Pirayor som leker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tessiss
    • February 2008
    • 11

    Pirayor som leker

    Har 2 pirayor som fattat tycke för varann och nu har jag massa ägg på akvariebotten. Jag har inte flyttat dom till eget akvarium för jag har inget mer. Hur gör man nu då? Dom vaktar äggen och jagar bort dom andra. Om det blir yngel nu ska man sära dom från föräldrarna med en gång och vad ger man ynglena att äta? Trodde aldrig detta skulle hända då jag varken har grumligt vatten eller mörkt.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av tessiss
    Har 2 pirayor som fattat tycke för varann och nu har jag massa ägg på akvariebotten. Jag har inte flyttat dom till eget akvarium för jag har inget mer. Hur gör man nu då? Dom vaktar äggen och jagar bort dom andra. Om det blir yngel nu ska man sära dom från föräldrarna med en gång och vad ger man ynglena att äta? Trodde aldrig detta skulle hända då jag varken har grumligt vatten eller mörkt.
    Ha ha.. Jag kan inget om Pirayor men om du flyttar äggen så möglar de väl. De behöver väl att föräldrarna fläktar dem??!!
    Nej, jag skulle ta det lite lugnt om jag var du. Kanske klarar de det här i annat fall så lär de ju göra om det och då kan du ju ta bort alla andra innan så de får vara ifred. Det är ju bättre att stöka i karet när de inte har lagt rom, att ta bort de andra innan nästa lek isf...

    Kan Cyklops fungera som mat till bebisarna???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Ha ha.. Jag kan inget om Pirayor men om du flyttar äggen så möglar de väl. De behöver väl att föräldrarna fläktar dem??!!
      Nej, jag skulle ta det lite lugnt om jag var du. Kanske klarar de det här i annat fall så lär de ju göra om det och då kan du ju ta bort alla andra innan så de får vara ifred. Det är ju bättre att stöka i karet när de inte har lagt rom, att ta bort de andra innan nästa lek isf...

      Kan Cyklops fungera som mat till bebisarna???
      Men om ynglena föds stora som guppys typ borde man väl kunna ge vilken vanlig mat som helst, tex. artemia/nykläckt artemia?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • tessiss
        • February 2008
        • 11

        #4
        Nej jag ska inte ta äggen därifrån men sedan när dom har kläckts ska man flytta bort dom då med en gång eller ska ynglena ha sina föräldrar till något? Vet att andra fiskarter brukar äta på sina föräldrar (diskusen).

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Snacka ombytta roller, ynglena äter föräldrar och inte föräldrarna som äter yngel xD
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            vad för sorts piraya är det du har? Pygocentrus nattereri?
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • tessiss
              • February 2008
              • 11

              #7
              Ja det är Pygocentrus nattereri jag har och nu är äggen kläckta och dom är 3 dagar gamla. Ska man flytta dom till eget nu eller ska dom vara med dom andra. Har inskaffat ett extra akvarium. Vad kan man ge dom att äta när dom e så små

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av tessiss
                Ja det är Pygocentrus nattereri jag har och nu är äggen kläckta och dom är 3 dagar gamla. Ska man flytta dom till eget nu eller ska dom vara med dom andra. Har inskaffat ett extra akvarium. Vad kan man ge dom att äta när dom e så små
                Nej, vad gulligt.. Det har inte jag hört förrut.. Men kan man inte ge dem frysmat.. Hur små är de???
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • tessiss
                  • February 2008
                  • 11

                  #9
                  Dom är ca ½ cm långa så dom e inte stora.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av tessiss
                    Dom är ca ½ cm långa så dom e inte stora.
                    Gud så sött.. Jag skulle mata med cyklops, som sagt, men om de redan har tillräckligt stora munnar för mygglarver så tror jag de är bättre...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Ursprungligen postat av tessiss
                      Ja det är Pygocentrus nattereri jag har och nu är äggen kläckta och dom är 3 dagar gamla. Ska man flytta dom till eget nu eller ska dom vara med dom andra. Har inskaffat ett extra akvarium. Vad kan man ge dom att äta när dom e så små
                      har ingen personlig erfarenhet av Piraya odling men pröva med cyklops, eller varför inte artemia.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      Arbetssätt...