Frågor om Smycketetran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Frågor om Smycketetran

    Hej!

    Funderar starkt på att köpa denna fina fisk, men jag har lite frågor.

    Hur många vill de vara tillsammans som minst?
    Kan man se skillnad på honor och hanar?
    Om man kan det, ska man ha ett visst antal honor per hane?
    Eller spelar det ingen roll?
    Skulle de trivas ihop med gurami?

    Kommer säkert fler frågor senare.

    Mvh Charlotte
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Obs-detta gäller den mindre smycketetran (jag vet inte om du menar den eller den andra):

    Jag skulle vilja säga minst sex, men gärna 8-10. De är ganska "blyga" fiskar och kommer främst till sin rätt när de är många och modiga.
    Man kan se skillnad på hona och hane genom att hanarna har en starkare röd färg på fenorna, och att de också har en röd "insprängd" rand mitt på kroppen. Honorna har inte detta. Hanarna uppvaktar romstinna honor rätt intensivt, och det är därför bra att ha lite flera honor än hannar (då får de även fullt upp med impa på varandra).
    De lär trivas ihop med guramis, så länge som guramin inte är så stor att den kan svälja en tetra. Mindre guramis går de bra ihop med.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Japp, det var den lilla jag tänkte på.

      Vad bra, då vet jag det. Jag har ingen gurami än heller, men tänkte skaffa Mosaikgurami och någon mindre också som Dvärg kanske. Kan Mosaikguramin äta tetror? Har kardinaltetror nämligen.

      Kommentar

      • Heu
        • October 2002
        • 240

        #4
        Stimmar smyckestetran? Jag menar i förhållande till vinkeltetran eller kardinaler.
        M.v.h.

        Rickard

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av Charlottis
          Japp, det var den lilla jag tänkte på.

          Vad bra, då vet jag det. Jag har ingen gurami än heller, men tänkte skaffa Mosaikgurami och någon mindre också som Dvärg kanske. Kan Mosaikguramin äta tetror? Har kardinaltetror nämligen.
          Jag har aldrig haft de båda typerna av fisk ihop, så jag vet inte. Någon annan får fylla i den kunskapsluckan. Gå gärna på "Labyrintfiskar" och se om du kan hitta något om det.

          Ursprungligen postat av Heu
          Stimmar smyckestetran? Jag menar i förhållande till vinkeltetran eller kardinaler.
          Jag skulle vilja säga att den stimmar ungefär lika mycket. Det är inget hårt sammanhållet stim, direkt.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...