Kongotetra vs. Kejsartetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Kongotetra vs. Kejsartetra

    Hej jag har nyligen startat upp ett kar på 250 l där jag skall ha flaggciklider och nån palettciklid av nått slag, antingen Pelvicachromis humilis eller Nanochromis sp. Hur som helst jag hade även tänkt mig ett stim med tetror. Jag väljer mellan Kongotetra och Kejsartetra. Jag använder ett Eheim ytterfilter, och som bekant kan man ju inte ställa in flödesstyrkan på dessa pumpar, åtminstone inte de äldre modellerna. Flödet i tanken är alltså relativt starkt, inte världens turbulens kanske men...

    Jag har iaf tidigare haft kongotetra i denna tank med samma pump utan några som helst problem, men kejsartetran är ju en något lugnare fisk. Ok nu till mina frågor.
    Först och främst, är det någon av dessa tetror som är direkt oläpliga i detta kar map. sällskapet? (kongotetror har ju tex slöjiga fenor, hur går det med flaggorna)
    Vidare, hur mår kejsartetran om flödet i tanken är av "typ medelstyrka" (dvs akvariet kunde iaf vart lugnare...)?
    Fish for Life!!!
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Annars så tar du och kopplar på ett elrör. Ett sånt vitt/gult som man drar elkablar genom när man reser innerväggar.
    Pluggar igen änden och borrar upp hål tills du får rätt fräs på grejorna.
    Fästs lämpligt med sugproppar från en doppvärmare längs kortsidan.
    Optimal syretillförsel kan jag utlova om du riktar den rätt

    Hade samma problem; gammal pump och en satans storm härjade i karet.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av sjebbe
      Annars så tar du och kopplar på ett elrör. Ett sånt vitt/gult som man drar elkablar genom när man reser innerväggar.
      Pluggar igen änden och borrar upp hål tills du får rätt fräs på grejorna.
      Fästs lämpligt med sugproppar från en doppvärmare längs kortsidan.
      Optimal syretillförsel kan jag utlova om du riktar den rätt

      Hade samma problem; gammal pump och en satans storm härjade i karet.
      Ok, ja det blev allt bra kan jag tänka mig. Tyvärr måste jag nog erkänna att jag är lite för lat för det. Men ett riktigt bra tips iaf. Tack så mkt för svaret!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...