Har jag fått neonsjuka i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajmental
    • October 2007
    • 32

    Har jag fått neonsjuka i karet?

    Hej alla experter!

    Jag har nyligen bytt upp mig i storlek på kar, har nu ett 100-liters. När jag "mellanlandade" mina neontetra och sorgmanteltetra i en genomskinlig plastback (hammarplast), så blev ju alla mina neontetra bleka i färgen. Det kan jag förstå, skrämda och uppjagade som de blev under håvandet.

    Efter att ha startat igång det nya karet och släppt i alla fiskarna i det, så är neontetrorna fortfarande bleka i färgerna. Färgerna blir lite bättre på dem om jag släcker belysningen till karet, och det är lite skumt i rummet.

    Har jag fel belysning i rampen, eller har fiskarna drabbats av neonsjuka? Är det någon som har en bild eller en länk till en bild på neontetra med just neonsjuka? Vad är det mer för symptom som visar sig på insjuknade fiskar?

    Jag har inte tagit några värden på vattnet, men sorgmanteltetrorna verka må prima, bättre än de gjorde i det lilla karet som jag hade tidigare.
    Kaj
    ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
    .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan ta ett par dagar innan de känner sig hemma i det nya karet och de lugnat ner sig, och då kommer färgerna att åtarvända. Vänta ett par dagar och se om det inte återgår till det normala, och meddela gärna hur det gått.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • kajmental
      • October 2007
      • 32

      #3
      ansjo: precis som du säger, nu efter ett par dagar så börjar de repa sig, var jätteorolig ett tag, för många neontetrorna stod bara vid botten och flämtade. Jag kollade upp nitriten, men det hade jag inget av, har ändå gjort ett par mindre vattenbyten på ca 10 liter varje gång. Nu idag ser de faktiskt riktigt pigga och färgranna ut. Tack för uppmuntrande ord från dig, ansjo!
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 August 2008, 09:26.
      Kaj
      ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
      .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

      Kommentar

      • kajmental
        • October 2007
        • 32

        #4
        Hej igen,

        så här ser det i akvariumet idag!


        Kaj
        ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
        .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det ser bra ut med färgerna på tetrorna nu.
          Ett tips är även att utöka stimmet med några individer så kommer de att trivas ännu mer och det blir riktigt snyggt med ett större gäng neoner.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • kajmental
            • October 2007
            • 32

            #6
            Självklart med mer tetror, men tar det lite lungt nu i början. Beståndet är just nu:
            8 st Neontetra
            6 st Glödbandstetra
            3 st Sorgmanteltetra
            4 st äppelsnäckor
            Kaj
            ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
            .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

            Kommentar

            Arbetssätt...