Kardinaltetra med neontetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    Kardinaltetra med neontetra?

    Hej!

    Nybörjare är jag inom alla kategorier på akvariefiskar.

    Blev med akvarie för ungefär en månad sedan och inser mer o mer att det krävs lite mer än vad dom sa i djuraffären.

    Köpte 15 kardinaltetra varav alla döda utom 2... tycker synd om dom två som är kvar men vägrar köpa fler då jag inte verkar kunna hålla liv i dom.
    Min fråga är därför om jag kan köpa neontetror som dom kan "stimma" med? DOm är ju ganska lika... men kommer dom att ta varandra som artfränder???

    Något annat tips?
  • Mika777
    • September 2008
    • 40

    #2
    Kom igen... någon?

    Förbarma er över dom stackarna!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Till en början så skulle jag vilja råda dig att läsa på lite om uppstarten av ett akvarie, det finns två stycken bra guider här på zoopet och här finns länken till en av dem.

      Den andra guiden är en sammanställning i forumet av Danne och Anzo och den hittar du här.

      Ett vanligt fel vid uppstart är att man tror att det handlar om att fylla akvariet med kranvatten som man "behandlar" med olika preparat som tex aquatan och nitrivec och att det sen bara är att stoppa i dom fiskar man bestämt sig för, ge dom mat och hoppas på att dom är glada och lyckliga och kanske om man har tur blir fler.

      Problemen om vi ska börja med att sätta fingret på dom vanligaste är den tid det normalt tar för ett helt nytt akvarium att utveckla och bygga upp den bakterieflora som behövs för att bryta ner fiskexkrementer och överbliven mat och den tiden är omkring 30 dagar från den första dagen man sätter ut dom 2-3 första fiskarna.

      Under den här tiden ska man mata ytterst sparsamt och vänta ett par dagar mellan matningarna, samtidigt ska man med ett dropptest för nitrit dagligen hålla koll på sina vattenvärden, delvattenbyten ska undvikas under den här inkörningsperioden och ska bara användas i nödfall.

      Överbliven mat som hamnar på botten kan sugas upp med en dävert liksom ev synliga fiskexkrementer samt döda växtdelar, filtret ska INTE rengöras såtillvida det inte blir stopp i det.

      Samtidigt är det viktigt att de fiskar man bestämt sig för passar ihop, både socialt men även att dom passar i samma typ av vatten, man kan även vara påpasslig på om någon av arterna blir aggresiva mot andra fiskar i samband med att dom ynglar.

      Efter omkring en månad har akvariet cyklat klart och resterande fiskar kan introduceras.

      Titta runt i artbeskrivningarna, dom fiskar som är markerade med en guldmal är bara öppna för guldmedlemmar men det finns ett helt internet där ute som man kan söka på om man kammar noll här, annars är det bara att fråga.

      Lycka till!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Visst kan du ha dessa båda tetrorna tillsammans, men det kommer inte att se så kul ut eftersom de är såpass lika men ändå olika. Då skulle det bara bättre att du väntar ett tag tills du fått balans på karet och då köper kardinaler att fylla ut det befintliga stimmet med, eller köper en annan sorts tetror.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mika777
          • September 2008
          • 40

          #5
          Tack Gaffel! Nu blir det till att införskaffa nitrit "test" och byta vatten... 50% per dag!!!! SKulle kunna strypa försäljerskan på djuraffären... inte konstiga att dom dör! Inte konstigt att det är grönt...inte konstigt alls...
          Kan detta räcka tror du/ni? Eller måste jag ta ut fiskar för att få rätt balans??? Mitt akvarie är på ca 70 liter och jag har 11 stycken 4-5 cm fiskar i det... >Hoppas jag för jag vet ta mig tusan inte vad 4 av dom är för sort... stod slöjstjärtar på sylten men efter att ha sökt här på forumet inser jag att det är det inte.
          Ansjo: Jag förstår ditt resonemang... men just nu är jag bara intresserad av att fiskarna ska må så bra som möjligt...om jag får balans på mitt akvarium så blir mitt nästa fiskköp kardinaltetror... kanske... Känner mig ganska avskräckt just nu.

          Jag tror jag flyttar denna tråden vidare till akvarie tråden... ni kan hitta mig där...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vad var det tråden handlade om då?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mika777
              • September 2008
              • 40

              #7
              Först handlade den om kardinal tetror... men jag inser nu att den egentligen handlar om ett ganska sorgligt nybörjar akvarium... så jag startade en tråd under nybörjarakvarium som heter " jag har gjort fel... jag erkänner..."
              Titta gärna in på den... ge mig alla råd ni /du kan...

              Tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...