Lek svart neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Lek svart neontetra

    Satt och studerade karet i morse innan belysningen tändes och noterade extrem aktivitet bland de svarta neontetrorna. En eller två av de större honorna blev konstant förföljda av en eller ett par mindre hanar vardera. De jagade runt hela karet kors och tvärs som dårar. Jagandet varade runt 15 sekunder innan det blev lugnt för en minut. Därefter var de igång igen på samma sätt. Under jagandet lämnade inte hanen honans sida med mer en nån centimeter. Efter avslutade ruscher kom det fram en svärm av andra tetror och mumsade på vad som måste vara rom.
    Det som gör att jag nästan tivlar på mina egna ögon är att rommen ofta spreds ut i princip i den fria vattenmassan och inte bland finbladiga växter som beskrivningarna säger. Detta skulle iofs kunna bero på att jag för tillfället klippt ned nästan alla sådana växter så det knappt finns några kvar. Tetrorna härjade iofs runt bland växterna också, men då var det svårare att se eventuell romspridning.

    Så till frågan: Kan jag vänta mig att dessa honor fortsätter leka, eller har de nu lekt av sig all rom så att det tar en tid innan de är lekmogna igen?

    Tanken är att sätta upp ett odlingsakvarium med en lekmopp och övriga förhållanden enligt skolboken, men om det är så att all rom nu är slut och det tar många veckor innan det händer något igen så är det ju ingen brådska. Om jag kan hoppas på mer lek direkt får jag helt enkelt göra slag i saken idag.

    Tacksam för svar och annan matnyttig input!
    Mvh
    /Erik
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    #2
    Ingen som har någon erfarenhet om lekbeteende för svart neontetra. Någon som vet hur detta är för vanlig t.ex. neontetra, det borde ju vara ungefär samma. Hur långt kan det tänkas vara mellan varje lektillfälle?

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Har du fortfarande en hona som är rund om magen så kan du sätta henne till lek med en eller två hanar. Du kan alltid prova. Låt dem gå högst tre dagar i lekakvariet. Har det inte blivit någon lek innan dess så låt dem gå tillbaka till sitt ordinarie akvarium och ge dem bra foder, så blir de snart lekmogna igen. Vet inte precis hur lång tid det tar men honorna ska vara runda om magen även när de inte är nymatade.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Har aldrig provat odla på dem, men att de leker är nog ganska vanligt för det gör mina oxå. Brukar säga att "de bjuder på frukost" , för det sker alltid tidigt på morgonen... Det går i perioder, men när de väl börjat leka, leker de var och varannan morgon...

        Kommentar

        • isolapojken
          • November 2004
          • 143

          #5
          Det låter lovande. Tack för svaren!

          Kommentar

          Arbetssätt...