Sorgmanteltetror med färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Sorgmanteltetror med färg?

    Hej!

    Jag gillar sorgmanteltetror och har haft sånna förr men de blir ju så tråkiga när de blir bleka i färgen. Finns det något man kan göra för att få dem att behålla sin skarpa svarta färg på "manteln" (som jag upplever att de har när de är små)?

    malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nej, de blir gråare med tiden och det är inget man kan göra någonting åt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kajja
      • October 2008
      • 5

      #3
      Jag har också sormantel tetror
      Fast jag har både svarta och vita.

      Kommentar

      • malu
        • February 2008
        • 127

        #4
        Ursprungligen postat av Kajja
        Jag har också sormantel tetror
        Fast jag har både svarta och vita.
        Vita? Menar du att de har bleknat eller finns det vita också?

        malu
        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av malu
          Vita? Menar du att de har bleknat eller finns det vita också?

          malu
          Det finns en vit framodlad färgvariant av sorgmanteltetra. En del av dem är färgade på konstgjord väg, så att de är både gula, blå, röda, och gröna, köp inte dessa! Förstår inte att folk inte fattar misstanke, när fiskar av samma art ser ut som olikfärgade karameller i en godispåse.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • malu
            • February 2008
            • 127

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Det finns en vit framodlad färgvariant av sorgmanteltetra. En del av dem är färgade på konstgjord väg, så att de är både gula, blå, röda, och gröna, köp inte dessa! Förstår inte att folk inte fattar misstanke, när fiskar av samma art ser ut som olikfärgade karameller i en godispåse.
            Usch då, det låter inte så vänligt mot fisken. Som tur är har jag aldrig sett några sådana. Synd bara att de bleknar så i färgen, jag tycker att de är jättefina när de är små men de blir ju ganska tråkigt grå sedan.

            malu
            -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Ursprungligen postat av Kajja
              Jag har också sormantel tetror
              Fast jag har både svarta och vita.
              Kan du lägga upp bilder på det

              Kommentar

              • malu
                • February 2008
                • 127

                #8
                Ja, bilder hade varit kul. Även på sådana som är färgade...
                -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Man färgar ju fler sorters fiskar. Har läst en del om slöjstjärtar, och där förekommer det med.
                  Innan jag provade att byta ut de röda mygglarverna till mina grodor mot vita, så funderade jag faktist på om man kunde färga de vita med karamellfärg. Tack och lov så var det inga problem att byta. Men jag hade inte provat utan att ta reda på mer om hur det skulle påverka fisken osv.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Det finns fler fiskar som tyvärr färgas, t.ex albino pansarmalar, glasabborrar, och "papegojciklider".

                    Den affär jag oftast åker till, och som jag trots allt anser vara seriös och kunnig, har tyvärr tagit in både färgade vita sorgmantlar, glasabborrar, och "papegojciklider". Oavsett hur det påverkar fisken är det väldigt onödigt, och är bara ett sätt att tjäna pengar. Vissa "papegojciklider" målar eller tatuerar de t.o.m in mönster på.

                    Vad jag har förstått, så är det ganska stressande för fisken, och de blir nog sjuka rätt lätt. De färgade glasabborrar jag har sett har haft svamp. Och hur som helst så tror jag färgen bleknar och försvinner efter ett tag.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Micke_A:

                      hade faktiskt ingen aning om att sådant utfördes på fiskar, hemskt. Ska hålla det i åtanke för framtiden, tack.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Om ni vill ha en mörk tetra som lite liknar sorgmanteltetran, men inte blir grådaskig, och som dessutom enligt mig är snyggare, så kan jag rekommendera svart fantomtetra. Den har ett intressant imponerbeteende sinsemellan.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Om ni vill ha en mörk tetra som lite liknar sorgmanteltetran, men inte blir grådaskig, och som dessutom enligt mig är snyggare, så kan jag rekommendera svart fantomtetra. Den har ett intressant imponerbeteende sinsemellan.
                          Kan inte annat än hålla med, på en skala 1-10 är den tetran en 11!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...