Förklara skillnaden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Förklara skillnaden

    Har ett stort stim neontetror, de är otroligt fina. I affären är kardinaltetror dyrare o det känns som försäljarna hellre ser att man köper kardinal. Men jag tycker neontetrorna är finare. Vad är skillnaden mellan dessa arter förutom pyttelite på utseendet?
  • Guest

    #2
    Åldern kanske? Nej jag vet faktsikt inte.
    Kardinalen är väl vackrare i ett stort stim. Men som du skriver, det är ju en smaksak.
    Kan ju vara så att det är lättare att föda upp Neonen och att den lättare blir sjuk med...
    Men som sagt, jag bara gissar nu...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Dels är det väl utseendet, kardinalen är väl allmänt sedd som snyggare, för att den har mer rött (men det är ju en smaksak), men så tror jag också att kardinalen är svårare att odla, och är lite känsligare.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av miluhe
        Har ett stort stim neontetror, de är otroligt fina. I affären är kardinaltetror dyrare o det känns som försäljarna hellre ser att man köper kardinal. Men jag tycker neontetrorna är finare. Vad är skillnaden mellan dessa arter förutom pyttelite på utseendet?
        Kardinalen har mer rött och glänser lite mer och därför tycker nog de flesta att den är lite snyggare, men det är ju enbart en smaksak så tycker du att neonerna är snyggare så skall du självklart köra med dom.

        Prisskillnaden ligger främst i att neonerna är mycket mer lättodlade.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Tack för era svar. Nu har jag bara neon. Men en nyfiken fråga, kan kardinal o neon para sig med varandra?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av miluhe
            Men en nyfiken fråga, kan kardinal o neon para sig med varandra?
            Med all säkerhet - risken lär dock vara minimal. Kardinaltetran är ju extremt svårodlad i sig men att dessutom få den att korsa sig med en annan art lär göra det ännu svårare.
            Däremot skulle jag nog av estetiska skäl inte hålla arterna ihop av - två liknande arter ihop ser inte så bra ut, men som sagt det är också en smakfråga
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...