Könsskillnader hos svart fantomtetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Könsskillnader hos svart fantomtetra?

    Jag har just nu två svarta fantomtetror i mitt akvarium på 102L. Fler är planerade, har just startat akvariet. På affären sa dom att det var en hane och en hona och att man kunde se det på att honan har rödaktiga bukfenor.

    Jag har svårt att se färgen på bukfenorna men båda har definitivt en rödaktig fettfena.
    Är det två honor jag har?
    Finns det något annat bra sätt att skilja dom åt?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Hanarna har också längre och större ryggfena och analfena, och honorna rundare om buken.
    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Då är det kanske två honor jag har. Jag kan inte se någon skillnad på deras ryggfenor. Eller kan det bero på att dom inte är könsmogna ännu?
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        ...Eller så kanske det är en hane och en hona. Den mindre höll nyss på och spände ut fenorna för den större och liksom simmade lite på sned snett ovanför....hm...
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • LenoreH
          • April 2008
          • 107

          #5
          Köpte nyss 7 sv fantomtetror på bollmoraaktionen och vad jag hört är det 5 hanar och 2 honor dvs de med röda bukfenor är honor.
          Förövrigt mycket trevliga fiskar
          ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            Ursprungligen postat av LenoreH
            Köpte nyss 7 sv fantomtetror på bollmoraaktionen och vad jag hört är det 5 hanar och 2 honor dvs de med röda bukfenor är honor.
            Förövrigt mycket trevliga fiskar
            Ja visst är dom!
            Färgen på bukfenorna är inte så tydliga hos mina. Funderar fortfarande på vad det kan vara för kön. Ibland spänner båda upp fenorna Här är en bild på en av dom: http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...0/23937536.jpg

            Hur beter sig dina hanar mot varandra?

            Idag är det tänkt att bli några fler fantomer i akvariet
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Den fantom du har på bilden är en hona vilket du dels ser på den korta ryggfenan, att hon är rätt rund i kroppsforman och för att de främre bukfenorna (de som sitter i par) är röda(ktiga). Hannarna kan ta varsin del av akvariet i smårevir vilka är löst försvarade med dominansuppvisningar, precis sådana du sett när de spänner upp sig och simmar på sniskan. Honorna kan också "fightas" sinsemellan på samma sätt men inte alls lika intensivt.

              När du köper hannar kommer du får se större och bredare ryggfenor och intensivare uppvisningar. Hannarna kan dessutom djupna i färgen från det vanliga halvgenomskinligt gråa till en mörkt silverrökgrå som näst intill gränsar till svart. Tänk också på att fantomer är stimfiskar och vill bo med minst 10 andra artfränder...

              Det finns tre färgvarianter av fantomtetra, röd, svart och gul. Jag tror dock att de svarta är originalfärg, de andra är odlingsvarianter. Hos mina fantomer är honorna av röd variant och hannarna svarta, men ynglen har blivit röda alla två (som överlevde sina hungriga föräldrar). Av vad jag kan se just nu är ynglen körsbärsröda honor med intensivröda bukfenor och övriga fenor svartkantade eller helsvarta.
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Men den "honan" har våldsamma revirstrider med hanen som för övrigt inte heller har så långt utdragen ryggfena som jag sett andra hanar ha. Köpte två honor igår. Betyder det att jag har fyra honor nu

                Måste försöka ta bilder på alla 4 men det är inte det lättaste

                När det gäller hu många man ska ha finns det väldigt olika åsikter. Jag har tänkt att ha mer än 4 men har nyss startat akvariet så jag inte gärna slänga i alla på en gång, har ju räkor också. Om det blir 10 vet jag däremot inte. Akvariet är bara på 102 L och vill gärna ha en del annan fisk också..
                Senast redigerad av ToveTott; 05 October 2008, 10:53.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  Ursprungligen postat av ToveTott
                  Men den "honan" har våldsamma revirstrider med hanen som för övrigt inte heller har så långt utdragen ryggfena som jag sett andra hanar ha. Köpte två honor igår. Betyder det att jag har fyra honor nu
                  Mycket möjligt att du har 4 honor, det är svårt för oss att avgöra. Men ja.. har alla röda bukfenor så är de honor. Striderna kan vara tuffa till en början men det kommer att klinga av när de hittar sin plats i akvariet. Inget att oroa sig för iaf

                  Ursprungligen postat av ToveTott
                  När det gäller hu många man ska ha finns det väldigt olika åsikter. Jag har tänkt att ha mer än 4 men har nyss startat akvariet så jag inte gärna slänga i alla på en gång, har ju räkor också. Om det blir 10 vet jag däremot inte. Akvariet är bara på 102 L och vill gärna ha en del annan fisk också..
                  Visst är det olika åsikter men hur många man ska ha men det är klokt av dig att inte slänga i allt på en gång!

                  Tetror är i allmänhet stimfiskar och vill därför helst gå många ihop, en "tumregel" är ju de där magiska 10. Själv började jag med just 10 st i ett 250L, 7 honor och tre hannar. Honorna verkade vara av klenare virke (äldre från början?) än hannarna för 4 av dem har dött av under åren. Jag numera 8 st, 3 honor, 3 hannar och de 2 yngelna som helt plötsligt poppade upp en dag.

                  Dessutom är fantomer riktigt snabba rovdjur som ser allt som rör sig som potentiell mat. Mina fantomer tar med lätthet ancistrusyngel i centimeterklassen, vilket iofs är tur eftersom jag annars skulle bli översvämmad med yngel. Nu överlever 0-1 unge per ancistruskull och det känns rätt lagom. Mina små avelsförsök med guppy har dock helt gått om intet i det akvariet. Tetrorna tog allt innan jag ens hann se resultatet. Jag antar att guppy varken har vett nog att hålla sig bland växterna som sina andra yngelvänner eller är snabba nog att hålla sig undan..Fittest survive och allt det där...

                  Jag rekommenderar dock att du har koll på dina räkor och eventuellt flyttar dem om de börjar minska i antal. Simmande räkor är mumma för tetror...
                  Senast redigerad av ize; 06 October 2008, 06:49.
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #10
                    Tror nog att alla är honor för även om allas fenor inte är så väldigt röda är kroppsformen och formen på ryggfenan väldigt lika.

                    Räkorna är amanoräkor och större än tetrorna så jag tror inte att det är någon fara än så länge men jag ska hålla ögonen öppna

                    Funderade på att skaffa körsbärsräkor längre fram men jag vill ju inte ha dom uppätna så det får nog vara. Hur stora saker kan dom sätta i sig egentligen?
                    Senast redigerad av ToveTott; 07 October 2008, 16:54.
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Ursprungligen postat av ToveTott
                      Tror nog att alla är honor för även om allas fenor inte är så väldigt röda är kroppsformen och formen på ryggfenan väldigt lika.

                      Räkorna är amanoräkor och mycket större än tetrorna så jag tror inte att det är någon fara än så länge men jag ska hålla ögonen öppna

                      Funderade på att skaffa körsbärsräkor längre fram men jag vill ju inte ha dom uppätna så det får nog vara. Hur stora saker kan dom sätta i sig egentligen?
                      Jag tror att runt centimetern är max, men det är bara vad jag tror. Om man försöker mata med någon bit i den storleken kommer de fram och tar en testtugga ibland men det är sällan att de stannar kvar och vråläter. Ett simmande/snabbåkande bytes"djur" är däremot mycket mer intressant och kan förföljas i snabba ruscher om och om igen, speciellt när de inte fått mat på någon dag.

                      Kika på dina fantomer och studera dem och deras beteende nära.. i mina ögon är de nästan lika kul att titta på som ciklider
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av ize
                        Det finns tre färgvarianter av fantomtetra, röd, svart och gul. Jag tror dock att de svarta är originalfärg, de andra är odlingsvarianter. Hos mina fantomer är honorna av röd variant och hannarna svarta, men ynglen har blivit röda alla två (som överlevde sina hungriga föräldrar). Av vad jag kan se just nu är ynglen körsbärsröda honor med intensivröda bukfenor och övriga fenor svartkantade eller helsvarta.
                        Röd, gul, och svart fantomtetra är olika arter.


                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #13
                          Ursprungligen postat av ize
                          Jag tror att runt centimetern är max, men det är bara vad jag tror. Om man försöker mata med någon bit i den storleken kommer de fram och tar en testtugga ibland men det är sällan att de stannar kvar och vråläter. Ett simmande/snabbåkande bytes"djur" är däremot mycket mer intressant och kan förföljas i snabba ruscher om och om igen, speciellt när de inte fått mat på någon dag.

                          Kika på dina fantomer och studera dem och deras beteende nära.. i mina ögon är de nästan lika kul att titta på som ciklider
                          Funderar på neontetror i framtiden...hoppas att det funkar.
                          Kunde inte låta bli att skaffa två "riktiga" hanar idag. Vilken fart det blev!
                          Alla far runt och spänner ut fenorna för varandra Riktigt svårt att inte bli sittande och bara titta
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ize
                            • May 2004
                            • 612

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            I så fall är de ytterst nära besläktade och helt klart korsningsbara.. fast vi kanske inte ska gå in i korsningsbarheten mellan fiskarter? *tänker på några vilda cikliddiskussioner som nån annan kan få plocka upp* Huruvida deras avkommor är fertila är dock lite svårare att ge svar på
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                            Amor vincit omnia

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Tja, mest viktigt är väl att inte sprida ynglen vidare, om de är korsningar
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...