Blå ögon tetror..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    Blå ögon tetror..

    Jag har några stycken i ett kanske lite väl litet akvarie.. 40 L, de är ensamma där och en av de 6 har dött de första 3 veckorna, detta kan vara en ren tillfällighet förståss men.. Men det som jag oroar mig mest för är att de verka lite blyga och håller sig nästan bara i den övre 4 e delen av akvariet. Och nej ,de snappar inte luft och dessa fiskar är ensamma i akvariet. Först idag när jag skriver simmar de lite mer i hela akvariet men då menar jag lite. Mina frågor är, är aqkvariet storleksmässigt OK (dvs går det, självklart vore 80 L bättre).. För jag måste veta om jag skall komplettera med ett par till ett måste i så fall (stimmfisk) eller om jag bör flytta dem och skaffa något annat. Akvariet är också fortfarande lite tomt då växterna inte har tagit sig än, skall jag slänga in en rutten gren eller något som lite gömme, bra eller dålig idee?

    Fakta
    Temperatur 21-22 grader på morgonen (doppvärmare har jag inte knökat in, är det för kallt)
    24 h Filtrering
    1/6 vattenbyte varje vecka
    Flingfoder 1 gång per dag med automat (står på kontoret).
    Senast redigerad av Xul; 04 December 2008, 16:38.
  • lollopop
    Banned
    • September 2008
    • 2

    #2
    inte för att vara negativ men ditt akvarium är fär litet.... jag menar hemma hoss pappa har jag 54 L och det är förlitet för mina fiska och vi ska köpa större.... ett tips.. det tycker jag ochså att du ska göra det kostar inte så mycket..+ du måste ha större om du ska ha en gren med...

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Ursprungligen postat av lollopop
      + du måste ha större om du ska ha en gren med...
      Annars trivs inte grenen menar du?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Annars trivs inte grenen menar du?
        Dagens asgarv

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Skadeglädje är den enda sanna glädjen säger dom, skärp er, håll er till ämnet och sluta göra ner nykomlingar.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Vad är blåögontetra för fisk?

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Det är en direkt översättning från tyska, den bör heta lika dant på svenska.
              Halvgenomskinlig grå tetra fisk med en ljusblå skimmrande ring runt ögat. Blir 3 cm.. eller kanske 4 cm jag litar aldrig på aquarister i affären, de vill få oss att tro att fiskarna knappt växer.

              Förresten i dag är det bra mycket mer liv i dom, att det tar soppas lång tid att få "liv" i fiskarna..

              Och grenen ger en fin diagonal i akvariet och fiskarna verkar uppskatta detta ?!! (todde de sket i det estetiska.. men jag hade säkert kunnat slänga ner en gammal klädhängare med samma resultat..

              Och vad gäller aquariestorleken är det en kompromiss. Den står på jobbet och jag skulle ganska säkert få lite mothugg från chefen om jag kom släpandes med ett 120 cm akvarie....
              Senast redigerad av Xul; 05 December 2008, 10:33.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Är du säker på att det är en tetra o inte en killi?
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Nej ej 100 % säker.. den har lite större sjärtfena som inte är så tetraliknande lite mer svepande.

                  Skall tillbaka till affären idag och kanske diskutera lite med killen där...
                  Och ta det latinska namnet oxå..
                  Senast redigerad av Xul; 05 December 2008, 11:04.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Gör så, tycker beskrivningen stämmer in på blå lyktögon
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Tack Kaj,..

                      Undra var jag fick tetra ifrån, du har alldeles rätt..

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        40 liter är OK för P. normani, det är en väldigt liten fisk, når den 3 cm är det starkt jobbat av den.
                        Den blir max ett år.
                        De håller mest till i den mellersta/övre delen av akvariet.
                        Den gillar växter, men vill ha öppna ytor.

                        Titta noga på dina fiskar efter tecken på sjukdom - det är inte en skygg eller tillbakadragen fisk, utan normalt sett en mycket aktiv och framfusig liten sak.

                        Kallas den verkligen Blaue Augen Salmler på tyska? "Blauauge" är annars en helt annan grupp av fiskar, småvuxna arter av regnbågsfiskar t.ex. ur släktet Popondetta.
                        Senast redigerad av Azur; 05 December 2008, 19:16.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Är mina 21-22 grader acceptabla för mina blålyktögon P norrmani..

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Xul
                            Är mina 21-22 grader acceptabla för mina blålyktögon P norrmani..
                            Ja, det är acceptabelt. Det är en aning lågt, men inte så det stör dem.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...