Finns det tetror som trivs i hårt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    Finns det tetror som trivs i hårt vatten?

    En dum fråga kanske. Jag har kollat i lite böcker, men inte hittat nåt. Finns det verkligen ingen sort som trivs? :/ De är ju så fina så jag vill gärna ha sådana.

    Mvh
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Jodå, även om de flesta populära tetror kommer från mjukt surt vatten så är det inget krav för att dom ska trivas. Mycket vanlig missuppfattning, det är för befruktandet av rommen som många arter kräver mjukt vatten.

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Jag hade lite samma problem som du. Men när jag gick till en akvarieaffär här i Uppsala (som har ganska hårt vatten) hade dom massor av olika tetror. Jag frågade om dom gjorde något med vattnet men det gjorde dom inte, det kom direkt från kranen

      Har svarta fantomtetror och igår flyttade några neontetror in
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Ursprungligen postat av ToveTott
        Jag hade lite samma problem som du. Men när jag gick till en akvarieaffär här i Uppsala (som har ganska hårt vatten) hade dom massor av olika tetror. Jag frågade om dom gjorde något med vattnet men det gjorde dom inte, det kom direkt från kranen
        När jag köpte mina rödmunnar i en Uppsalaaffär, så testade vi vattnet i den burk de gick i. Det hade ph 6,8. Då jag hade ph 7,6 hemma i det karet de skulle gå i skopade jag in dem extra långsamt.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Spiksoppa
          • September 2008
          • 62

          #5
          Åh, tack så jättemkt för svaren!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            Ursprungligen postat av TinaM
            När jag köpte mina rödmunnar i en Uppsalaaffär, så testade vi vattnet i den burk de gick i. Det hade ph 6,8. Då jag hade ph 7,6 hemma i det karet de skulle gå i skopade jag in dem extra långsamt.
            TinaM - vet du vilket värde du på vatten nu hemma? är det samma fortfarande? I affären sa de att det nya uppsala-vattnet som nu ska vara mjukare kan vara boven för mig att jag fick vita prick. Så jag tänkte att de kunde vara kul att höra om du visste om du har fått några nya värden.
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Jag har ph mellan 7,0 och 7,5 i de fem olika karen. Lägst har jag i 180 liters, men där har jag mycket rötter och ekblad. Kranvattnet har ph 7,6.

              Nu har jag hällt i ekbarksextrakt i hinkarna med utbytesvatten, så nästa gång jag gör vattenbyte blir det med vatten som har ph 7,0.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Spiksoppa
                • September 2008
                • 62

                #8
                Hur högt GH har ni Uppsalabor då?

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  #9
                  Ursprungligen postat av Spiksoppa
                  Hur högt GH har ni Uppsalabor då?
                  GH mellan 10 och 16
                  KH 6
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • Spiksoppa
                    • September 2008
                    • 62

                    #10
                    Ah okej. Jag har ett GH som är nånting över 16... Vet inte exakt eftersom testet jag använde var ett sånt där "stickprov" som man får reda på nitrit&nitrat&KH bl.a. samtidigt. Misstänker att de testerna kanske inte är så jättebra. I alla fall så var den högsta graden av GH som gick att läsa av på förpackningen "16>"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...