Kampande Sorgmanteltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Imperor
    • October 2006
    • 3

    Kampande Sorgmanteltetror?

    Jag har en fråga då ett par av mina Sorgmantlar strykt med under mystiska omständigheter...
    Akvariet hade stått utan rening en period tyvärr och då jag såg en död Siamensis och en död Guppy så såg jag till att byta en tredjedel av vattnet och koppla in det reparerade ytterfiltret.
    Vattenbytet rörde då upp ytterliare en död fisk, en Sorgmantel, den var en av de största och kan ha varit upp till 10 år gammal (om de blir så gamla?). Vet inte säkert då jag "ärvt" fisk av en kompis, hon har dock haft akvariet sedan 1999.
    Alla fiskar verkade gilla vattenbytet och roar sig nu igen med att simma mot strömmen.

    Nu kommer det konstiga. Några dagar efter vattenbytet hittade jag ytterligare två mycket skadade Sorgmantlar med delar av ryggfenan borta och stora sår på sidorna i anknytnig till denna. Jag tog bort dem direkt för säkerhets skull och inspekterade kvarvarande fisk noga men utan att hitta ett märke på någon annan. Alla har kraftig färg och verkar mycket välmående.

    Kan den första som dog varit typ "alfa-hanne" och de andra skadats då de gjorde upp om positionen? De har varit mycket livade sedan vattenbytet men jag tolkade det som att de gillade bättre syresatt vatten och lite ström...

    Kan det vara någon skum sjukdom? Aldrig haft någon i karet och inte köpt ny fisk på två månader.

    Jag har en fiskätare i akvariet också (H fosilis) men den har aldrig tidigare gett sig på fisk den inte kan svälja hela och jag har känt den i åtta år! Dessutom finns det gott om Guppys och Guppy-yngel för den att äta...

    Någon som är bra på Tetrors flockbeteende? Jag måste erkänna att jag är mycket bättre på däggdjur som hundar, råttor och människor när det kommer till beteendevetenskap...
    Senast redigerad av Imperor; 12 June 2008, 00:55.
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

    #2
    Jisses, nu är jag trött... Läste det som att det var "Campande sorgmanteltetror". Såg framför mig de små fiskstackarna med tält och trangiakök.

    Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men jag vet att det nog allt är dags för mig att sova...!
    Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

    Kommentar

    • kikkipikki
      • May 2008
      • 85

      #3
      Va synd, stackars små firrar =(

      Ursprungligen postat av Imperor
      Jag har en fråga då ett par av mina Sorgmantlar strykt med under mystiska omständigheter...
      Akvariet hade stått utan rening en period tyvärr och då jag såg en död Siamensis och en död Guppy så såg jag till att byta en tredjedel av vattnet och koppla in det reparerade ytterfiltret.
      Vattenbytet rörde då upp ytterliare en död fisk, en Sorgmantel, den var en av de största och kan ha varit upp till 10 år gammal (om de blir så gamla?). Vet inte säkert då jag "ärvt" fisk av en kompis, hon har dock haft akvariet sedan 1999.
      Alla fiskar verkade gilla vattenbytet och roar sig nu igen med att simma mot strömmen.

      Nu kommer det konstiga. Några dagar efter vattenbytet hittade jag ytterligare två mycket skadade Sorgmantlar med delar av ryggfenan borta och stora sår på sidorna i anknytnig till denna. Jag tog bort dem direkt för säkerhets skull och inspekterade kvarvarande fisk noga men utan att hitta ett märke på någon annan. Alla har kraftig färg och verkar mycket välmående.

      Kan den första som dog varit typ "alfa-hanne" och de andra skadats då de gjorde upp om positionen? De har varit mycket livade sedan vattenbytet men jag tolkade det som att de gillade bättre syresatt vatten och lite ström...

      Kan det vara någon skum sjukdom? Aldrig haft någon i karet och inte köpt ny fisk på två månader.

      Jag har en fiskätare i akvariet också (H fosilis) men den har aldrig tidigare gett sig på fisk den inte kan svälja hela och jag har känt den i åtta år! Dessutom finns det gott om Guppys och Guppy-yngel för den att äta...

      Någon som är bra på Tetrors flockbeteende? Jag måste erkänna att jag är mycket bättre på däggdjur som hundar, råttor och människor när det kommer till beteendevetenskap...
      Hej

      Jag har en idé, men som sag jag är heeeelt ny med akvariefisk.
      Sök på nätet om Fenröta + bild.

      Mvh Kikki

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #4
        Ursprungligen postat av tessilago
        Jisses, nu är jag trött... Läste det som att det var "Campande sorgmanteltetror". Såg framför mig de små fiskstackarna med tält och trangiakök.

        Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men jag vet att det nog allt är dags för mig att sova...!
        HAHA Jag med faktiskt...
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        • Imperor
          • October 2006
          • 3

          #5
          Tittat på fenröta, det stämmer inte alls då resten av fenan så bra ut medan främre tredjedelen (ca) fattades helt, har tyvärr inga bilder då de gick i toaletten på en gång efter avlivning... Ser snarare ut som att främre delen av fenan slitits loss tillsammans med en del av skinnet nedanför. (Det finns heller ingenting att fastna i i karet som pump el dyl).

          Kommentar

          • kikkipikki
            • May 2008
            • 85

            #6
            blääääää

            Ursprungligen postat av Imperor
            Tittat på fenröta, det stämmer inte alls då resten av fenan så bra ut medan främre tredjedelen (ca) fattades helt, har tyvärr inga bilder då de gick i toaletten på en gång efter avlivning... Ser snarare ut som att främre delen av fenan slitits loss tillsammans med en del av skinnet nedanför. (Det finns heller ingenting att fastna i i karet som pump el dyl).

            Jag kikade på en bild av en fisk som hade fenröta.
            Det satt mitt uppe på ryggen mellan ryggfenan å rumpfenan, ser ut som om det är någon som tagit en tugga på fisken. Man ser benen i köttet... uuuuurk

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Sorgmantlar kan bråka lite, men skadar inte varandra. Det låter onekligen som fenröta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Imperor
                • October 2006
                • 3

                #8
                Verkar onekligen ha varit fenröta... Fyra av de fem största och äldsta Sorgmantlarna strök med (jag tog bort dem). De kvarvarande visade varierande tecken på smitta medan övriga fiskar verkade klara sig men nu har samtliga fiskar självläkt!
                Jag vet att jag har friska och välmående fiskar och fenröta skall ju bara bryta ut på försvagade fiskar så jag gav det en stund efter att gamlingarna dött och det verkar ha fungerat!
                Vattenförändringen (-bättringen!) var uppenbarligen för mycket för gamlingarna...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  #9
                  ja väldigt mysko... hmm.. låt se! ingen filtrering på ett tag, lite döda fiskar som har legat och ruttnat under tiden... flera halvdöda, ja de måste bero på lite kiv sins emellan
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...