C. Hujeta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    C. Hujeta

    Någon som har erfarenhet av Ctenolucius hujeta?
    Är det en stimfisk eller kan/bör man bara ha en el två? Hur är de mot andra (fiskar som är stora nog att inte bli mat)? Jag råkade skaffa mig en igår, trodde det var en annan art kallad för sötvattensbarracuda.... Men den ska väl funka i mitt 720l med jordätare och rockor? Kanske skaffa några till om de bör hållas i stim.
    Har för mig att jag såg någonstans att det är en rovtetra, därav kategorivalet, det är väl inte direkt en typisk tetra...
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    #2
    ingen som har något att säga om denna firre?

    Kommentar

    • BlueJ
      • January 2008
      • 261

      #3
      Har letat en del hittar inte så möe men det finns lite men som det låter på folk har de oftast en
      The nicest person is nott always the winner

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        jo, jag har också gjort lite sökningar men med magert resultat precis som du. Därför jag skulle vilja höra från folk som har haft/har firren.
        Min är än så länge lite svår med maten, verkar inte ta något jag provat. Eftersom mitt kar precis är i uppstart vill jag inte heller ösa i för mycket mat och få nitritproblem.... Men jag tänkte prova någon lite guppy el dylikt nästa vecka om den inte tagit något tills dess

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          fick inte min att äta dött foder så idag köpte jag några Sebrafiskar, det var ruskigt vad snabb Hujetan blev när de hamnade i karet! Den fick 2st idag, sen har jag 2 Sebrafiskar till som går i ytavrinningen som jag tänkte spara några dagar. Nu har Hujetan iallafall ätit något, det känns bra. Nu gäller det bara att lyckas vänja in den på dött foder....

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Nyfiken som man är kunde jag inte låta bli att söka lite. Verkar vara en trevlig firre du har fått tag på

            Hittade den här sidan!




            Även om man inte kan tyska så får man fram lite info

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              #7
              tack, de sidorna har jag inte hittat, där fanns lite info. Får se om jag inte kompletterar med några till, tycker det verkar vara en intressant firre. Det gäller ju att det går att vänja dem vid dött foder, det blir ju lite jobbigt att utfodra 5-6st med levande.... Men det ska väl gå med lite envishet.
              De dumma Sebrafiskarna hoppade ju så klart tillbaka till karet och blev uppätna direkt... Det syntes knappt på Hujetan att han satt i sig 4 Sebrafiskar, en liten liten bula på magen var allt. Verkar vara en glupsk firre

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #8
                hehe.. detta e en grym fisk! den attackerar blixtsnabbt om ja minns rätt
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  #9
                  jo den är otroligt snabb, jag hann inte ens se första atacken.... Verkar dessutom vara träffsäker i sina attacker, den tog Sebrafiskarna i första försöket (åtminstone de 2 jag såg) och Sebrafiskar är ju ändå hyfsat snabba....
                  Men jag är lite osäker på om jag ska skaffa några till, vad tycker ni? Ska ha i 2 rockor och några praktbotior till (laret är ett 720l) och det går 3 jordätare i just nu, men det är ju trevligt med någon firre i övre delen av karet

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Vore det inte läge att skaffa ett akvarium med Endlers?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Matnil
                      • October 2003
                      • 464

                      #11
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Vore det inte läge att skaffa ett akvarium med Endlers?
                      hehe, sambon frågade just igår om vi inte har något litet kar stående som skulle funka att ha lite foderfisk i... Får fundera lite på det, men det skulle gå att få in ett kar i bänken (under "huvudkaret"). Kanske kan ge något, Endlers ynglar väl i regel av sig ganska friskt?
                      Hm typiskt att jag smällde sönder min gamla sump, hade kunnat ha ett fack med endlers eller något i sumpen.... Men men, det är inte lönt att fundera på, nu blev det ingen sump!

                      Räcker det med ett kar på 40l för ett gäng Endlers som kan producera lite avkomma?

                      Kommentar

                      • Ibanez
                        • July 2006
                        • 853

                        #12
                        hmm.. om du skall ha i rockor så kankse det e bäst att inte ha får många hujeter.. de äter rätt friskt och risken finns att de tar rockans mat med.. men trix finns ju
                        Era fiskar ger jag mina till frukost..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...