Hur odlar man kardinaletra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Hur odlar man kardinaletra?

    Hej!

    Jag hoppas få lite tips om hur man odlar kardinaltetra, det verkar ju vara väldigt hemligt det här ämnet, men det kanske finns nån som kan dela med sig. Det verkar ju så spännande för att det är så mycket myter och hemligheter i detta

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Jag har pratat med en som odlar neontetra i stor volym, det han sa var att visst gick det odla men det gav väldigt dålig utdelning och därmed var det inte lönsamt att odla.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Jag har pratat med en som odlar neontetra i stor volym, det han sa var att visst gick det odla men det gav väldigt dålig utdelning och därmed var det inte lönsamt att odla.
      Men neon ska tydligen vara lätt att odla jämnfört med Kardinaltetra?

      Hälften blir väl skit när man odlar Neon?

      Ingen aning alls om hur man odlar Kardinaltetran?

      Har hört om allt från special vatten till 1-2dkh och 3-4ph, mörklägga allt ifrån 2 veckor till 4 veckor.

      Skulle verkligen vara intressant att göra ett försök med denna tetra mest för att utröna alla myter, samt att det är en väldigt fin och trevlig tetra

      /M
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        I denna gamla artikeln om glödbandstatra ahr du en hel del matnyttigt.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Niklas-P
          • August 2007
          • 53

          #5
          Jag har gjort två seriösa försök som inte gick vägen...

          Försök ett:
          Akvarie: 100l
          Temp: 29
          Vatten: 70% regnvatten 30% kranvatten + ekblad för PH värdet.
          Inredning: Lina/lekraster ingen sand/grus
          Jag separera inte honor och hanar innan försöket. Men jag mata dem väldigt väl och kunde tydligt se skillnad på kön. Tog 3 hanar och 2 honor.

          Jag lät dem gå 1dag med helt mörktlagt akvarie men insåg att det var för mörkt och fiskarna rörde sig inte änns. Jag släppte in jätte lite ljus för att få dem lite mer aktiva. Hjälpte lite grann men de var fortfarande väldigt inaktiva och stod ofta stilla i hörnen. Försökte släppa in mer ljus efter ytterligare någon dag, de blev lite mer aktiva men ingen rom. Tillbringa många resultatlösa timmar med förstoringsglas och ficklampa. efter 4dagar tog jag tillbaka dem i det vanliga akvariet.

          Försökt två:
          Exakt samma som första fast med 90% osmosvatten och 10% kranvatten. Samma resultat...


          Skulle jag göra ett nytt försök så skulle jag tänka på detta...

          1) Separera honor och hanar och matat dem väl i minst 2 veckor. Mata med varierande kost levande/fryst artemia och flingfoder. De måste vara rejält feta!
          2) Låt vattnet de göds i vara ganska sunkit så man simulerar regn period med friskt vatten när de kommer i det nya odlings akvariet.
          3) Sätt upp ett 100liters fast skilj av så det blir 3 sektioner så man kan ha 1st hona och 1st hane i varje "fack".
          4) 90% osmosvatten 10% kranvatten
          5) Använd torv som bottensubstrat. Låt det stå och dra några dagar innan du gör försöket.
          6) Mörklägg akvariet, men inte för mycket!
          7) Efter en dag tillsätt 3-5cm osmosvatten för att simulera regn.
          8) Efter ytterligare en dag tillsätt 3-5cm osmosvatten för att simulera regn.
          9) Dag 3-4 ta bort fiskarna och låt akvariet stå någon dag. Eftersom äggen förmodligen är väldigt små kan de vara svåra att upptäcka.

          Rykten/värt att tänka på:
          Mata inte fiskarna i odlingsakvariet
          Använd ugndjur ca 1år gamla
          Äggen är svåra att se
          Äggen är ljuskänsliga och dör vid för starkt ljus

          Hade det varit enkelt hade alla gjort det! Återrapportera hur det går för dig! :-)

          MVH
          Niklas

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kardinaltetran är mycket svårodlad och nästan allt som finns i handeln är vildfångat.
            Omöjligt är det dock självklart inte - men hur det skall gå till det vet jag inte.
            När jag hade affär på 80-talet hade jag t.ex. en "odlare" som en gång om året kom in och levererade flera hundra kardinaler till affären. Hur han gjorde - han rensade ur sitt sälskapsakvarie en gång om året, med andra ord han odlade dom egentligen inte alls.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Tjeckerna verkar då odla dem i alla fall:

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av oaken
                Tjeckerna verkar då odla dem i alla fall:

                http://www.petfrd.com/forum/showthre...eding+cardinal
                Jodå den odlas nog på många ställen, men i väldigt liten skala och det är knappast lönsamt.

                Däremot finns det fler odlare som köper små vildfångade och sedan drar upp dom medium eller large-storlek
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Tack alla för era svar och tips!

                  I min lokala fiskaffär finns det alltid 2-300 svenskodlade kardinaltetror, man ser riktigt skillnad på dom mot Djurmagazinets bleka stackare.

                  För dom med större anläggningar tror jag nog det är väldigt lönsamt då kardinaltetran är en av de mest sålda fiskarna, och butiker hellre köper fina exemplar som inte kilar vidare vid lite för högt kH.

                  Hursomhelst vill jag endast utröna om man som lekman kan odla dom elle inte.

                  Tack igen alla, och posta gärna mer matnyttigt om ni hittar,

                  Mvh

                  Markus
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Markus1984
                    I min lokala fiskaffär finns det alltid 2-300 svenskodlade kardinaltetror,
                    Mvh

                    Markus
                    Det tror jag faktiskt inte riktigt på - däremot så finns det säkerligen svenskuppdragna kardinaler till salu.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det tror jag faktiskt inte riktigt på - däremot så finns det säkerligen svenskuppdragna kardinaler till salu.
                      Sväng in och kika på Royal Zoo elelr Zoo Hoo nästa gång du passerar Västerås

                      Hursomhelst så spelar det ingen roll, och detta vart lite off-topic

                      Mvh

                      Markus
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...