Vilken tetra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Vilken tetra!

    Jag har ett akvarium på 112 liter som 2 Nyckelhålsciklider ska flytta in i imorgon. Jag ska ha galaxy eller Rödmunstetra där i så småning om.

    Men nu ibörjan och kanske sen också om allt känns bra ska jag välja mellan 2 sorters tetror som jag har i mina andra akvarium. Jag funderar på

    10 Neontetror ca 3 cm
    Eller
    5 Minortetror ca 4-5 cm

    Vilket passar bäst med nyckelhålscikliderna?

    (Jag har 15 minortetror just nu i mitt 222 liters och
    30 Neontetror i mitt andra 100 liters akvarium )

    ( Kanske lite rörigt men jag tror ni förstår ) HAha

    Mvh Simon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog inte ha mer än ett stim i ett 112 liters kar då det bara kommer att se rörigt ut, utan då är det bättre att köra med ett lite större stim.
    Även rödmunnar i ett 112 liters är lite för dåligt med plats för då de gärna stimmar, och då skulle det se bra mycket bättre ut att byta plats så du får halva stimmet med Minortetror i 112:an och halva i ditt 222:a tillsammans med rödmunnarna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Men jag menar inte ha mer än ett stimm! Jag vill ha Neontetror eller Minortetror nu tills jag får mer pengar! Vilken tetra av dem 2 är bäst att ha med nycklarna? // Simon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Aha, nu fattar jag(tror jag).
        Det spelar inte så stor roll, men Minortetran är lite roligare då den inte är lika vanlig som neonen. Du har inte kollat in tex Svart fantomtetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459&SOK=1, iofs lite dyrare men satan i gatan vad snygg den är!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Tycker den hade lite tråkig färg ! Men jag har ju 15 minortetror nu men räcker det med 5 st minortetror eller ska man ha mer?

          Äter Nyckelhålscikliden upp Neontetrorna ?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Aha, nu fattar jag(tror jag).
            Det spelar inte så stor roll, men Minortetran är lite roligare då den inte är lika vanlig som neonen. Du har inte kollat in tex Svart fantomtetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459&SOK=1, iofs lite dyrare men satan i gatan vad snygg den är!
            Kan inte annat än hålla med, fy sjutton vad snygg!

            Själv har jag tröttnat rejält på mina neontetror, och har funderat på att lämna tillbaka till affären. Men samtidigt gnager det att "Om man en gång köpt ett djur så ska man ta ansvar för det och inte skicka iväg problemen"
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Simon--B
              • May 2008
              • 720

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Kan inte annat än hålla med, fy sjutton vad snygg!

              Själv har jag tröttnat rejält på mina neontetror, och har funderat på att lämna tillbaka till affären. Men samtidigt gnager det att "Om man en gång köpt ett djur så ska man ta ansvar för det och inte skicka iväg problemen"
              'Ja vi har olika smak och det är ju tur det // Simon

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Simon--B
                'Ja vi har olika smak och det är ju tur det // Simon
                Ja, annars hade det bara funnits en sorts akvarium. x)
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Ja, annars hade det bara funnits en sorts akvarium. x)
                  Ja hade varit ganska tråkigt ! Men vet någon om man kan ha bara 5 minortetror i en grupp eller måste man ha minst 10?

                  // Simon

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Kan inte annat än hålla med, fy sjutton vad snygg!

                    Själv har jag tröttnat rejält på mina neontetror, och har funderat på att lämna tillbaka till affären. Men samtidigt gnager det att "Om man en gång köpt ett djur så ska man ta ansvar för det och inte skicka iväg problemen"
                    Samtidigt, lämnar du in dem till en affär så får någon annan njuta av dem medans du själv förnyar dig lite. Jag tror det är nyttigt att göra, så inte intresset svalnar.

                    Ursprungligen postat av Simon--B
                    Ja hade varit ganska tråkigt ! Men vet någon om man kan ha bara 5 minortetror i en grupp eller måste man ha minst 10?

                    // Simon
                    Varför inte en mellanväg, 8 st? Men ju fler desto snyggare när det gäller tetror.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Simon--B
                      • May 2008
                      • 720

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Samtidigt, lämnar du in dem till en affär så får någon annan njuta av dem medans du själv förnyar dig lite. Jag tror det är nyttigt att göra, så inte intresset svalnar.


                      Varför inte en mellanväg, 8 st? Men ju fler desto snyggare när det gäller tetror.
                      Jaa självklart är det snyggare om man har många tetror ! Men jag ska nog köpa rödmunstetror senare och kanske Galaxy för hon i djuraffären sa att hon skulle kolla om hon kunde ta hem det men on hade aldrig sett det på sin beställningslista

                      Sen sa hon också att hon funderar på att ha några saltvatten kar Och sälja lite Då blev man lite sugen på det också

                      Ska nog köpa rödmunstetra direkt för jag vill inte röta förmycket nu i 222 litaren för skalarerna har blivit jätte konstiga och väldigt rädda av dig :S

                      Tack för all Hjälp // Simon

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #12
                        Det blevinte rödmunstetra utan Kilfläcksrasbora Tyckte dem var skit snygga ändå om dem inte har få starka färger

                        Så köpte 2 nyckelhålciklider, och 10 Kilfläcksrasbora och 2 siamersik algätare till mitt stora akvarium

                        Nycklarna kostade 45 kr st och Kilfläcksrasbora kostade 119 för 10 st! Men sen fick jag allt 9 kr billigare Vet ej varför hon brukar göra så Men var det ett bra pris för fiskarna eller ett ganska normalt pris?

                        // Simon

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det var ett ganska bra pris, Nyckelhålsciklider brukar ligga i den prisklassen för ca 4 cm stora ex, och om jag fattade dig rätt så var dessa lite större?
                          Kul med lite ny fisk!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det var ett ganska bra pris, Nyckelhålsciklider brukar ligga i den prisklassen för ca 4 cm stora ex, och om jag fattade dig rätt så var dessa lite större?
                            Kul med lite ny fisk!
                            Jaa dessa var nog 6-7 cm eller något sådant Jaa jätte roligt med ny fisk

                            Kommentar

                            • patrick
                              • November 2003
                              • 178

                              #15
                              måste hålla med ansjo svart fantomtetra e rätt läcker, samma med dolkstickstetra som e rätt lik fantomerna fast lite färg gladare=) men själv föredrar jag nog kardinaler, dom e fina i ett stort stim
                              Patrick

                              Kommentar

                              Arbetssätt...