Hur äter neontetran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Hur äter neontetran?

    Jag har en fråga som många kanske tycker är urbota korkad, men det bjuder jag på.
    Köpte förra veckan 15 neontetror och undrar om det är vanligt att dom inte äter vid ytan, utan simmar i mitten av karet när jag ger dom mat?
    Jag har inga andra ytätande fiskar, bara malar, botior och siameser som får tabletter.
    Bara de små rackarna får nåt i sig, vill ju att dom ska trivas.
    Agnez
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Agnez
    Jag har en fråga som många kanske tycker är urbota korkad, men det bjuder jag på.
    Köpte förra veckan 15 neontetror och undrar om det är vanligt att dom inte äter vid ytan, utan simmar i mitten av karet när jag ger dom mat?
    Jag har inga andra ytätande fiskar, bara malar, botior och siameser som får tabletter.
    Bara de små rackarna får nåt i sig, vill ju att dom ska trivas.

    de lever normalt sett inte vid ytan, alltså är det inte normalt
    för dom att äta där heller, även om de jag hade förr i tiden
    åkte som jojo upp och ner och högg mat överallt.

    de äter när de är hungriga och maten singlar ner till dom.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      De äter inte vid ytan, man ska helst inte heller mata med flytande foder eftersom de då kan få luft i sig om de väl får för sig att äta vid ytan.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • babydoc
        • January 2009
        • 110

        #4
        Ibland får mina neoner i sig lite luft pga torrfoderätning vid ytan och då så har dom problem att hålla sig nere. Det brukar ifs gå över men stackars fisken får alltså kämpa en hel dag med att försöka hålla sig nere vid sitt stim

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #5
          Tack för era svar men jag blev lite förvirrad...om man inte ska ge dom flingfoder, vad ska man då ge dom? Trodde helt klart detta var rätt mat.
          Agnez

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Du kan ge med flingfoder om du släpper det lite under ytan så det sjunker direkt.

            Men alla fiskar ska ha en balanserad kost med olika sorters frys foder också, du vill väl inte äta kokt potatis varenda dag i hela ditt liv? Till frukost, middag, kväll
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Agnez
              Tack för era svar men jag blev lite förvirrad...om man inte ska ge dom flingfoder, vad ska man då ge dom? Trodde helt klart detta var rätt mat.

              ett bra sett att få ner flingor är att antingen ha en bra krusning på ytan som ger en bra virvel,och då flyger maten ner.

              eller så kan man ha andra fiskar som gillar att äta på ytan, exempelvis de flesta levandefödarna, då vispar de runt så att maten ramlar ner.

              flingor är bra mat, men man kan inte ge enbart flingor, lita varierad kost är bra, köp in lite diverse fryst mat, ex artemia, svarta mygg, cyclops, etc etc. kanske någon form av små discusgranulat, och gör sedan upp en veckomeny, med kanske flingor 2 dagar, fryst 2 dagar, granulat 2 dagar, och en dags fasta. så blir det nog bra.

              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Du kan ge med flingfoder om du släpper det lite under ytan så det sjunker direkt.

                Men alla fiskar ska ha en balanserad kost med olika sorters frys foder också, du vill väl inte äta kokt potatis varenda dag i hela ditt liv? Till frukost, middag, kväll

                säg det till min minsta kotte....just nu lever han enbart på mannagrynsgröt......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  säg det till min minsta kotte....just nu lever han enbart på mannagrynsgröt......
                  Men det är ju så jäkla gott.

                  När jag var på dagis så åt jag i stort sett bara mannagryns gröt av frukosten på dagis, dock jobbade min mamma som "förskolelärare" som dagis fröknarna kallar sig, så hon tvingade i mig mackor också.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...