Neontetrorna håller sig på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffeltrucken
    • December 2008
    • 16

    Neontetrorna håller sig på botten?

    Som rubriken lyder så håller sig mina ny inköpta neontetror (isläppta kl 13 idag). Jag undrar varför?
    Det är mitt första fisk köp någonsin så jag köpte dem tillsammans med 5 guppy 1 mal (kommer inte ihåg vilken art, men den är tydligen väldigt vanlig) och en liten brungroda.

    Skulle uppskatta svar då det som sagt är mitt första akvarieköp.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hur många tetror är det?
    Hur stort är karet?
    Hur mycket växter?

    Berätta gärna lite mer om ditt kar och vilken utrustning du har
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Gaffeltrucken
      • December 2008
      • 16

      #3
      Ah sant sry.

      det är 10st
      60cm långt och 54l
      då jag är dålig på namn så får jag beskriva hoppar det går bra ändå
      Jag har en lite längre växt med 1-2cm breda blad, och 24cm lång i vänstra "inner hörnet" bakom en liggande stock.
      En lite mindre växt med 0.5-1.5cm bred blad och ca:12cm lång som jag "plockat isär" och spritt ut lite runt en liten plastgrotta i högra "inner hörnet".
      Och en med ca: 3-5cm breda blad och ca: 7cm hög. Placerad i högra främre hörnet.

      Hoppas det är tillräckligt med info, säg till annars!

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
        Ah sant sry.

        det är 10st
        60cm långt och 54l
        då jag är dålig på namn så får jag beskriva hoppar det går bra ändå
        Jag har en lite längre växt med 1-2cm breda blad, och 24cm lång i vänstra "inner hörnet" bakom en liggande stock.
        En lite mindre växt med 0.5-1.5cm bred blad och ca:12cm lång som jag "plockat isär" och spritt ut lite runt en liten plastgrotta i högra "inner hörnet".
        Och en med ca: 3-5cm breda blad och ca: 7cm hög. Placerad i högra främre hörnet.

        Hoppas det är tillräckligt med info, säg till annars!
        Verkar ju som att du har en del växter så det borde ju inte vara det som stressar och 10st är ju ganska lagom.
        Kan vara att det är nystartat och vattnet är "nytt" så att säga. Fiskar trivs ju bättre i akvarium som varit igång ett tag.

        Du koppade in dem innan du släppte i dem väl? Så de fick vänja sig vid det nya vattnet.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Gaffeltrucken
          • December 2008
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Verkar ju som att du har en del växter så det borde ju inte vara det som stressar och 10st är ju ganska lagom.
          Kan vara att det är nystartat och vattnet är "nytt" så att säga. Fiskar trivs ju bättre i akvarium som varit igång ett tag.

          Du koppade in dem innan du släppte i dem väl? Så de fick vänja sig vid det nya vattnet.
          Jajamensan de låg och guppade i ca 35 min, med på fyllning av akvarie vatten var 10e minut.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
            Jajamensan de låg och guppade i ca 35 min, med på fyllning av akvarie vatten var 10e minut.
            Bra
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              #7
              Inte helt ovanligt att fiskar fegar vid botten när dom släpps i ett nytt kar. Ser dom friska ut i övrigt?

              Kommentar

              • MeKaL
                • August 2008
                • 128

                #8
                mina tetror höll alltid till längst bak i högra hörnet dom va då rint 15. va in på en djuraffär en dag när ja ändå var ute på och såg ett bra pris på neontetror, blev förbannad av blotta tanken att mina fegar i bakre hörnet så jag köpe 25 nya. då j*vlar blev de fart kan ja säga men då hör ju till saken att mitt kar är 350 liter =) men de var iofs likadant när dom gick i de på 60 liter. :/
                Frågar man inget, får man ingenting veta.

                Kommentar

                • Gaffeltrucken
                  • December 2008
                  • 16

                  #9
                  Dom håller sig fortfarande på botten, men nu så ligger dom och simmar motströms hela tiden.
                  Då och då så slutar de "paddla" med fenorna och glider bak ca 1 decimeter och simmar sedan upp igen. och så håller de på. Förutom ibland då de bara ligger och trycker i högra yterhörnet vid pumpen...

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Har du bra ytcirkulation? Alltså, blir det vågor på ytan?
                    Det behövs för att syresätta vattnet.

                    Skaffa nitrittest (dropptest) så fort som möjligt oxå. + en flaska nitrivec så du kickar igång bakterieproduktionen.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • M B
                      • December 2007
                      • 152

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                      Dom håller sig fortfarande på botten, men nu så ligger dom och simmar motströms hela tiden.
                      Då och då så slutar de "paddla" med fenorna och glider bak ca 1 decimeter och simmar sedan upp igen. och så håller de på. Förutom ibland då de bara ligger och trycker i högra yterhörnet vid pumpen...
                      Ta det lugnt. De kommer med största sannolikhet att bete sig annorlunda efter en tid. Det tar ett tag innan de anpassar sig till ett nytt akvarium.
                      Mikael
                      www.poecilia.org

                      Kommentar

                      • JohanFridsall
                        • November 2008
                        • 134

                        #12
                        Ursprungligen postat av M B
                        Ta det lugnt. De kommer med största sannolikhet att bete sig annorlunda efter en tid. Det tar ett tag innan de anpassar sig till ett nytt akvarium.

                        precis dem lär nog bara vara lite chokade efter flytten.. tänkt dej själv om du skulle vara i deras situation... de lär ju knapp ha hunnit hälsa på alla de andra fiskarna än.. inte helt omöjligt att de kan var rädda en längre tid.. och andra sidan så kan de var aktiva imon..

                        eller står akvariet emot en vägg ?

                        för såvitt jag vet så vill ju fiskar ha minst en sida där de kan få vara "ifred" annars kan de bli väldigt lätt skrämda.. och de kanske bara beter sig så när du är i närheten.. prova att sitta och titta en längre tid.. eller smyg dej in i rummet där de håller till..

                        men troligtvis så är de mer sociala efter en tid

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Vad jag absolut skulle rekomendera om karet nytt är att tillsätta en liten mängd salt (koksalt) till karet. Lite är runt 20 mg Klorid per liter dvs ca 40 mg per liter vatten i ditt falla 54 L ger ca 2,2 g denna mycket lilla mängd kan hjälpa fiskarna att motstå nitriten. Men tack vare att inga negativa effekter av vanligt salt fås föränn vid 1 g/L (vissa påstår även 2) så kan du ta lite mer (jag skulle säja 100 mg/L vilket ger 5,4 g vilket kanske är 5 ml dvs en tesked...) det är inte så jättenoga.

                          Vad gäller nitrit finns det två skolor när det gäller vattenbyten, själv byter jag 1/3 del av vattnet varje vecka (kanske som 1/6 på måndag och 1/6 fredag) från början för att hålla ner ammonium/ammoniak som sedan bildar nitrit, då tar inkörningen lite längre tid men nitrittoppen som kommer blir mycket lägre då tillgången på ammonium/ammoniak är lägre, med låg ammonium/ammoniak får inte bakterierna så mycket näring, för övrigt konsumerar växterna oxå lite ammonium/ammoniak.
                          Jag räknar med att inkörningen tar 2 månader så..tillsät ett kryddmått salt för varje bytt 10 liter vatten under denna tid. sedan skulle jag stoppa denna aktivitet.

                          De andra metoden säjer pilla inte alls på vattnet första månaden för då går inkörningen fortare.... denna metod föredrar jag inte själv.. Då hade jag nog skaffat nitrittest, nitrivec och sovit dåligt oxå.

                          Rengör ej filter (för än det beckat igen helt) och mata lite gäller för båda metoderna.. Och pH får inte vara under 6, då jobbar bakterierna dåligt, dessa skall sedan bryta ner nitriten till nästa produkt nitrat....som är ofarligt i måttliga halter (mindre än 100-200 mg) men dessa käkar säkert växterna upp.
                          Senast redigerad av Xul; 11 December 2008, 17:11.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...