Torpedsjukan igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    Torpedsjukan igen?

    Hej på er!

    Nu verkar det som om jag har ett (bara ett hoppas jag) fall av torpedsjukan igen. En av mina hanar har magrat och fenorna har dragit ihop sig. Han ligger rätt stilla nära ytan och äter inte mycket. Ser inga andra symptom.

    Ikväll har jag haft i några nypor salt i vattnet. Imorgon förmiddag ska jag byta 30-50% av vattnet. Jag har testat för nitrat och nitrit och det finns inget. Temperaturen är 25-26 grader.

    För en månad sedan dog en annan hane och ett litet yngel av samma symptom. Dom verkade stämma på torpedsjuka, vilket jag förstått härinne inte är helt ovanligt med Guppys. Kan det som orsakade torpedsjukan finnas kvar i vattnet, eller är det bara otur/dåliga gener/gammal hane? Jag startade akvariet i augusti så jag vet inte hur gamla fiskarna var.

    Tror inte den överlever helgen tyvärr. Men hoppas att dom andra fiskarna klarar sig.
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Detta gissel med torpedsjukan eller fenklibb.. då det orsakas av parasiter som ofta fisken har så brukar det blomma ut vid sämre vatten kvalité, flytt av fisk o liknande.. orsaken kan vara en tarmflagellat som drar ner imunförsvaret och så kommer Torpedsjukan... du säger en nypa salt.. behandlar jag med salt så har jag en msk tillca 10 liter o byter mycket vatten och ofta.. o tillsätter du på nytt salt.. men är en fisk sjuk kan man iblandtjäna på ploicka bort den...
    Det du ska tänka på med salt är att många malar är känsliga för salt i vattnet, så kan bli en balansgång pga det.

    Hoppas det går bra.

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Tack MaxRobban!

      Idag på morgonen har han flyttat ner på bottennivån, han orkar inte riktigt simma upp när jag matar men han försöker. Jag bytte 20% vatten redan igårkväll. Och gör ett byte till idag. Jag värmde vattnet lite så att jag fick upp temperature någon grad i akvariet. Läste det här inne att sjuka fiskar ville ha varmt vatten och salt. Tillsatte även lite mera salt. Vet inte om jag gjorde rätt men jag tänkte då jag inte kan tillsätta så mycket då det är 2 malar däri också så hällde jag saltlösningen (några nypor flingsalt upplöst i en halv dl vatten) rakt på hanen där han låg vid ytan. Inte saltbad direkt, men en salt dusch.

      Ja, jag hoppas att det är sämre allmäntillstånd pga ålder som gjort att just han drabbats. Jag har kollat nitrit och nitrat och pH och pk och allt är ok. pH och pK är något högt, men enligt tidigare förfrågningar härinne så ska det inte vara något problem. Och några nya fiskar har jag inte köpt sedan september, strax innan den förra hanen dog i samma sjuka. Jag byter vatten varje vecka, ca 30%. Tillsätter alltid aguasafe och Stresszyme, och ibland lite salt också. Så därför känns det som att han drabbats pga att han helt enkelt inte orkar stå emot parasiten längre, om jag förstått dig rätt så finns den där hela tiden, men precis som hos människorna så drabbas vi inte av alla bakterier och virus som finns runt omkring oss - så länge våra immunförsvar är starka.

      Dom andra fiskarna verkar må bra. Det är skönt.
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • yogini
        • September 2006
        • 121

        #4
        Idag fann vi hanen död på botten.

        Vet inte om det verkligen var torpedsjukan/guppysjukan. Han blev inte jättesmal, och fenorna såg inte helt ihopklibbade ut. Han blev bara slö, smal och så dog han.

        Men som tur är så ser dom övriga fiskarna krya ut. Dom är pigga och matglada. Och så har det kommit 2 nya små yngel . Kanske var han bara gammal? Jag vet ju som sagt inte hur gammal han var när jag köpte honom.
        Bästa hälsningar, Yogini med son
        18 l med guppys
        Startade 20 aug-06

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Min erfarenhet är att när guppy dör av ålder så dör de knall o fall utan symptom innan. Troligen är det som Maxrobban skriver att det orsakas av parasiter...

          /Matsvin.
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • yogini
            • September 2006
            • 121

            #6
            Ja, men jag hoppas att just han blev så nedsatt av parasiterna så att han dog just för att han var gammal.

            Dom andra fiskarna är fortfarande pigga och krya som tur är .
            Bästa hälsningar, Yogini med son
            18 l med guppys
            Startade 20 aug-06

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Ursprungligen postat av yogini
              Ja, men jag hoppas att just han blev så nedsatt av parasiterna så att han dog just för att han var gammal.

              Dom andra fiskarna är fortfarande pigga och krya som tur är .
              Låter mest som om han dog av parasiterna. En fisk kan vara svag och inte orka bekämpa parasiter av olika anledningar, behöver inte vara ålder :-)

              Jag har hört att man just på guppy kan hjälpa fisken genom ett saltbad, men har inte provat det själv. Tror man skulle ta ut fisken en timme och ha den i en mindre behållare som tillsätter salt. Skulle vara intressant att veta hur det funkar :-)

              /Matsvin.
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Jag har kollat upp med Svenska guppysällskapet ang info om Torpedsjukan.. den info som finns där är på väg att uppdateras och jag har pratat med dem om att försöka att skynda på detta då det är ett stort problem för många. Den information som finns på nätet är så tvetydig också...

                Jag tog hand om en grupp sjuka fiskar för ngn månad sedan o alla är fiska nu bara med mkt vatten byten och salt.. så fick jag själv problem i ett akvarium.. det var många år sedan sist.. men har fått ordning på det där med.. samma sak.. stora vatten byten o salt..

                Men för detta ska funka så ska man vara tidigt ute.

                detta med saltbad är ngt som en del också testar på ungfödare, har läst ngt om det, om tider och vilka arter som kan klara det... vet att en del fiskar mest ska doppas andra ska gå i saltbadet kanske 30 min.. ska se om jag kan hitta den infon annars vet jag vem jag kan fråga.

                Kommentar

                • yogini
                  • September 2006
                  • 121

                  #9
                  Ja, jag kollade på Guppysällskapets hemsida också och såg att texten om just torpedsjukan höll på att uppdateras.

                  Jag bytte vatten några gånger och tillsatte salt, men det hjälpe i alla fall inte min hane. Men kanske dom andra fiskarna blev mer motståndskraftiga och därför aldrig insjuknade.

                  Men så har jag ju två malar däri, och dom gillar ju inte salt. Jag funderar därför på att ge bort dom (dom har det ändå för trångt stackarna) och skaffa några snäckor istället som käkar alger och "bottenskräp".

                  Vad jag förstått så har en del lite salt i sina Guppyakvarier hela tiden för att guppy gillar det. Tror till och med att dom rekommenderade det i min akvarieaffär för det är bra för deras slemhinnor. Läste dock någonstans här inne att man kanske inte bör ha salt i hela tiden förebyggande, utan att det är bättre att använda det just när man behöver vid sjukdomar.
                  Bästa hälsningar, Yogini med son
                  18 l med guppys
                  Startade 20 aug-06

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Detta med salt i guppy akvarim är ngt som vi pratar mkt om i Svenska guppysällskapet. Finns en del odlare som alltid har salt o andra inte...
                    Jag tillhör de som inte har salt mer än om jag behandlar för olika slemhinneproblem... då kör jag alltid med salt o nästan aldrig mediciner och tycker det funkar ganska bra bara man är ute i tid.

                    Så jag kör utan salt, men frågar du ngn annan som håller på med guppy så säger de tvärtom.. men jag vill ha salt som problemlösare och inte ha det konstant.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...