gurami + stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lina199o
    • January 2009
    • 90

    gurami + stimfisk

    hej
    jag har fyra guramis i ett 100 liters och tänkte skaffa mej ett stim av någon art.
    funderar på neontetror eller kardinal tetror, men hörde att kardinal tetror lättare får "neon sjukan" vad är de får något?

    har ni tips på nån annan lättskött tetra som är fin?
    vill ha färggran fisk
  • svetzarn
    • February 2009
    • 25

    #2
    neonsjuka eller Pleistophorasjukan
    Pleistophora är en sporbildande bakterie som orsakar en muskelsjukdom. Pleistophora drabbar flera arter av "lysande tetror" alltså neontetra, kardinaltetra, blå neontetra, glödbandstetra och liknande arter. Den kan kan även drabba andra fiskar, såväl tetror som andra akvariefiskar och även vilt levande fiskar.
    Drabbar speciellt neon-,kardinaltetror samt linande arter. Sjukdomen är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort. Sedan fisken bleknat i färgprakten börjar den få svårt att simma. Drabbade fiskar kan också anta en avvikande kroppsställning. Drabbade fiskar dör ganska snabbt, oftast inom ett till tre dygn.
    Svår eller omöjlig att bota, evakuera genast sjuka exemplar, neonsjukan är mycket smittsam, om du har tur har sjukdomen inte spridit sig till övriga individer. Medicinering med Nifurpirinol har ibland gett positivt resultat. Men ofta dör drabbade fiskar. Var mycket uppmärksam på kvarvarande fiskar i akvariet under några veckor framåt, då nya sjukdomsutbrott kan komma.

    jag fick dåliga exemplar från en affär i linköping och jag kastade ut dessa men 2 st är kvar av 22st så det går fort ca 3 dagar ångrar att jag inte beslöt att t upp dom med en gång,men det var första gången jag stötte på detta alla andra fiskar mår bra.
    men nacka dom och spola ner dom i toa.

    Kommentar

    • svetzarn
      • February 2009
      • 25

      #3
      har fantomtetror kan du ha i stim finns så många andra typer av tetror,jag har blå gurummi platty neontetror fanomtetror scalarer dom passar med varandra ,men köp inga stora scalarer för dom gillar annars att äta neontetror deras festföda.

      Kommentar

      • lina199o
        • January 2009
        • 90

        #4
        okej,
        min ekonomi tillåter inte riktigt att fiskarna dör
        därav är jag lite orolig... men hur vanligt är neonsjuka?
        vilken affär va de du köpte dom dåliga fiskarna i?

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Men tyvärr är det ju så att man MÅSTE vara beredd på att fiskarna kanske dör, det kan hända både det ena och det andra.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • lina199o
            • January 2009
            • 90

            #6
            jo de är klart.
            men de vore tråkigt, och om de finns nån fisk art eller va man ska säga som är bättre än en annan så vore de ju bäst att köpa den
            är nybörjare så man är ju lite fundersam

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Kanske du inte skulle låsa dej vid tetror, utan kolla lite på rasboror också? Kilfläckstetra tycker jag är fin, och den bör vara tillräckligt stor för att inte guramis skall kunna äta upp den också. Dessutom kommer även den från asien.

              Annars tycker jag nog kardinaltetror är bättre än neoner.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Kanske du inte skulle låsa dej vid tetror, utan kolla lite på rasboror också? Kilfläckstetra tycker jag är fin, och den bör vara tillräckligt stor för att inte guramis skall kunna äta upp den också. Dessutom kommer även den från asien.

                Annars tycker jag nog kardinaltetror är bättre än neoner.
                du menar Kilfläcksrasbora ?

                den funkar jätte bra med dom flesta Guramis. vackra fiskar och stimmar fint. vill vara minst 10st.

                andra stimfiskar som också kommer från Asien och funkar med Gurami är
                olika arter av
                Danio
                Brachydanio
                Devario


                lika så

                Kommentar

                • lina199o
                  • January 2009
                  • 90

                  #9
                  okej
                  ska kolla upp dom. tackar för tips

                  Kommentar

                  Arbetssätt...