Vilken tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Vilken tetra?

    Jag såg jättetjusiga tetror idag hos den akvarieaffär jag brukar besöka.
    De såg ut som neontetror, men med mycket klarare och nästan självlysande färger. De blänkte, om jag säger så. Både på sidorna och ögonen. Färgerna var starkare än hos den vanliga neontetran men mönstret är densamma. Försäljaren kallade dem för diamanttetror men det är de ju inte. Är detta någon odlingsvariant på den vanliga neonen? Tyvärr har jag ingen bild att lägga ut, men hoppas någon vet ändå vilken fisk det är.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    De enda jag kan tänka mig passa på den beskrivningen är antingen Kardinaltetran (Paracheirodon axelrodi) eller Falsk Neontetra (Paracheirodon simulans).

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Ursprungligen postat av myslas
      De enda jag kan tänka mig passa på den beskrivningen är antingen Kardinaltetran (Paracheirodon axelrodi) eller Falsk Neontetra (Paracheirodon simulans).
      Nej, definitivt ingen kardinaltetra och det ser inte ut som falsk neon heller, vad jag kan bedöma av bilden du länkade till.

      Det silverfärgade i sidorna var väldigt silver och ögonen var nästan som på den där fisken som kallas för lamp/lyktöga.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Rödfenstetra, Aphyocharax rathbuni?
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Grön neontetra?

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Diamanttetra ar en odlingsform av den vanliga neontetran, Den ar urvalsodlad for att fa fram de skarpare fargerna.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Diamanttetra ar en odlingsform av den vanliga neontetran, Den ar urvalsodlad for att fa fram de skarpare fargerna.
              Jo, det är en odlingsform av den vanliga neontetran, så du har rätt.
              På engelska kallas den för diamondhead tetra.



              Vet du om den är känsligare än den vanliga neonen?
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              Arbetssätt...