Pirayor gone frenzy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manon
    • January 2009
    • 27

    Pirayor gone frenzy

    Har ett juwel 260 med 10 rödbuks pirayor (6 mån) 2 Pansar malar och 2 små skalar (tänkt som mat till pirayorna)

    Och till frågan, köpte nyligen en Sötvattens muräna cirka 40-50 cm lång, kan ej exakt art eftersom det finns så lite info om dom på nätet tycker jag. Jag kom hem och stoppade ner han i akvariummet, efter 20 min så attackerar pirayorna och ger han några rejäla kyssar så han fick mestadels ytliga köttsår på bakre delen av kroppen, främre delen är oskadd och det ser ut som han kommer att åtehämta sig. Jag förflyttade han direkt till mitt cirka 60 liters som en nödlösning innan han blir ihjälbiten.

    Skador på följande länkar & mina söta pirayor












    Hur i helvete kommer det sig att dom käkar på han men rör ej skalar eller malar? han hade ingenstans att fly undan eftersom jag ej hade stoppat ner en grotta till han än som jag var på väg och rengöra.

    Får ett 530 kar på fredag som skall inredas, och juwel karet är redan sålt och hämtas om 2-3 veckor. Tror ni om jag bygger upp flertal bra gömställen till muränan i nya karet att det finns chans för han att överleva/fly undan vid attacker. och kommer ett större kar kanske ge plats åt även muränan så dom kan leva ihop?

    Eller det är antagligen kört för hans del och dom lär ha muräna buffe?
    Senast redigerad av Manon; 04 February 2009, 13:39.
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    #2
    Är det inte oftast så att fiskar som växer upp med varandra håller sams. släpper man däremot ner nya invånare så blir det oftast bråk.

    Mina blå ciklider bryr sig inte om mina tetror tex...

    Kommentar

    • Manon
      • January 2009
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av zoolander
      Är det inte oftast så att fiskar som växer upp med varandra håller sams. släpper man däremot ner nya invånare så blir det oftast bråk.

      Mina blå ciklider bryr sig inte om mina tetror tex...
      Dom äter inte ciklider, skalar och malar.

      men e galna i slöjstjärtar, tetror, guppys och tydligen muränor. Mer har jag inte provat.

      Man kan ju undra då vad dom hade gjort med en Silver Arowana om dom nu simmar lungt med arter från samma miljö.
      Senast redigerad av Manon; 04 February 2009, 13:10.

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        Du är lovligt naiv. Du fattar väll att du inte kan mosa ner fiskar tillsammans med 10 pirayor i ett 200L kar? Inte ens i ett 2000 känns det rimligt.
        Senast redigerad av woodo; 04 February 2009, 14:32.
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • Manon
          • January 2009
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av woodo
          Du är lovligt naiv. Du fattar väll att du inte kan mosa ner fiskar tillsammans med 10 pirayor i ett 200L kar? Inte ens i ett 2000 känns det rimligt.
          200 kar? 260L kar är det jag har, du får läsa ordentligt. Jag förstår att nuvarande kar i sig är trångt just nu för dom små rödbukarna, därför man uppgraderar sig till 530 denna veckan. Skulle varit 720L men inte alla bor i stora 6 rums villor där man kan ha ett helt zoo och hur mycket plats över som helst.

          2000L låter inte rimligt, där finns regler om hur mycket vikt per yta man får ha i lägenheter etc. Ska man vara riktigt långsökt så hör inte en fiskjävel hemma i nåt akvarium alls oavsett storlek.

          Först och främst kommer pirayorna i mitt kar, allt som inte överlever dom i karet är mer än gärna välkomna som en god måltid, men eftersom jag tyckte muränan var intressant som fisk så tänkte jag ge han en andra chans i nya karet, får han sig några jävla kyssar där i så antingen får han bli mat eller bo i grannens 720 kar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Manon
            Skulle varit 720L men inte alla bor i stora 6 rums villor där man kan ha ett helt zoo och hur mycket plats över som helst.
            Självklart så kan man ofta inte plats eller råd med hur stort akvarium som helst utan man får anpassa storleken efter utrymmet och ekonomin.
            Dock får man ju då också se till att införskaffa sådana fiskar som är lämpliga att hålla i ett sådant akvarium.
            2.000 liter tycker jag är att ta i väl mycket eftersom de inte är så himla aktiva - så stort akvarie behöver de faktikst inte. I Zoopets artbeskrivning så anges 720 liter som minimum http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=481&SOK=1 men medan de är små (1-2 år) så kan man utan problem ha dom i ett något mindre (400-500 liter).

            Sedan är det som zoolander skriver att fiskar som får växa upp ihop ofta kan fungera bra ihop, medan nykomlingar ligger i farozonen.
            Skalarer är dessutom höga så de blir sällan uppätna, Corydoras har giftiga vassa bröstfenstrålar så dessa brukar ofta inte rovfiskar röra (de blir då skadade)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13119

              #7
              Ursprungligen postat av Manon
              Har ett juwel 260 med 10 rödbuks pirayor (6 mån) 2 Pansar malar och 2 små skalar (tänkt som mat till pirayorna)

              Och till frågan, köpte nyligen en Sötvattens muräna cirka 40-50 cm lång, kan ej exakt art eftersom det finns så lite info om dom på nätet tycker jag. Jag kom hem och stoppade ner han i akvariummet, efter 20 min så attackerar pirayorna och ger han några rejäla kyssar så han fick mestadels ytliga köttsår på bakre delen av kroppen, främre delen är oskadd och det ser ut som han kommer att åtehämta sig. Jag förflyttade han direkt till mitt cirka 60 liters som en nödlösning innan han blir ihjälbiten.

              Skador på följande länkar & mina söta pirayor












              Hur i helvete kommer det sig att dom käkar på han men rör ej skalar eller malar? han hade ingenstans att fly undan eftersom jag ej hade stoppat ner en grotta till han än som jag var på väg och rengöra.

              Får ett 530 kar på fredag som skall inredas, och juwel karet är redan sålt och hämtas om 2-3 veckor. Tror ni om jag bygger upp flertal bra gömställen till muränan i nya karet att det finns chans för han att överleva/fly undan vid attacker. och kommer ett större kar kanske ge plats åt även muränan så dom kan leva ihop?

              Eller det är antagligen kört för hans del och dom lär ha muräna buffe?
              Det är väl helt solklart att det är olämpligt att stoppa ner en muräna tillsammans med pirayorna om man nu inte har sadistiska böjelser och avsaknad av empati och sunt förnuft!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...