Varför inga yngel på mina guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Varför inga yngel på mina guppys?

    Nu ´börjar jag fundera på om det är något fel på mitt vatten.
    Har 2 guppyhanar samt 5 guppyhonor, som jag aldrig får yngel på.
    Vad kan vara fel?
    Alla jag känner får en jävla massa yngel, men för mig händer inget.
    Kan detta bero på vattnet? jag har lämnat ett vattenprov på djuraffären,
    och dom såg inget fel. Gör även tester själv lite då och då, men inga tecken på fel.


    Frågan är ifall det har med att vi har för mycket flour i vattnet, men tycker nog dock det ger med sig med tiden, eller gör det de?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Guppys äter sina yngel och har de ingen tjock beväxtlighet eller tjock mossa att gömma sig i är det stor risk att de stryker med. Det enklaste att se om de är gravida är att se om honorna blir fetare, nästan fyrkantiga om magen och man kan se vid analfenan om hon har yngel i form av små svarta prickar (ögonen på ynglena) i hålan. Honan brukar få som en vit ring runt analöppningen när det börjar bli dags att föda. Då kan man fånga upp henne och lägga henne i en yngelvagga tex.

    Om du tror att det kan vara något ämne i vattnet som är hög kan du ju kontakta vattenverket på din ort för att få reda på om det tillsätts tex florid i ditt kran vatten. Du kan ju åxå testa filtrera över aktivt kol eller kanske titta efter något vatten beredningsmedel för akvariefisk för att få ett bättre vatten för dina fiskar.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Morrigu
      • June 2009
      • 5

      #3
      har läst att om honorna är för gamla utan att fått yngel tidigt så finns det risk att de blir sterila jag har 2 honor som aldrig gett yngel

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Det har jag personligen aldrig hört talas om och aldrig vart med om under alla år som jag haft guppys. Hur länge har du haft guppyna?
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • MrArboc
          • March 2007
          • 56

          #5
          Ursprungligen postat av Morrigu
          har läst att om honorna är för gamla utan att fått yngel tidigt så finns det risk att de blir sterila jag har 2 honor som aldrig gett yngel
          Ungefär samma myt finns om hundar - får dom inte föda minst en kull blir dom konstiga i huvudet och sjuka i allehanda livmodersjukdomar.

          Jag har själv en guppyhona som gav sin första kull för en vecka sedan, hon är ungeför 9 månader och har gått med hanar hela sitt liv. Med första kull menar jag att det för första gången blev överlevande yngel som jag sett. Tidigare kullar har helt säkert varit små och kanske till stor del bestått av obefruktade ägg. Vet inte hur bra jämförelsen är, men hos reptiler är det inte helt ovanligt att den första kullen består av få och till stor del obefruktade ägg, även hos ovovivipara arter som huggorm där honorna klämmer ur sig ngt som ser ut som bärnstenar. Lösa skott helt enkelt.
          Senast redigerad av MrArboc; 02 July 2009, 21:00.

          Kommentar

          • Morrigu
            • June 2009
            • 5

            #6
            det står läst inte att jag vet....

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              jag vet hur guppyna ser ut när dom ska ha yngel har haft det tidigare, och mina vänner har även guppys, dom förökar sig hela tiden, men mina bara simmar runt, dom blir inte ett dugg tjocka, eller några som helst tecken på att vara gravida heller.
              Så rent sagt tror jag att vårat vatten har för mycket flour. Kan det förstöra deras lekbeteende? Jag har även massa flytväxter, samt javamossa, samt en annan tät växt. Så tror nog inte det beror på för dåliga gömställen.

              och de gånger jag fått yngel, så är typ bara stjärtfenan, resten av dom är som ägg, och dom lever inte. så jag funderar mycket på vad som är fel :/

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av streezz88
                jag vet hur guppyna ser ut när dom ska ha yngel har haft det tidigare, och mina vänner har även guppys, dom förökar sig hela tiden, men mina bara simmar runt, dom blir inte ett dugg tjocka, eller några som helst tecken på att vara gravida heller.
                Så rent sagt tror jag att vårat vatten har för mycket flour. Kan det förstöra deras lekbeteende? Jag har även massa flytväxter, samt javamossa, samt en annan tät växt. Så tror nog inte det beror på för dåliga gömställen.

                och de gånger jag fått yngel, så är typ bara stjärtfenan, resten av dom är som ägg, och dom lever inte. så jag funderar mycket på vad som är fel :/
                Låter som missbildning alternativt att honan ynglar förtidigt. Kan bero på stress. Har själv fått sådana missbildningar en gång i tiden. Om jag vore du skulle jag kontakta ert vattenverk och fråga om vattenkvalitén, ev. höga halter, eller ta ett vattenprov och skicka iväg det för att få svar på VAD det innehåller.

                Om du testat vattnet och det är fritt från amonium, nitrit och nitrat, lagom pH och din vattentemperatur är ok så kanske testa filtrera med aktivt kol. Finns att köpa kolpåsar på de flesta välsorterade zooaffärer. Men dessa får man byta ut med jämna mellanrum så att de inte låter skiten falla tillbaks i akvariet när det är mättat. Kanske testa med vattenberednings medel. Easy-Lifes beredningsmedel tycker jag fungerar över förväntning.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #9
                  Easy life & endlers ;-) Ett vinnande koncept. De äter garanterat inte upp sin avkomma utan det kommer ett par nya yngel i veckan & de verkar få få men stora yngel OFTA.
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Alltså Easy Life FFM (flytande filter medium) bästa beredningsmedel jag köpt. Håller nästan allt det lovar och det är mycket. Jag skulle ändrat om lite i karet & köpt till någon mindre hane samt några nya honor. Och om inte det hjälper - byta till endlers guppi istället! ;-)
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    • BjörnL
                      • March 2009
                      • 21

                      #11
                      Hejsan alla guppyälskare

                      Att guppyhonor får sämre fruktsamhet med högre ålder är helt normalt och en hona som är över ett år närmar sig klimakteriet. Ofta är honorna i en del zooaffärer riktigt gamla detta kan ledda till färre födda yngel. Så detta är ingen myt att gamla honor får färre yngel.

                      Jag har en hona som är en bra bit över ett år gammal och hon har inte fått yngel på 3-4 månader. Nästa sak som är vetenskapligt belagt i ett flertal artiklar är att äldre honor bär sina yngel innan de föder dessa. Det finns också skillnad mellan olika grundfärger, albino är de "segaste". Så ibland finns det myter med ett uns av sanning i sig

                      Gamla hanar har också mindre "sexlust" därför ska man inte använda för gamla hanar om man vill vara säker. Det är också stor skillnad mellan olika stammar...

                      Oroa er inte för mycket för vattnet det är oftast fiskarna som har fel, om de bara lever men inte förökar sig, i alla fall guppy. Detta är i alla fall min personliga erfarenhet.

                      MVH Björn

                      Kommentar

                      Arbetssätt...