning blir ofta resultatet små klena fiskar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Simon H
              • January 2008
              • 515

              #7
              Mmm du har nog rätt för jag har väldigt stora och små fiskar som är väldigt många av men tack för svaren..

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kanske dina övriga fiskar käkar upp maten för dem, och i ett kar med ganska hög belastning blir ofta resultatet små klena fiskar.
                ...ja precis det tänkte jag också, överbefolkning är aldrig bra!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  ...ja precis det tänkte jag också, överbefolkning är aldrig bra!

                  just det, titta på hur det ser ut i HongKong, extremt överbefolkat,
                  och hela besättningen är småvuxen.......


                  (ledsen, kunde inte låta bli....)


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • simondaman
                    • October 2007
                    • 236

                    #10
                    Du har vell inte råkat köpt korallplaty då? dem är mindre än vanlig platy?
                    180L
                    75L
                    20L

                    Kommentar

                    • Snap3
                      • May 2009
                      • 145

                      #11
                      Ursprungligen postat av simondaman
                      Du har vell inte råkat köpt korallplaty då? dem är mindre än vanlig platy?
                      Och jätte söta!

                      annars så tycker jag inte att man ska rekommendera något grundat på bara spekulationer. Ett vattenbyte känns bara dumt.. Själv byter jag kanske 10-15% av vattnet varannan vecka och mina platys växer så det knakar. Dom parar sig efter varje matning och det är många fina yngel i karet just nu Ge dom fling foder och en grönsak lite då och då. Tomat funkar för mina yngel, samt en räkmix kan också vara att tänka på. Det älskar nästan alla fiskar och mycket näringsrikt.

                      Lycka till!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...