Köpa neon/kardinaltetror från odlare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockeXX
    • April 2006
    • 67

    Köpa neon/kardinaltetror från odlare?

    Skall fylla upp ett 400 liters med neon/kardinaltetror och behöver en rejäl grupp.
    Vet någon om man kan köpa direkt från nån odlare eller få bra pris från någon affär? Bor i växjö men här är det väldigt dyrt.
    Behöver väl minst 200 st eller vad tror ni?
    Ska ha 4 diskus oxå.
    Tack på förhand Jocke
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    #2
    Det bästa du kan göra är att fråga i din akvariebutik om dom kan ge dig ett bra pris..
    Annars är det väl bara och vänta tills akvariebutikerna kör en "raid" vet ju att nån i Örebro haft annonser på blocket med Neontetror för 4 kr styck lr nått sånt.
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Gå upp på tassar och hör om pris på 200 st neontetror

      Kommentar

      • jockeXX
        • April 2006
        • 67

        #4
        Tassar ville ha 18 för kardinalerna om man köper många.
        Tycker det blir lite saftigt....
        Neonen kanske är betydligt billigare.

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Kardinaler brukar väl för det mesta kosta 3 gånger så mycket som neoner, så vill du snabbt ha ett stim på 200 fiskar så är ju neoner helt klart billigare... Fast jag tycker ju att kardinalerna är 3 gånger så snygga! Du skulle ju kunna höra dej för på olika ställen, många affärer ger 10% rabatt vid köp av ca 20 stimfiskar om man frågar snällt. Och kanske behöver du inte köpa hela stimmet på en gång? Kardinaler lyser ju mer och blir lite större, så du behöver nog inte lika många för att få samma effekt som 200 neoner. Smaksak helt enkelt!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Kardinaler tycker jag är att föredra, de blir lite större vilket innebär mindre risk att de blir uppätna.

            Normalt ska man stödja sin lokala handlare, och de har rätt att ha hyggliga påslag, men att de ska behöva typ 2000:- i vinst på ditt stim fiskar känns lite överdrivet.

            De går ju att odla, en enda riktigt lyckad lek så har du ditt stim

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              200 kardinaler i en 400 liters burk tycker jag låter väldigt mycket!

              Själv har jag 13 kardinaler och 21 rödmunnar i en 720 liters och kan max tänka mig att dubbla det antalet.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av TinaM
                200 kardinaler i en 400 liters burk tycker jag låter väldigt mycket!

                Själv har jag 13 kardinaler och 21 rödmunnar i en 720 liters och kan max tänka mig att dubbla det antalet.

                Tillsammans med 4 diskus får jag nog lov att hålla med om att det låter väl mycket.

                Endast 68 relativt små tetror i ett 720 liters låter rätt glest, fast du kanske har andra fiskar också?

                Jag har fött upp ciklider som när de var något större än vad kardinaler kan bli fortfarande var stimbildande, efter att ha sett drygt 200 st sådana i ett 200 liters kan jag bara säga åt trådskaparen, om du vill ha en häftig syn så skit i diskusarna, kör på kardinalerna och någon liten mesig ciklid som ser till att kardinalerna går i stim ordentligt.

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Min lokala butik tar 3:90 för neonerna!
                  Fast då blir det ju Stockholm förstås.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    De går ju att odla, en enda riktigt lyckad lek så har du ditt stim
                    Hur går du tillväga för att odla kardinaltetror ? Den tillhör inte den mest lättodlade arten, så jag är nyfiken på hur du går tillväga.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Hur går du tillväga för att odla kardinaltetror ? Den tillhör inte den mest lättodlade arten, så jag är nyfiken på hur du går tillväga.

                      Tyvärr har inte jag odlat kardinaltetror, jag har aldrig försökt, men de odlas ju kommersiellt numera. Kardinaltetror hör inte till de mest lättodlade fiskarna. Men de har så lite tid på sig att föröka sig i naturen, och de har inga omfattande lekvandrignar eller annat "krångel" för sig, så de borde inte vara några egentliga problem att odla bara man uppfyller några enkla krav samtidigt. Det händer ju faktiskt att folk får yngel av dom i sällskapsakvarier.

                      Här är en artikel om hur man gör,


                      Jag antar att man inte ska räkna med 500 som resultat i första försket, men det var ju inte heller målsättningen att få fram så många.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Tyvärr har inte jag odlat kardinaltetror, jag har aldrig försökt, men de odlas ju kommersiellt numera. Kardinaltetror hör inte till de mest lättodlade fiskarna. Men de har så lite tid på sig att föröka sig i naturen, och de har inga omfattande lekvandrignar eller annat "krångel" för sig, så de borde inte vara några egentliga problem att odla bara man uppfyller några enkla krav samtidigt. Det händer ju faktiskt att folk får yngel av dom i sällskapsakvarier.

                        Här är en artikel om hur man gör,


                        Jag antar att man inte ska räkna med 500 som resultat i första försket, men det var ju inte heller målsättningen att få fram så många.
                        99,9% av alla kardinalttetror i handeln är vildfångade.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          99,9% av alla kardinalttetror i handeln är vildfångade.
                          Jag visste att de allra flesta var det, jag kanske formulerade mig lite avigt, men jag visste inte att det fanns så noggrann statistik.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Jag visste att de allra flesta var det, jag kanske formulerade mig lite avigt, men jag visste inte att det fanns så noggrann statistik.
                            Det finns nog ingen statistisk på detta, men det finns inga komersiella odlare som odlar den eftersom den är för svår att odla kontinuerligt. Däremot kan det uppstå slumpmässiga leker i hemmaakvarier och en del klarar sig, men det är nog ytterst ovanligt att dessa hamnar i någon affär så siffran 99,9% är i klar underkant
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              Jag känner en som odlat neontetror kommersiellt han hade 2000 i varje akvarium typ 150 liter, och drog upp ca 10000 neoner i månaden. Han har provat odla kardinaltetra också men de gav inte tillräckligt mycket yngel för att det skulle vara lönsamt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...