Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Dalmatinermolly, Hane lr Hona ?

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Dalmatinermolly, Hane lr Hona ?

Jag har 5 st Dalmatinermolly i mitt kar, och jag funderar på hur man ser skillnad på vilka som är hanar och honor ??
    Har läst någonstans att honorna har analfenor och hanarna inte har det.
    Alla mina 5 har fenor under magen, är mina honor alla 5 då ?
    lr finns de nåt annat knep att känna igen könen på ?

Svarade i den förra tråden du startade...

Kommentera

Hanar han analfenos honor ej
      Hane
      http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1t:429,r:1,s:0

Hona
      http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1t:429,r:0,s:0
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

Kommentera

Honor har vanliga analfenor, hanarnas analfenor är ombildade till s.k. gonopodium. Så om alla ser likadana ut så är nog alla honor! Men det betyder inte att de inte kan få yngel - levandefödare sparar sperma så har de gått tillsammans med hanar tidigare är de säkert befruktade och kommer att släppa yngel så småningom. Sen är det så att gonopodium bildas när fisken blir könsmogen så från början ser alla ut som honor.

Hälsningar
        Jennifer

Kommentera

ok, tack för alla svar =)
          ja va till djuraffärn idag och där visade dom mig hur de ska se ut.

jag kollade hemma och jag har 4 honor och en hane =)

Kommentera

jag undrar också hur jag ser skillnad på de men fattar inte va ni alla menar med analfenor
            jag har fem dalmatinermolly varav tre har fenor under magen som är tre kandige och två som har en liggande fena under magen vad är vad?jag bad om att få en hane och fyra honor men jag tror jag fick fel skulle vara tacksam för lite hjälp

Kommentera

Hanen har gonopodiom, det vill säga en ombildad analfena, som ligger som en pinne utmed buken, honor har har normala, trekantiga analfenor. Se´n brukar väl mollyhanar ha lite större rygg och stjärtfenor än honor.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentera

aaaaaaah nu fattar jag trodde det va tvärt om tack så jätte mycket för hjälpen

Kommentera

Sparar...
                X