Storlek på Kardinaltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Storlek på Kardinaltetror?

    Det brukar stå "5 cm" i artbeskrivningar - har någon sett några så stora?

    Jag köpte några scalarer och ett stim kardinaler för någon månad sen. Scalarerna tycker jag har blivit kanske dubbelt så stora, men tetrorna tycks vara lika stora som när jag köpte dem: 15 - 20 mm.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Mina är ca 4 cm, men de är hyffsat gamla nu och har gott om svängrum.
    Att de blir 5 cm är nog lite i överkant, och att de inte ser ut att växa är inte så konstigt då de växer betydligt saktare än skalarer.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #3
      Ursprungligen postat av JeanM
      Det brukar stå "5 cm" i artbeskrivningar - har någon sett några så stora?

      Jag köpte några scalarer och ett stim kardinaler för någon månad sen. Scalarerna tycker jag har blivit kanske dubbelt så stora, men tetrorna tycks vara lika stora som när jag köpte dem: 15 - 20 mm.
      Ja, jag har sett 5-centimetare vid ett antal tillfällen men det är ganska sällan. Du skrev att de inte tycks ha växt något sen du köpte dem för någon månad sen men det är alldeles för kort tid för att se någon direkt förändring eftersom du dessutom tittar till dem regelbundet. (förmodar jag)
      Nu blir de ju iofs inte överdrivet gammla men om du har tålamod ett par år och de blir ordentligt matade så skall du få se på annat. Problemet för en del tycks dock vara att de inte lyckas få sina kardinaler att överleva tillräckligt länge för att de skall hinna bli riktigt präktiga. Du får se upp så att scalarerna inte käkar upp kardinalerna.(om de går i samma kar vill säga) Just kombinationen scalarer och kardinaler kan vara förrädisk då den är snygg men "bortfallet" brukar komma smygande, dvs de lyckas äta upp ngn då och då...
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Jag har faktiskt aldrig sett en kardinaltetra över 3 cm, dock så har jag inte sett dom på så många mer ställen än universeum, hemma, och i djuraffären. =)
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Men man ska komma ihåg att i djuraffären är det ju ungfiskar som går.

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Fast även en kardinal på 3-4 cm är ju bra aktningsvärd. Det tar ett tag innan mina scalarer mumsar i sig en sådan, det kan jag ju säga.

            Kommentar

            • Niklas-P
              • August 2007
              • 53

              #7
              Mata dem med leveande artemia så växer de snabbt! De har även en förmåga att få i sig mera mat då än med torrfoder.

              Bara mina erfarenheter...

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av Niklas-P
                Mata dem med leveande artemia så växer de snabbt! De har även en förmåga att få i sig mera mat då än med torrfoder.

                Bara mina erfarenheter...
                Låter som en kul idé, det ska jag testa!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  De blir ju omkring 10år gamla om man tillgodoser deras behov! jag har ett antal 8-åringar och de största honorna är ca 6-7cm!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    de blir ju omkring 10år gamla om man tillgodoser deras behov! Jag har ett antal 8-åringar och de största honorna är ca 6-7cm!
                    Mama mia

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Jag har några honor som nog är +4 centimeter nu.

                      De har simmat hos mig i 3,5 år.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      Arbetssätt...