colombiatetra - trevlig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    colombiatetra - trevlig?

    Hur är colombiatetran? Jag funderar på att byta ut mina rosentetror mig colombiatetra, nämligen. Rosentetrorna är superfina men tråkiga, de gör ju liksom inget, inte särskilt livliga eller så, stimmar inte så bra heller.
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    #2
    Hej

    Jag har Colombiatetror i ett kar (tillsammans med Rosentetror bl.a.) och jag tycker de är jättetrevliga. Jag har inte heller kunnat märka att de skulle ge sig på annan fisk, vilket man ibland ser uppgifter om.

    De stimmar väl egentligen inte så bra de heller, vill man ha en fisk som simmar i täta stim så får man skaffa Rödmunstetror.

    Kommentar

    • miaz
      • March 2007
      • 171

      #3
      Jag gillar också Colombiatetran. Den har läckra färger och jag tycker den ser ut lite som en mini-piraya med sitt underbett. Mina stimmar inte heller så bra men det för däremot Dolkstickstetrorna som går i samma kar.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        tips, hade ett gäng med dom innan, de såg ganska så tråkiga ut,
        tills jag bytte lysrör som var mer åt det blåa spektrat, hade innan
        haft mer åt det röda spektrat, satan i lådan vilka underbara färger
        de fick med det nya röret, tyvärr har jag glömt vad det hette.

        sedan dog alla när jag var på en semester och grannen matade dom,
        flera ggr per dag.....typ en halv näve flinger 4-5 ggr per dag...
        det karet var inte roligt när jag kom hem.

        men de var trevliga så länge de varade
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • janne63
          • August 2006
          • 294

          #5
          Colombiatetran är förresten lite känslig för mycket höga temperaturer, min värmare skenade och alla mina dog utom en. Rosentetrorna klarade sig dock fint i samma kar.

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            Tack alla! Tror hjag satsar på dem. Jag gillar också underbettet!

            Ursprungligen postat av janne63
            Colombiatetran är förresten lite känslig för mycket höga temperaturer, min värmare skenade och alla mina dog utom en. Rosentetrorna klarade sig dock fint i samma kar.
            Mycket hög temperatur - som i över 30 grader, eller? För det är nästan omöjligt att få ner tempen under 27 hemma hos mig under sommarhalvåret (hyreshus med supertäta väggar och fönster).

            Kommentar

            • nille
              • March 2002
              • 323

              #7
              Det roligaste med Colombiatetan tycker jag är att den efter vattenbyte brukar sätta igång att leka.Har man hyfsat mycket växter så är det alltid en del yngel som klarar sig även fast man har den i sällskapsakvarier.
              Andra trevliga tetror med samma benägenhet är tex citrontetra,pirangatetra och brillianttetra.

              Jag köpte mina första ex av colombiatetra i Tyskland våren -97 tror jag,de var då en nyhet och nyss inkomna,sedan dess har jag konstant haft en flock colombiatetror.



              Niclas
              niclas

              Kommentar

              • janne63
                • August 2006
                • 294

                #8
                Ursprungligen postat av nils_sverker
                Tack alla! Tror hjag satsar på dem. Jag gillar också underbettet!



                Mycket hög temperatur - som i över 30 grader, eller? För det är nästan omöjligt att få ner tempen under 27 hemma hos mig under sommarhalvåret (hyreshus med supertäta väggar och fönster).
                Vet inte exakt var gränsen går men tempen var i alla fall en bra bit över 30 när värmaren skenade iväg.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kompisen gillade dem inte efter ett tag då han fick svårt att bli av med alla yngel, men det kan vara ett kärt bekymmer!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • twintank
                    • July 2008
                    • 5

                    #10
                    De är faktiskt väldigt livliga och trevliga. När de trivs blir det väldigt fina. Man ser dock direkt när det känner sig stressade då de tappar all färg på fenorna. Våra har nu bott i vårt akvarium i ca en månad, de trivs hur bra som helst och har väldigt röda och fina fenor.

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #11
                      ... fast nu börjar jag bli fäst vid mina rosentetror igen, blir sugen på att öka på beståndet av dem. Sedan vill jag ha rödmunnar också... man kan väl inte ha tre tetrastim i ett 150-liters... Fast barnen har ju fått en 72:a... ja, det ska nog gå att lösa på något vis. Tack alla, igen!

                      Kommentar

                      • EA1
                        • December 2007
                        • 22

                        #12
                        Håller med om att Columbiatetror är trevliga fiskar. Tänkte från början skaffa Neontetra men fick rådet att skaffa några större stimmfiskar då jag har Scalarer i samma kar. Tyckte Columbiatetrorna var lite bleka och färglösa när de var små men nu när det växt till sig är de riktigt färgranna. Men som sagt de stimmar lite dåligt. Måste bero på att de inte är rädda för någon annan fisk, de ser ju som sagt ut som små pirayor.

                        /Andreas

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Hej!
                          nu återupplivar jag en mer än tio år gammal tråd! Återvinning och/eller återanvändning är väl het ok, eller?

                          Nåväl, colombiatetra, eller colombiansk tetra har jag nu haft i ungefär ett års tid. Blev rekommenderad dessa av min "fiskhandlare". Jag köpte 20 stycken och satt in dem i mitt då nystartade Trigon 350. I butiken såg dom väldigt gråa och genomskinliga ut, inte roliga alls. Men hemma började dom färga ut allt mer. Är ny blåskimrande med röda kanter på stjärtfeman och även ryggfenan. Honorna är runda och fina om buken och hanarna har större och spetsigare ryggfenor. Ja med ett uderbett är dom inte helt olika pirayor, fast då mindre.

                          Det har hänt x flera att dom lekt, jag har inte aktivt tagit vara på ynglen, men enligt Dravins teorier är det de smartaste och starkaste individerna som överlever. Nu har jag för många colombiatetror, men måhända faller kanske några av de äldre ifrån. Jag satte även in colombiatetror i ett mindre Rio 125, och flyttade över någa yngel dit, även där ökar antalet. Under sommarens värmebölja lekte dessa tetror mer och ihärdigare än innan, tempen i akvarierna var då 29-30° celsius, det verkar subjektivt som om de gillade den värmen.

                          Kollade ordentligt i det stora akvariet i förrgår och i går, och furutom fullvuxna och nästan fullvuxna individer, finns det yngel i ungefär fyra olika storlekar, omkring 10 av varje generation.... Skall väl se vad jag hittar på för att inte det skall bli en överetablering.

                          Längre upp i denna tråd kan man läsa att den inläggaren ansåg att dom stimmar dåligt, det gör inte mina stora och halvstora exemplar, dom håller ihop rätt så bra, däremot bildar de mindre exemplaren gärna egna stim eller grupper.

                          Dom äter bra, jag har bara matat med torrfoder, i princip, ja litet frysta röda mygglarver, torskfilé, räka och räkrom har dom fått enstaka gånger, varesig färska mygglarver aller vattenloppor har det blivit ännu, men kanske senare.

                          Så den tråkiga genomskinliga stimfisken i försäljningsakvariet kan bli riktigt trevlig i välplanterat akvarium med ett varmare ljusspektra och efter uppmatning.

                          Förutom dessa tetror har jag i det stora akvariet hantelciklider som lämnar ynglen ifred, samt ganaka många siamensiar, alltså bata tre arter. I det lilla akvariet två arter, ett fåtal gamla kilfläcksrasboror och då dessa colombiatetror som jag nu inte längre kan räkna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...