Kardinaler med konkav buk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Kardinaler med konkav buk

    Vad beror detta på? Är det vanligt? ...I mitt akvarium är det det... En efter en försvinner den runda formen på mina kardinaltetror och deras buk blir konkav istället för konvex. Det är sedan dessa som dör. Nu var det längesedan en kardinal dog, men jag kan se på ett par, tre stycken att de börjar få en konkav buk och kommer det därför troligtvis vara dem som dör härnäst.

    Så vad är detta för nåt? Har det med något vattenvärde att göra? De klarar alltid av att roffa åt sig både flingfoder och frysfoder, så det kan ju inte vara att de inte får tillräckligt med mat? Dessutom verkar de fortfarande ha bra hull över resten av kroppen, det är bara själva buken som försvinner...

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    När mina ser ut så är det av ålder och då brukar det oftast vara på slutversen för dem. Skulle även tro att de kan drabbas av tarmproblem, men har inte sett avföringen vara annorlunda än vanligt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Jag funderade också på åldern... De verkar helt pigga och fina i övrigt och avföringen ser normal ut. Men lever de verkligen bara i ett par år i så fall?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag är inte säker, men medellivslängden på kardinaler i akvarium är nog inte mer än ett par tre år. Mina äldsta är nog runt 3 år och börjar se ganska slitna ut, och det syns ganska tydligt vilka som troligen är äldst i gänget.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Jaha, ok. Tur att det inte var nåt annat. Fast åldern kan man ju å andra sidan inte göra nåt åt...

          Men tack för hjälpen!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kollade runt lite nu, och sköter man Kardinaltetran på rätt sätt kan den bli upp till 10-12 år, men det är jag personligen lite tveksam till och medellivslängden är säkerligen bra mycket kortare än så.
            Däremot skiljer det nog mycket mellan individerna hur de har levt sina år och vilken föda de fått och andra livsbetingelser de har genomgått.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #7
              Jag tror faktiskt ingen av mina har blivit äldre än 3 år, sedan blir de ...konkavbukade... och en dag är de bara borta (och ancistrusarna ser en aning mättare och gladare ut). Men men... det är väl olika, precis som du säger, med föda och livsbetingelser osv.

              Kommentar

              Arbetssätt...