Glofish!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    Ursprungligen postat av erik l
    Så du menar att injicerade diskofiskar är i samma kondition som övriga. Glasaborrar och sorgmantlar? Nä det köper jag inte! Ja nu var det inte affärerna som klagade direkt. Jag har med egna ögon sett när leveranser kommit på olika ställen och i omgångar och samma reultat flertalet döda redan i påsen, ( övriga firrar i samma leverans såg klart bättre ut)
    Nu förekommer väl knappast injicerade fiskar i affärer i Sverige, utan de som i viss utsträckning säljs här är "målade" och det är något helt annat.

    Då tycker du att det är riskfritt med genmanipulerade firrar som släpps ut då! Varför skulle inte sånna genmanipulerade firrar kunna fortplanta och sprida sig vidare.
    Vad gäller risken - se azurs inlägg ovan.
    I övrigt så hävdar jag att INGEN fisk, växt etc., eller ens vattnet från våra akvarier skall släppas ut i något naturlig vattenansamling. Detta alldeles oavsett hur stor eller liten risken är.
    Att man inte skall göra så har inget att göra med om en fisk är genmodifierad eller målad eller injicerad - utan det gäller för ALLT i våra akvarier.

    Vilken tur att vi får tycka olika! jag tänker i alla fall avsky sånt onaturligt och tycker inte det hör hemma i våra akvarier.
    Jodå - vi tycker säkert olika i många frågor inkl. denna - dock tycker även jag att vare sig målade, injicerade eller genmodifierade fiskar hör hemma i våra akvarier så i slutsatsen är vi nog ense
    Vad jag irriterar mig på är istället de argument som förs fram emot dom - när dom är felaktiga är risken stor att det slår åt andra hållet.

    Ett litet exempel - en affär i Göteborg hade målade papegojfiskar till salu i affären. Intresset var minimalt och de hade gått där i flera månader och färgen skulle väl snart börja försvinna. Då dök det upp en busslast med norrman i hans affär och en av de som var med på bussen skällde ut honom efter noter i affären.
    När denne person kom hem så skrev han/hon sedan massor av inlägg på norska forum om den oseriösa affären som tog hem dessa "konstgjorda bastarder" (det skrevs med samma övertoner som det ofta görs på internet).

    Slutresultatet blev att den affär som tidigare av misstag fått med en låda med svårsålda papegojciklider i en sändning helt plöstligt fick en himla efterfrågan på dessa. Norrmännen kom i "stora sjok" till hans affär och frågade efter dessa fiskar. Så detta agerande har lett att intresset ökat och att ytterligare några tusen med målade papegojciklider har sålts.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #32
      målade?

      vad jag fattat finns det några metoder för att "färga" fisk (jag tycker btw att de är rätt mejdiga på samma vis som jag tycker en rosa pudel elelr en punkare med grönt hår och ödletatueringar i ansiktet är ganska kul så länge det inte är min hund, fisk, unge då *ler*)

      de metoder jag hittat är:
      tatuering (fisken tatueras med nål för hand)
      färgad (fisken badas i lösningar och färgmedel? av nåt slag, är drygt läsa på kinesiska:-D)
      Båda metoderna ovan är metoder då man faktiskt skadar fisken och dödligheten borde rimligtvis vara hög med tanke på hur känsliga fiskar är överlag för skador osv

      foderpreparat fisken matas med specialpreparerat foder som påverkar färgen
      genmanipulation fisken manipuleras att få egenskaper som normalt inte finns (som glofish som har gener från korall eller vad det nu var)
      De här metoderna har nog mindre påverkan på djurens mående (min bedömning)
      genmodifiering finns inom all odling och avel om än inte så drastisk att man korsar olika arter medvetet


      men måla? vad innebär det?
      målar man dem med vattenfast tuschpenna? (kunde ju va intressant, kom nu barn ska vi påskpynta firrarna lite)

      *går å tar en kopp kaffe till så jag får bort bilden av platyn och tetror med glada påskkycklingar på*
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det är nog inte sannolikt att de säljs i Sverige eftersom enbart innehav av dessa leder till böter på hundratusentals kronor + fängelse

        Sedan kan man alltid diskutera det vettiga med detta eftersom det knappast rör sig om djurplågeri för fisken och att dessa fiskar skapats för miljöändamål. Men oavset vilket - innehav leder till mycket höga straff.
        Ryktet säger att en leverans hittade till Sverige när fiskarna var "nya". Huruvida de kom ut till försäljning vet jag inte.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #34
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Ryktet säger att en leverans hittade till Sverige när fiskarna var "nya". Huruvida de kom ut till försäljning vet jag inte.
          Jag tror mig ha sett glofish till försäljning i Sverige för nåt år sedan, men jag kan inte svära på att det inte bara var målade fiskar. Borde väl ha köpt en och satt under en UV-lampa egentligen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #35
            Ursprungligen postat av polysperma
            Är inte olagligt att inneha dom...... är olagligt att utföra proceduren i landet.
            finns en hel del länkar på www.akvaristjavisst.se att läsa om man vill fördjupa sig i djurplågeriet.
            Kollade lite på sista länken till ett forum. Någon talar om hur det går för färgade fiskarna av behandlingen. Av 10st dör 8st. Då skulle det vara 2st kvar. Av dom som överlever behandlingen dör 50%. Av 2st dör 50% vilket är 1st. Då finns 1st fisk kvar. Borde vara en ruggig prislapp på den.
            Tycker inte om målade eller annat sånt med fiskarna.
            Men siffror/saker man "vet" som hamnar i forum kanske ska tas med en liiiiten nypa salt ibland
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #36
              är detta en GloFish ?


              la märkte till att den lyste när jag hade månbelsyningen på och i en del ljusvinklar så lyser den också.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #37
                Ursprungligen postat av Flaxss
                är detta en GloFish ?


                la märkte till att den lyste när jag hade månbelsyningen på och i en del ljusvinklar så lyser den också.
                Dom glofish jag har sett i Asien har i alla fall inte alls sett ut på det viset.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  Det ser ut som det. Den är i alla fall väldigt lik den röda varianten:


                  Du har ingen UV-lampa? Är det en glofish skall den lysa i UV.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #39
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Det ser ut som det. Den är i alla fall väldigt lik den röda varianten:


                    Du har ingen UV-lampa? Är det en glofish skall den lysa i UV.
                    den lyser rött i månljuset. och på dagen ser den ut som på bilden.
                    Senast redigerad av Flaxss; 20 March 2009, 16:38.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Är den självlysande är det nog en glofish.

                      Den är i så fall väldigt förbjuden, och till skillnad från t.ex. förbudet mot vissa kräftarter tror jag inte staten skämtar i det här fallet. Var det min fisk skulle den nog diskret försvinna in i den stora glömskan.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...