Koppartetra med storhetsvansinne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    Koppartetra med storhetsvansinne

    Har länge gått och spanat på koppartetror och häromdan slog jag till och köpte 5 stycken. Vad jag har läst mig till ska det vara en fredlig fisk vilket också stämmer för 4 av mina som glatt simmar omkring och sköter sitt. Den sista har dock storhetsvansinne. Han jagar iväg alla andra fiskar (förutom dom som är större) och har nu tagit över större delen av karet på 200l. Dom andra får trängas på ungefär 1/4 av akvariet. Vid matdags är han konstigt nog helt lugn.

    Är nu lite villrådig över hur jag ska göra. Både han och alla andra måste ju vara tokstressade vid det här laget. Funderar på om det kan hjälpa att köpa ett par till för att få ett större stim, men han verkar ju inte vilja vara med dom andra ändå så det lär ju inte hjälpa. Får man lämna tillbaka fiskar som är "galna"? Vill ju inte avliva den eftersom den är frisk.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Någon??
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Finns två val.
      Det ena är att ta bort han.
      Det andra är att skaffa något som gör han till lägre i rang och tvingar han till att snällt gå in i sitt stim igen.
      Koppartetror är ganska så tuffa. Även om den del säger annat.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är säkert lekbeteende. Många tetror, kanske de flesta, blir revirhävdande och aggressiva under leken. Det gäller även normalt sett mycket fredliga tetror som t.ex. neontetra.

        Det torde gå över på nån vecka.

        Större stim kan också hjälpa (det gör det svårare för de revirhållande tetrorna att upprätthålla sina revir).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Jo, det finns ju en bra "lekväxt" på hans sida av karet. Det konstiga är bara att han jagar bort alla andra vilket iofs kanske beror på att det inte finns någon hona (kan inte könsskillanden). Väntar ett tag till och hoppas att det går över.
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          Arbetssätt...