Lekande skivtetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spange
    • January 2009
    • 7

    Lekande skivtetror

    Hej! jag har sökt, men inte helt fått reda på vad jag säker angående detta.

    jag tog över ett akvarium med 5 skivtetror, 2 scalarer och har nu även en royal pleco (liten, än sålänge).

    akvariet som sådant är alldeles för litet känner jag, och planerar en uppgradering till 540 eller 720 när malen har växt en bit. (runt 100 liter nu)

    tetrorna och scalarerna är dock bara medelstora än och verkar inte ha problem med storleken på akvariet, men jag märkte idag att skivtetrorna uppvisar lekbeteende, och har fått svarta fenkanter (har hört att det ska vara tecken på lek?) och undrar vad jag bör göra för att underlätta för lek och yngling? jag har hört att flytväxter ska vara bra, så jag köper det imorrn. Har även tänkt höja tempen en aning (25°c nu) bra idé eller ej? sedan undrar jag över hur botten bör se ut? jag har grovt rundkorningt grus nu ca6-8mm. jag har hört att skivtetror är romspridare, sjunker rommen ner över botten, och bör man i sådana fall ha annat material? jag skall köpa sand i veckan, då jag hört att plecon vill ha det, men jag antar att tetrorna hinner leka innan.

    scalarerna har för övrigt redan lekt, men äggen var obefruktade.


    Tack på förhand/David
Arbetssätt...